Hledat
Search
Audity Informačního systému místní Agendy 21
   Login

Týnec nad Sázavou - 2023

Kategorie : B
Stav auditu Platný audit
Hodnocení Auditu k tématu Uspokojivý stav tématu z hlediska principů udržitelného rozvoje - bez podmínek
Oponent Tereza Raabová
Konzultant Olga Škochová
Koordinátor Alena Pivoňková Týnec nad Sázavou
Věra Velková Týnec nad Sázavou

OPONENTURA

8 Kultura a volný čas

1) Formální hodnocení Auditu udržitelného rozvoje

OTÁZKAHODNOCENÍ
Existují připomínky a náměty k přehlednosti a srozumitelnosti Auditu UR?
Vyjádření auditora
Ne

Audit je kvalitně zpracovaný, bez připomínek.

Je Audit UR kompletní, dává odpověď na všechny návodné otázky?
Vyjádření auditora
Ano

Ano, audit byl doplněn po připomínkách.

Využívá Audit UR povinné a doporučené indikátory?
Vyjádření auditora
Ano

Audit uvádí indikátory.

2) Vyhodnocení stavu sledovaných oblastí udržitelného rozvoje

Rekapitulace auditu UR
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
8.1 Vztah města ke kultuře
Oblast 8.1
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Městu Týnec nad Sázavou záleží na tom, aby občané města měli dostatečně rozmanité kulturní i volnočasové vyžití. Svědčí o tom fakt, že město má pro tuto oblast zpracovaný dokument STRATEGIE PRO KULTURU A VOLNÝ ČAS MĚSTA TÝNEC NAD SÁZAVOU DO ROKU 2028

(http://www.mestotynec.cz/download/ma21-skvc-01-analyticka-cast-text.pdf )

Dále má město komisi pro kulturu. Komise spolupracuje při přípravě a plánování kulturních akcí.

Kulturní akce jsou pořádány každoročně jako tradiční akce v obvyklých termínech. Plus další mimořádné akce.

Kulturu zajišťuje Kulturní centrum Týnec, příspěvková organizace města, ale i spolky nebo zájmové skupiny. 

Kulturní centrum Týnec nad Sázavou město bylo zřízeno v roce 2021 jako příspěvková organizace, která se stará o kulturní život v obci, ale také o kulturní památku bývalé továrny na kameninu, hrad a muzeum, dále zajišťuje fungování Turistického informačního centra Týnec, městské knihovny a hotelu Týnec.


Výše celkových výdajů na kulturu činily:

v roce 2021: 42 mil. Kč  - nárůst byl způsoben koupí budovy Kulturního centra Týnec

v roce 2022: 16 mil Kč.


 

Oblast 8.1
Hodnoceni:
2
Velmi dobrá
Trend:
2
Silné zlepšení

Město Týnec nad Sázavou vyniká na svoji velikost hned tím, že má zpracovanou samostatnou strategii pro kulturu a volný čas. Zřízení příspěvkové organizace a nákup kulturní památky svědčí o systématickém přístupu ke kultuře a o vědomí ekonomických, komunitních a městotvorných efektů kultury.

Celkové hodnoceni oblasti:
8.2 Vztah k historickému dědictví
Oblast 8.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

V Týnci nad Sázavou se nachází kulturní památky (viz https://pamatkovykatalog.cz/uskp/podle-relevance/1/seznam/?kraj=St%C5%99edo%C4%8Desk%C3%BD+kraj&okres=Bene%C5%A1ov&obec=T%C3%BDnec+nad+S%C3%A1zavou&fulltext )

Patří mezi ně např. továrna na kameninu, kostel sv. Kateřiny v Chrástě nad Sázavou, Hrad s rotundou, kostel sv. Šimona a Judy, hrad Zbořený Kostelec-zřícenina a archeologické stopy, Měšťanský dům U Micků.

Objekty ve vlastnictví města jsou pravidelně udržovány a mají v rozpočtu vyhrazenou vlastní položku.

V městském muzeu je stálá výstava týnecké kameniny. 

Ve spolupráci s továrnou Jawa je zmapována činnost Františka Janečka, ČNB vydala pamětní minci Jawa 250 pérák.

Oblast 8.2
Hodnoceni:
2
Velmi dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Vedení města si je vědomo důležitosti kulturního dědictví, pozitivním činem je odkup bývalé továrny na kameninu, provoz muzea, město organizuje řadu akcí zaměřených na kulturní dědictví.

Celkové hodnoceni oblasti:
8.3 Kulturní a umělecké aktivity (akce), které reagují na potřeby a iniciativy občanů
Oblast 8.3
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Město Týnec nad Sázavou pořádá společenské a kulturní akce ve spolupráci s KC Týnec v průběhu celého roku. V rozpočtu je na tyto akce vyhrazena stálá položka (paragraf).

Oblast 8.3
Hodnoceni:
2
Velmi dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Dotační programy jsou dostatečně štědré, přitom transparentní, přístupné různým žadatelům a rozmanitým projektům.

Celkové hodnoceni oblasti:
8.4 Atraktivita a vzhled města
Oblast 8.4
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Město Týnec nad Sázavou má územní plán města, Strategický plán rozvoje města, Manuál povrchů a mobiliáře, Filozoficko-architektonickou koncepcí... Vše jsou živé strategické dokumenty, dle kterých postupně zvelebujeme město. Město spolupracuje s městským architektem. V rozpočtu jsou pravidelně vyhrazeny položky na údržbu a rozvoj majetku.


Ze Strategického plánu rozvoje města Týnec nad Sázavou do roku 2028 vyplývá tato atraktivita města:

 Město Týnec nad Sázavou je okrajovou částí zóny Pražské metropolitní oblasti a je funkčně provázané s hl. m. Prahou. Silné vazby města Týnec nad Sázavou na hl. m. Prahu a na Benešov potvrzují statistiky vyjížďky do zaměstnání a do škol.

 Město je atraktivní, což se projevuje v rozvíjející se bytové výstavbě v posledních letech.

 Týnec nad Sázavou plní zejména obytnou funkci. Významná je i funkce rekreační (pobytová i nepobytová) a výrobní.

 V užším systému osídlení nelze hodnotit dopravní polohu města Týnec nad Sázavou za dobrou, jelikož se město Týnec nad Sázavou nachází mimo hlavní silniční tahy a je polohováno na poměrně málo frekventované silnici II. třídy.

 Město má relativně dobrou dopravní dostupnost vůči hl. m. Praze, která by se výhledově mohla zlepšit vlivem napojení na dálnici D3.  Od počátku 21. století je patrný postupný nárůst počtu obyvatel, který dokládá atraktivitu území a rozvoj rezidenční suburbanizace ve městě. Hodnoty migračního přírůstku jsou řádově na vyšší úrovni než hodnoty přirozeného přírůstku.

 Nejvýraznější relativní nárůst mezi lety 2001 a 20111 nastal v místní části Brodce, kde se počet obyvatel zvýšil více než trojnásobně (vlivem výstavby sídliště Kněžina). Výrazné navýšení je evidentní i v místní části Čakovice, kde se rozvíjí výstavba rodinných domů. U ostatních částí lze navýšení označit za mírné. Pokles nastal v samotném Týnci. K roku 2011 mají všechny místní části počet obyvatel, který neohrožuje jejich funkční existenci. Částečně je to dáno využíváním části domovního fondu k rekreačním účelům.

 Věková skladba obyvatelstva v Týnci nad Sázavou není příznivá v porovnání s ostatními městy - město vykazuje vyšší podíl seniorů a naopak nižší podíl dětské složky. Současně i intenzita stárnutí je vyšší, než je tomu u jiných měst.

 Předpokládaný růst populace – vlivem vymezení pozemků pro novou bytovou výstavbu, zvyšování atraktivity města v souvislosti s napojením na dálnici D3.

 Saldo vyjížďky z města bylo v roce 2011 záporné, tzn., že z obce vyjíždělo výrazně více osob, než kolik jich dojíždělo. Z hlediska zaměstnanosti bylo saldo taktéž záporné. Mimo město tak vyjíždělo více než 80 %.  Do budoucna lze předpokládat pokračující trend mírného zvyšování počtu obyvatel a jeho stárnutí, kterým je třeba přizpůsobit občanskou vybavenost města.

Město Týnec má stanoveny tyto tři prioritní oblasti ve Strategickém plánu rozvoje města Týnec nad Sázavou NA OBDOBÍ 2018-2028: 1. Kvalita života; 2. Infrastruktura a životní prostředí; 3. Atraktivní město.Péče o celková vzhled města a veřejná prostranství je zakotvena ve dvou oblastech (2. a 3. oblast). Tyto jsou pak rozděleny podrobněji do 3 cílů (viz návrhová část Strategického plánu od str. 136). Konkrétně jsou pak jednotlivé akce a projekty specifikovány dle těchto cílů a priorit v Akčním plánu na každý rok, plus nachystány v Zásobníku projektů. Ty projekty, které jsou v Akčním plánu, jsou také naplánovány v rozpočtu města na daný rok.

Např. rozpočtová položka na obnovu mobiliáře je vyčleněna pod č. 5171,položka na úklid města nebo péče o zeleň je pod č. 5169 - zajišťují ji pro město Technické služby, atd.

Co se týká nevyužívaných míst a brownfieldů, tak v Týnci nejde přímo o brownfieldy, ale o ne zcela využívané nemovitosti:

·         Areál bývalé teplárny – řešíme s vlastníkem jeho využití jako sportoviště či jako rekreace.

·         Areál Metaz – několik prázdných hal, které jsou na prodej nebo k pronájmu – čekají na nové využití

·         Areál Jawa – vyčištěný pozemek, který čeká na stavbu nové výroby.

Rozlohy:

Areál teplárny – plocha před teplárnou 2,4 ha

Metaz – 1 budova 7498m2 = 0,75 ha

Jawa – zbourané budovy a okolní plocha – 2,6 ha

Celkem 5,75 ha

Oblast 8.4
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Město se věnuje vzhledu a atraktivitě města, věnovalo mu pozornost také ve strategickém plánu. Pozitivní je, že monitoruju také nevyužité budovy, plochy a brownfieldy, i když jsou většinou v soukromém vlastnictví. Přesto doporučuji aktivně spolupracovat s jejich vlastníky a zjistit možnosti (dočasného) využití těchto prostor pro obyvatele - např. jako ateliéry, dílny, parcour hřiště, sportoviště, klubovny apod. 

Celkové hodnocení oponenta k tématu udržitelného rozvoje
VNITŘNÍ PODMINKY
Silné stránky

- velké množství kulturních památek, řeka Sázava a další aspekty zvyšující atraktivitu pro cestovní ruch

- samostatná strategie rozvoje kultury

- vlastnictví nejvýznamnějších pamětihodností ve městě, využívání jejich ekonomického potenciálu (hotel, pronájmy)

- bohatý kulturní kalendář, řada kulturních aktérů

- velkorysá kapacita kulturní infrastruktury

- kvalitní grantový systém


VNITŘNÍ PODMINKY
Slabé stránky

- značná pracovní vyjížďka z města, nedostatek pracovních příležitostí

- poměrně nízký počet obyvatel je (zřejmě) potřeba doplňovat externím publikem pro naplnění sálů a akcí 

VNĚJŠÍ PODMINKY
Příležitosti

- větší zapojení do marketingových produktů cestovního ruchu, spolupráce s dalšími turistickými místy a atraktivitami v okolí, s podnikateli v hotelnictví a gastronomii

- spolupráce s výrobními podniky ve městě na revitalizaci a využití nevyužitých prostor např. pro zájmové a komunitní činnosti, kulturu a sport

- zvyšování počtu obyvatel města 

VNĚJŠÍ PODMINKY
Hrozby

- velké památkové objekty ve vlastnictví města mohou v budoucnu vyžadovat značné investice a nároky na městský rozpočet

- stárnutí obyvatelstva

Závěry pro municipalitu – dílčí doporučení a návrhy hodnotitele
Závěr pro oblast:

Týnec nad Sázavou se věnuje oblasti kultury na vysoké úrovni. Dobře využívá, prezentuje a zpřístupňuje kulturní dědictví hmotné i nehmotné, město i jeho příspěvková organizace realizují řadu kulturních akcí, další akce jsou podporovány poměrně štědrými dotačními programy. 

Pro další rozvoj doporučuji nadále podporovat cestovní ruch a vytvářet brand příjemné kulturní destinace na řece Sázavě, kde je dostatečná kulturní infrastruktura pro nejrůznější akce (možná se děje, z auditu nedokážu posoudit). Dále doporučuji spolupracovat s výrobními podniky na hledání využití nevyužitých prostor a brownfieldů. 

3) Hodnotící výrok oponenta k tématu udržitelného rozvoje

Hodnotící výrok pro oblast:

Velmi dobrá práce, držím palce do dalších let.

Stav hodnocení:
Uspokojivý stav tématu z hlediska principů udržitelného rozvoje - bez podmínek

AUDIT

8 Kultura a volný čas

Hodnocení oblasti

8.1 Vztah města ke kultuře

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
8.1 Vztah města ke kultuře
Oblast 8.1
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Městu Týnec nad Sázavou záleží na tom, aby občané města měli dostatečně rozmanité kulturní i volnočasové vyžití. Svědčí o tom fakt, že město má pro tuto oblast zpracovaný dokument STRATEGIE PRO KULTURU A VOLNÝ ČAS MĚSTA TÝNEC NAD SÁZAVOU DO ROKU 2028

(http://www.mestotynec.cz/download/ma21-skvc-01-analyticka-cast-text.pdf )

Dále má město komisi pro kulturu. Komise spolupracuje při přípravě a plánování kulturních akcí.

Kulturní akce jsou pořádány každoročně jako tradiční akce v obvyklých termínech. Plus další mimořádné akce.

Kulturu zajišťuje Kulturní centrum Týnec, příspěvková organizace města, ale i spolky nebo zájmové skupiny. 

Kulturní centrum Týnec nad Sázavou město bylo zřízeno v roce 2021 jako příspěvková organizace, která se stará o kulturní život v obci, ale také o kulturní památku bývalé továrny na kameninu, hrad a muzeum, dále zajišťuje fungování Turistického informačního centra Týnec, městské knihovny a hotelu Týnec.


Výše celkových výdajů na kulturu činily:

v roce 2021: 42 mil. Kč  - nárůst byl způsoben koupí budovy Kulturního centra Týnec

v roce 2022: 16 mil Kč.


 

Oblast 8.1
Hodnoceni:
2
Velmi dobrá
Trend:
2
Silné zlepšení

Město Týnec nad Sázavou vyniká na svoji velikost hned tím, že má zpracovanou samostatnou strategii pro kulturu a volný čas. Zřízení příspěvkové organizace a nákup kulturní památky svědčí o systématickém přístupu ke kultuře a o vědomí ekonomických, komunitních a městotvorných efektů kultury.

8.2 Vztah k historickému dědictví

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
8.2 Vztah k historickému dědictví
Oblast 8.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

V Týnci nad Sázavou se nachází kulturní památky (viz https://pamatkovykatalog.cz/uskp/podle-relevance/1/seznam/?kraj=St%C5%99edo%C4%8Desk%C3%BD+kraj&okres=Bene%C5%A1ov&obec=T%C3%BDnec+nad+S%C3%A1zavou&fulltext )

Patří mezi ně např. továrna na kameninu, kostel sv. Kateřiny v Chrástě nad Sázavou, Hrad s rotundou, kostel sv. Šimona a Judy, hrad Zbořený Kostelec-zřícenina a archeologické stopy, Měšťanský dům U Micků.

Objekty ve vlastnictví města jsou pravidelně udržovány a mají v rozpočtu vyhrazenou vlastní položku.

V městském muzeu je stálá výstava týnecké kameniny. 

Ve spolupráci s továrnou Jawa je zmapována činnost Františka Janečka, ČNB vydala pamětní minci Jawa 250 pérák.

Oblast 8.2
Hodnoceni:
2
Velmi dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Vedení města si je vědomo důležitosti kulturního dědictví, pozitivním činem je odkup bývalé továrny na kameninu, provoz muzea, město organizuje řadu akcí zaměřených na kulturní dědictví.

8.3 Kulturní a umělecké aktivity (akce), které reagují na potřeby a iniciativy občanů

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
8.3 Kulturní a umělecké aktivity (akce), které reagují na potřeby a iniciativy občanů
Oblast 8.3
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Město Týnec nad Sázavou pořádá společenské a kulturní akce ve spolupráci s KC Týnec v průběhu celého roku. V rozpočtu je na tyto akce vyhrazena stálá položka (paragraf).

Oblast 8.3
Hodnoceni:
2
Velmi dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Dotační programy jsou dostatečně štědré, přitom transparentní, přístupné různým žadatelům a rozmanitým projektům.

8.4 Atraktivita a vzhled města

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
8.4 Atraktivita a vzhled města
Oblast 8.4
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Město Týnec nad Sázavou má územní plán města, Strategický plán rozvoje města, Manuál povrchů a mobiliáře, Filozoficko-architektonickou koncepcí... Vše jsou živé strategické dokumenty, dle kterých postupně zvelebujeme město. Město spolupracuje s městským architektem. V rozpočtu jsou pravidelně vyhrazeny položky na údržbu a rozvoj majetku.


Ze Strategického plánu rozvoje města Týnec nad Sázavou do roku 2028 vyplývá tato atraktivita města:

 Město Týnec nad Sázavou je okrajovou částí zóny Pražské metropolitní oblasti a je funkčně provázané s hl. m. Prahou. Silné vazby města Týnec nad Sázavou na hl. m. Prahu a na Benešov potvrzují statistiky vyjížďky do zaměstnání a do škol.

 Město je atraktivní, což se projevuje v rozvíjející se bytové výstavbě v posledních letech.

 Týnec nad Sázavou plní zejména obytnou funkci. Významná je i funkce rekreační (pobytová i nepobytová) a výrobní.

 V užším systému osídlení nelze hodnotit dopravní polohu města Týnec nad Sázavou za dobrou, jelikož se město Týnec nad Sázavou nachází mimo hlavní silniční tahy a je polohováno na poměrně málo frekventované silnici II. třídy.

 Město má relativně dobrou dopravní dostupnost vůči hl. m. Praze, která by se výhledově mohla zlepšit vlivem napojení na dálnici D3.  Od počátku 21. století je patrný postupný nárůst počtu obyvatel, který dokládá atraktivitu území a rozvoj rezidenční suburbanizace ve městě. Hodnoty migračního přírůstku jsou řádově na vyšší úrovni než hodnoty přirozeného přírůstku.

 Nejvýraznější relativní nárůst mezi lety 2001 a 20111 nastal v místní části Brodce, kde se počet obyvatel zvýšil více než trojnásobně (vlivem výstavby sídliště Kněžina). Výrazné navýšení je evidentní i v místní části Čakovice, kde se rozvíjí výstavba rodinných domů. U ostatních částí lze navýšení označit za mírné. Pokles nastal v samotném Týnci. K roku 2011 mají všechny místní části počet obyvatel, který neohrožuje jejich funkční existenci. Částečně je to dáno využíváním části domovního fondu k rekreačním účelům.

 Věková skladba obyvatelstva v Týnci nad Sázavou není příznivá v porovnání s ostatními městy - město vykazuje vyšší podíl seniorů a naopak nižší podíl dětské složky. Současně i intenzita stárnutí je vyšší, než je tomu u jiných měst.

 Předpokládaný růst populace – vlivem vymezení pozemků pro novou bytovou výstavbu, zvyšování atraktivity města v souvislosti s napojením na dálnici D3.

 Saldo vyjížďky z města bylo v roce 2011 záporné, tzn., že z obce vyjíždělo výrazně více osob, než kolik jich dojíždělo. Z hlediska zaměstnanosti bylo saldo taktéž záporné. Mimo město tak vyjíždělo více než 80 %.  Do budoucna lze předpokládat pokračující trend mírného zvyšování počtu obyvatel a jeho stárnutí, kterým je třeba přizpůsobit občanskou vybavenost města.

Město Týnec má stanoveny tyto tři prioritní oblasti ve Strategickém plánu rozvoje města Týnec nad Sázavou NA OBDOBÍ 2018-2028: 1. Kvalita života; 2. Infrastruktura a životní prostředí; 3. Atraktivní město.Péče o celková vzhled města a veřejná prostranství je zakotvena ve dvou oblastech (2. a 3. oblast). Tyto jsou pak rozděleny podrobněji do 3 cílů (viz návrhová část Strategického plánu od str. 136). Konkrétně jsou pak jednotlivé akce a projekty specifikovány dle těchto cílů a priorit v Akčním plánu na každý rok, plus nachystány v Zásobníku projektů. Ty projekty, které jsou v Akčním plánu, jsou také naplánovány v rozpočtu města na daný rok.

Např. rozpočtová položka na obnovu mobiliáře je vyčleněna pod č. 5171,položka na úklid města nebo péče o zeleň je pod č. 5169 - zajišťují ji pro město Technické služby, atd.

Co se týká nevyužívaných míst a brownfieldů, tak v Týnci nejde přímo o brownfieldy, ale o ne zcela využívané nemovitosti:

·         Areál bývalé teplárny – řešíme s vlastníkem jeho využití jako sportoviště či jako rekreace.

·         Areál Metaz – několik prázdných hal, které jsou na prodej nebo k pronájmu – čekají na nové využití

·         Areál Jawa – vyčištěný pozemek, který čeká na stavbu nové výroby.

Rozlohy:

Areál teplárny – plocha před teplárnou 2,4 ha

Metaz – 1 budova 7498m2 = 0,75 ha

Jawa – zbourané budovy a okolní plocha – 2,6 ha

Celkem 5,75 ha

Oblast 8.4
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Město se věnuje vzhledu a atraktivitě města, věnovalo mu pozornost také ve strategickém plánu. Pozitivní je, že monitoruju také nevyužité budovy, plochy a brownfieldy, i když jsou většinou v soukromém vlastnictví. Přesto doporučuji aktivně spolupracovat s jejich vlastníky a zjistit možnosti (dočasného) využití těchto prostor pro obyvatele - např. jako ateliéry, dílny, parcour hřiště, sportoviště, klubovny apod.