Hledat
Search
Audity Informačního systému místní Agendy 21
   Login

Týnec nad Sázavou - 2023

Kategorie : B
Stav auditu Platný audit
Hodnocení Auditu k tématu Uspokojivý stav tématu z hlediska principů udržitelného rozvoje - bez podmínek
Oponent Jiřina Vargová
Konzultant Šárka Řechková
Koordinátor Alena Pivoňková Týnec nad Sázavou
Věra Velková Týnec nad Sázavou

OPONENTURA

10 Globální odpovědnost

1) Formální hodnocení Auditu udržitelného rozvoje

OTÁZKAHODNOCENÍ
Existují připomínky a náměty k přehlednosti a srozumitelnosti Auditu UR?
Vyjádření auditora
Ne

Bez připomínek, audit je srozumitelný a přehledný.

Je Audit UR kompletní, dává odpověď na všechny návodné otázky?
Vyjádření auditora
Ano

Audit dává odpovědi na všechny návodné otázky.

Doplňující informace k nim jsou dohledatelné i na webových stránkách Týnce n.S.   

Využívá Audit UR povinné a doporučené indikátory?
Vyjádření auditora
Ano

U malých obcí se ve všech kapitolách 10. oblasti GO jedná o indikátory hlavní, tj. povinné.

2) Vyhodnocení stavu sledovaných oblastí udržitelného rozvoje

Rekapitulace auditu UR
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
10.1 Mezinárodní spolupráce měst a obcí
Oblast 10.1
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

V současné době nemá město Týnec nad Sázavou uzavřené partnerství se zahraniční obcí.

Oblast 10.1
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Týnec n.S. se nyní nachází na "pomyslné startovací čáře kategorie B MA21", tj. na začátku systematického kvalitativního naplňování kriterií MA21. V Týnci dosud realizované akce/aktivity v rámci této kapitoly 10.1 GO, lze nyní považovat za uspokojivý základ.

Potenciálem pro zlepšování je nejen pravidelná pomoc a spolupráce s některou z komunit žijící v rozvojových zemích, ale také podpora etického obchodu, podpora vzdělávání i zdraví dětí na dálku, podpora prevencí či likvidací katastrof v rozvojové části světa, aj.

Pro komunitu města je toto zlepšování výzvou.

Celkové hodnoceni oblasti:
10.2 Zvyšování povědomí o globálních souvislostech (včetně klimatických změn)
Oblast 10.2
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Město Týnec nad Sázavou pro širokou veřejnost pořádá osvětové akce Den Země. Dále město pořádá přednášky o udržitelném rozvoji pro žáky základní školy a pro pracovníky městského úřadu.

Město Týnec nad Sázavou ve spolupráci s veřejností a Komisí pro rozvoj města nechalo zpracovat Adaptační strategii na změnu klimatu města Týnec nad Sázavou, které obsahuje analytickou či návrhovou část, konkrétně se zaměřila na 35 lokalit a v nich navrhuje opatření pro zadržování vody v krajině.

Oblast 10.2
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Pro další zlepšování lze doporučit pokračování v aktivní spolupráci s co nejširším spektrem místní komunity a v rozšiřování osvětových/vzdělávacích akcí/aktivit spojených s dalšími tématy globální odpovědnosti, a to hlavně z hlediska prevence. Velkou měrou přispívají ke globálním změnám aktivity spojené s energetickou a dopravní náročností, s průmyslovými výrobami, nevyjímaje zemědělské a lesní hospodaření. Je nutné pokračovat v rozšiřování osvěty s tímto spojené, a to nejen mezi žáky a studenty, ale více i mezi výrobní, podnikatelské, obchodující i hospodařící subjekty, nevyjímaje širokou veřejnost. Pravidelné vyhodnocování, informování a sdílení zkušeností z již realizovaných akcí, aktivit přispívajících k prevenci, ke zmírnění změn či k adaptaci na ně, a to připravovaných či uskutečněných na území města nejen veřejnou správou, ale i jinými subjekty, může být motivačním podnětem i pro ostatní.

Celkové hodnoceni oblasti:
10.3 Přístup města ke zmírnění klimatických změn
Oblast 10.3
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Město Týnec nad Sázavou od roku 2019 aktivně pracuje na zavádění energetického managementu. Každoročně vyhodnocuje data o spotřebách a výdajích. Do příloh přikládáme "Zprávu o hospodaření s energií ve městě Týnec nad Sázavou za rok 2022". Tyto zprávy jsme uveřejnili na webu města, aby občané měli možnost nahlédnout na energetické hospodaření města - odkaz: http://mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/projekty&artid=2392 

V roce 2022 se město zapojilo do projektu Univerzitního centra energeticky efektivních budov ČVUT (UCEEB), v rámci kterého se posuzovalo nastavení energetiky ve městě - str. 5 http://www.mestotynec.cz/download/tl2022_6.pdf.

Město zřídilo funkci energetika, který monitoruje spotřeby a výdaje na objektech města, navrhuje možná opatření pro snížení či efektivní využívání energií. 

Město Týnec nad Sázavou zpracovává místní energetickou koncepci.

 Stav zpracování "Energetické koncepce Týnce n. S.":

o    od roku 2019 na vybraných objektech (21) evidujeme spotřeby (ruční spotřeby týdně/měsíčně) a výdaje v systému společnosti PORSENNA „E-manažer“ – systém není veřejně přístupný, slouží pro potřeby města a zapojených příspěvkových organizací

o    na pořízení systému jsme čerpali dotaci, v rámci které probíhá od r. 2020 udržitelnost a dokládáme zprávy v příloze

o    od března 2023 máme nového energetického technika

o    Energetická koncepce je ve fázi zpracovávané analytické části. Průběžně se zpracovávají další části koncepce. Zatím nemáme k dispozici pracovní verzi, to bude až v září. V září/říjnu 2023 by měla být dokončena.

Energetický audit máme ze zákona povinný . Podklady pro audit bude možno čerpat z energetické koncepce.

Město má zpracovanou Adaptační strategii.

Při projektování využíváme pravidla pro modrozelenou infrastrukturu (MZI).

Metodiku MZI máme zpracovanou v rámci Adaptační strategie, která stanovuje postupy, které popisují aplikaci MZI při realizaci projektů města. (např. instalace zelených střech – již na 3 autobusových zastávkách, výměna jednorázového nádobí za opakovatelné/vratné, na jednáních a setkáních je podávaná kohoutková voda ve džbánech, mléka do kávy rozlévaná do mléčných hrnků, ..)

V rámci naší územně plánovací dokumentace je uveden požadavek na minimální ozelenění plochy. Díky tomu bylo realizováno např. ozelenění střechy fy STASTO automation.

Daří se snižovat energetickou náročnost v rámci hospodaření městských objektů a subjektů. V 1. kroku jsou realizované projekty na jednotlivé objekty – po zateplení objektu se již podařilo snížit energetickou náročnost. V 2. kroku budeme zapojovat alternativní zdroje – dle návodu z energetické koncepce, čímž se zvýší energetická soběstačnost.

Oblast 10.3
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Přístup veřejné správy Týnce n.S. ke zmírňování klimatických změn je aktivní, systematický, řešený krůček za krůčkem, a to dle koncepčních priorit a v závislosti na dostupnosti finančních prostředků. Dosavadní rozsah a pestrost těchto aktivit je u malého města, při vstupu do kategorie B MA21, uspokojivý.

Potenciál k rozšiřování spektra aktivit lze spatřovat u subjektů na území Týnce n.S. podnikajících, a to jak z hlediska energetických opatření ke snižování spotřeb, emisí skleníkových plynů či vniku odpadů, ale i z hlediska hospodaření s vodou, jejího záchytu i využívání. Výsledky z těchto opatření doplní ucelený přístup místní komunity k tomuto společnému celosvětovému problému.


Celkové hodnocení oponenta k tématu udržitelného rozvoje
VNITŘNÍ PODMINKY
Silné stránky

  • uspokojivá komunitní spolupráce v městě;

  • environmentální a humanitární cítění, vč. pomáhání sociálně slabším, momentálně i ukrajinským uprchlíkům;

  • participace občanů při výběru aktivit podporovaných z městského rozpočtu;

  • funkční a aktivní energetický management města;

  • systematická tvorba rozvojových dokumentů města, vč. Adaptační strategii přizpůsobení se změnám klimatu, s následnou realizací jejich dílčích opatření;

  • rozvíjející se spolupráce s okolními municipalitami i subjekty v rámci ČR;

  • energie vedení města a pracovníků MěÚ, při přípravě a realizaci projektů UR v městě, při zajišťování finančních zdrojů pro UR města, při pořádání a organizování aktivit k osvětovým tématům UR + GO;

  • aktivní implementace principů MA21 do denní praxe v městě;

VNITŘNÍ PODMINKY
Slabé stránky

  • každoročně nízký, tzn. nedostačující rozpočet finančních zdrojů;

  • absence spolupráce se zástupci z rozvojového světa;

VNĚJŠÍ PODMINKY
Příležitosti

  • cílená osvěta i motivace jak trvale bydlících, tak podnikajících subjektů ve městě, a to z hlediska zapojování se do řešení palčivých témat UR a GO (realizace opatření ke snižování emisí skleníkových plynů, ke zvyšování záchytů srážkových vod v místě spadu a k jejich následnému využívání, ke snižování produkce odpadů zaváděním bezodpadových technologií a hospodaření, lepších separací a zpětného využívání odpadů, nebo i kompostováním listí a staré trávy namísto jejich dosavadního spalování, zlepšením likvidace odpadních vod, aj.);

  • posílení místní ekonomiky obsazením volných pracovních míst uprchlíky;

VNĚJŠÍ PODMINKY
Hrozby

  • snižování životní úrovně v městě v důsledku celorepublikové inflace;

  • riziko změny postoje při vedení Týnce n.S. k UR a GO;

  • snižování morální i finanční podpory Týnci n.S. ze strany státu či kraje, tím, kvantitativní i kvalitativní zhoršování aktivit napomáhajících k implementaci principů UR do praxe města, potažmo i úbytek aktivit přispívajících ke zlepšování globální odpovědnosti místní komunity vůči problémům naší planety.

Závěry pro municipalitu – dílčí doporučení a návrhy hodnotitele
Závěr pro oblast:

V této oblasti je Týnec n.S. pro obdobně malá města příkladem dobrých praxí, a to i přesto, že ve zkvalitňování v některých tématech má své specifické rezervy = výzvy (viz. náměty ke zlepšování zmíněné v tomto auditu). Dosavadní rozsah a pestrost těchto aktivit je u malého města, při vstupu do kategorie B MA21, uspokojivý.


3) Hodnotící výrok oponenta k tématu udržitelného rozvoje

Hodnotící výrok pro oblast:
Stav hodnocení:
Uspokojivý stav tématu z hlediska principů udržitelného rozvoje - bez podmínek

AUDIT

10 Globální odpovědnost

Hodnocení oblasti

10.1 Mezinárodní spolupráce měst a obcí

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
10.1 Mezinárodní spolupráce měst a obcí
Oblast 10.1
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

V současné době nemá město Týnec nad Sázavou uzavřené partnerství se zahraniční obcí.

Oblast 10.1
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Týnec n.S. se nyní nachází na "pomyslné startovací čáře kategorie B MA21", tj. na začátku systematického kvalitativního naplňování kriterií MA21. V Týnci dosud realizované akce/aktivity v rámci této kapitoly 10.1 GO, lze nyní považovat za uspokojivý základ.

Potenciálem pro zlepšování je nejen pravidelná pomoc a spolupráce s některou z komunit žijící v rozvojových zemích, ale také podpora etického obchodu, podpora vzdělávání i zdraví dětí na dálku, podpora prevencí či likvidací katastrof v rozvojové části světa, aj.

Pro komunitu města je toto zlepšování výzvou.

10.2 Zvyšování povědomí o globálních souvislostech (včetně klimatických změn)

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
10.2 Zvyšování povědomí o globálních souvislostech (včetně klimatických změn)
Oblast 10.2
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Město Týnec nad Sázavou pro širokou veřejnost pořádá osvětové akce Den Země. Dále město pořádá přednášky o udržitelném rozvoji pro žáky základní školy a pro pracovníky městského úřadu.

Město Týnec nad Sázavou ve spolupráci s veřejností a Komisí pro rozvoj města nechalo zpracovat Adaptační strategii na změnu klimatu města Týnec nad Sázavou, které obsahuje analytickou či návrhovou část, konkrétně se zaměřila na 35 lokalit a v nich navrhuje opatření pro zadržování vody v krajině.

Oblast 10.2
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Pro další zlepšování lze doporučit pokračování v aktivní spolupráci s co nejširším spektrem místní komunity a v rozšiřování osvětových/vzdělávacích akcí/aktivit spojených s dalšími tématy globální odpovědnosti, a to hlavně z hlediska prevence. Velkou měrou přispívají ke globálním změnám aktivity spojené s energetickou a dopravní náročností, s průmyslovými výrobami, nevyjímaje zemědělské a lesní hospodaření. Je nutné pokračovat v rozšiřování osvěty s tímto spojené, a to nejen mezi žáky a studenty, ale více i mezi výrobní, podnikatelské, obchodující i hospodařící subjekty, nevyjímaje širokou veřejnost. Pravidelné vyhodnocování, informování a sdílení zkušeností z již realizovaných akcí, aktivit přispívajících k prevenci, ke zmírnění změn či k adaptaci na ně, a to připravovaných či uskutečněných na území města nejen veřejnou správou, ale i jinými subjekty, může být motivačním podnětem i pro ostatní.

10.3 Přístup města ke zmírnění klimatických změn

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
10.3 Přístup města ke zmírnění klimatických změn
Oblast 10.3
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Město Týnec nad Sázavou od roku 2019 aktivně pracuje na zavádění energetického managementu. Každoročně vyhodnocuje data o spotřebách a výdajích. Do příloh přikládáme "Zprávu o hospodaření s energií ve městě Týnec nad Sázavou za rok 2022". Tyto zprávy jsme uveřejnili na webu města, aby občané měli možnost nahlédnout na energetické hospodaření města - odkaz: http://mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/projekty&artid=2392 

V roce 2022 se město zapojilo do projektu Univerzitního centra energeticky efektivních budov ČVUT (UCEEB), v rámci kterého se posuzovalo nastavení energetiky ve městě - str. 5 http://www.mestotynec.cz/download/tl2022_6.pdf.

Město zřídilo funkci energetika, který monitoruje spotřeby a výdaje na objektech města, navrhuje možná opatření pro snížení či efektivní využívání energií. 

Město Týnec nad Sázavou zpracovává místní energetickou koncepci.

 Stav zpracování "Energetické koncepce Týnce n. S.":

o    od roku 2019 na vybraných objektech (21) evidujeme spotřeby (ruční spotřeby týdně/měsíčně) a výdaje v systému společnosti PORSENNA „E-manažer“ – systém není veřejně přístupný, slouží pro potřeby města a zapojených příspěvkových organizací

o    na pořízení systému jsme čerpali dotaci, v rámci které probíhá od r. 2020 udržitelnost a dokládáme zprávy v příloze

o    od března 2023 máme nového energetického technika

o    Energetická koncepce je ve fázi zpracovávané analytické části. Průběžně se zpracovávají další části koncepce. Zatím nemáme k dispozici pracovní verzi, to bude až v září. V září/říjnu 2023 by měla být dokončena.

Energetický audit máme ze zákona povinný . Podklady pro audit bude možno čerpat z energetické koncepce.

Město má zpracovanou Adaptační strategii.

Při projektování využíváme pravidla pro modrozelenou infrastrukturu (MZI).

Metodiku MZI máme zpracovanou v rámci Adaptační strategie, která stanovuje postupy, které popisují aplikaci MZI při realizaci projektů města. (např. instalace zelených střech – již na 3 autobusových zastávkách, výměna jednorázového nádobí za opakovatelné/vratné, na jednáních a setkáních je podávaná kohoutková voda ve džbánech, mléka do kávy rozlévaná do mléčných hrnků, ..)

V rámci naší územně plánovací dokumentace je uveden požadavek na minimální ozelenění plochy. Díky tomu bylo realizováno např. ozelenění střechy fy STASTO automation.

Daří se snižovat energetickou náročnost v rámci hospodaření městských objektů a subjektů. V 1. kroku jsou realizované projekty na jednotlivé objekty – po zateplení objektu se již podařilo snížit energetickou náročnost. V 2. kroku budeme zapojovat alternativní zdroje – dle návodu z energetické koncepce, čímž se zvýší energetická soběstačnost.

Oblast 10.3
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Přístup veřejné správy Týnce n.S. ke zmírňování klimatických změn je aktivní, systematický, řešený krůček za krůčkem, a to dle koncepčních priorit a v závislosti na dostupnosti finančních prostředků. Dosavadní rozsah a pestrost těchto aktivit je u malého města, při vstupu do kategorie B MA21, uspokojivý.

Potenciál k rozšiřování spektra aktivit lze spatřovat u subjektů na území Týnce n.S. podnikajících, a to jak z hlediska energetických opatření ke snižování spotřeb, emisí skleníkových plynů či vniku odpadů, ale i z hlediska hospodaření s vodou, jejího záchytu i využívání. Výsledky z těchto opatření doplní ucelený přístup místní komunity k tomuto společnému celosvětovému problému.