Hledat
Search
Audity Informačního systému místní Agendy 21
   Login

Týnec nad Sázavou - 2023

Kategorie : B
Stav auditu Platný audit
Hodnocení Auditu k tématu Uspokojivý stav tématu z hlediska principů udržitelného rozvoje - bez podmínek
Oponent Vojtěch Máca
Konzultant Hana Brůhová-Foltýnová
Koordinátor Alena Pivoňková Týnec nad Sázavou
Věra Velková Týnec nad Sázavou

OPONENTURA

4 Doprava

1) Formální hodnocení Auditu udržitelného rozvoje

OTÁZKAHODNOCENÍ
Existují připomínky a náměty k přehlednosti a srozumitelnosti Auditu UR?
Vyjádření auditora
Ne
Je Audit UR kompletní, dává odpověď na všechny návodné otázky?
Vyjádření auditora
Ano
Využívá Audit UR povinné a doporučené indikátory?
Vyjádření auditora
Ano

2) Vyhodnocení stavu sledovaných oblastí udržitelného rozvoje

Rekapitulace auditu UR
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
4.1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo)
Oblast 4.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Dopravní obslužnost města lze hodnotit za velmi dobrou.

Město Týnec nad Sázavou se nachází mimo hlavní silniční tahy a je polohováno na silnici II. třídy.

Počet autobusových a vlakových spojů je rozložený do celého dne, dopolední a noční frekvence je nižší.

Komunikace pro pěší dopravu není v některých místních částech města zajištěna.

Ve městě v současné době chybí parkovací místa.

Město se nachází uprostřed krásné krajiny a na řece Sázavě, proto je velmi atraktivní pro vodáky a turisty, kteří hojně využívají dostatek turisticky značených tras na území města.

Ve městě je několik cyklostezek, město je na trase cyklotras. 

Při realizaci projektů město hledá způsoby, jak jednotlivé druhy dopravy propojovat.

Město v roce 2020 otevřelo nově zrekonstruovaný dopravní terminál.

Oblast 4.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Podporu veřejné a alternativní dopravy lze s drobnými výhradami hodnotit jako dobrou. Dopravní obslužnost veřejnou hromadnou dopravu je dobrá, je zaveden pravidelný takt a počty vlakových a autobusových spojů jsou poměrně vysoké. Město financuje Senior Taxi, jehož využívání výrazně roste. Z hlediska infrastruktury pro nemotorovou dopravu se situace taktéž zlepšuje a přibývá nových a rekonstruovaných chodníků, v případě cyklostezek a cyklotras však v hodnoceném období nebyla zaznamenána žádná změna a podíl délky cyklokomunikací na celkové délce komunikací je nízký. Mobiliář pro VHD doznal velkého zlepšení s otevřením nového dopravního terminálu. Jsou osazeny prvky mobiliáře pro pěší i mobiliáře pro cyklisty.

Celkové hodnoceni oblasti:
4.2 Snižování nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy /řízení poptávky po dopravě/
Oblast 4.2
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

V minulých letech byly postaveny necelé 3 km cyklostezek ve městě a zmodernizován dopravní terminál s možností zaparkování auta či kola.

Dlouhodobě Týnec nad Sázavou požaduje navýšení četnosti veřejné dopravy, aby byla dostupná v kterémkoliv čase.

Před Prahou nastává dopravní zácpa i pro veřejnou dopravu.

Město neorganizuje sdílení volných míst v IAD.

Usilujeme o propojení Týnce s Benešovem cyklostezkou, bohužel se to dosud nepodařilo.

Počet přímých vlakových spojů  Týnec nad Sázavou - Praha je nyní 14 (srpen 2023). Došlo tedy ke zvýšení o 2 spoje od roku 2020 (kdy byl otevřen nově zrekonstruovaný terminál). Jinak ve směru na Čerčany jezdí ze stanice Týnec nad Sázavou celkem 17 spojů (srpen 2023).

Počet přímých autobusových spojů mezi Týncem nad Sázavou a Prahou  zůstal oproti roku 2020 nezměněn (15).


Z Týnce vyjíždí 32 autobusových spojů (pracovní den):


15 přímých spojů na lince 339 od 05:10 do 23:18 (Týnec-Praha)

 

11 spojů na lince 752 od 05:39 do 18:19 (Týnec - Jílové)

4 spoje na lince 753 od 05:350 do 14:35 (Týnec - Neveklov)

2 spoje na lince 485 od 05:49 do 14:50 (Týnec- Rabyně)

Město financuje Senior Taxi (https://www.mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/zpravy&artid=2080 ). Jeho obliba spolu s využitím rok od roku stoupá (v roce 2021 bylo uskutečněno 720 jízd, v roce 2022 1063 jízd a v první polovině roku 2023 již 1428 jízd.

Optimální četnost je daná finanční kompenzací za finanční ztrátu. Pravidelný takt je zaveden. VHD je konkurenceschopná oproti IAD - jednak finančně, také časově. Nabízí zajímavé odjezdy spojů a výhodnou cenu. U vlaku je výhodou, že neuvázne v ranních špičkách na Prahu. Co se týká služeb ve vozidle - to je na kapacitách dopravce. 

Oblast 4.2
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Obslužnost VHD je dobrá, počty spojů jsou poměrně vysoké a jsou obslouženy hlavní směry (Praha, Benešov/Čerčany); obecně jsou problematické dojezdové časy do Prahy (dopravní zácpy na silnici, pomalá "výletní" železniční trať), které však město nemá možnost ovlivnit. Město financuje službu dopravy seniorů k lékaři. Díky novému dopravnímu terminálu je umožněna komodalita typu P+R a B+R. Do budoucna bude jistě přínosné vybudování cyklostezky mezi Týncem a Benešovem, o kterou město usiluje.

Celkové hodnoceni oblasti:
4.3 Nízkoemisní vozidla
Oblast 4.3
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Ve městě není vybudována infrastruktura pro podporu těchto vozidel.

Město neprovozuje veřejnou dopravu.

Zjišťovali jsme počty nízkoemisních vozů veřejné dopravy - Pražské integrované dopravy:

V trvalém stavu obsluhují město Týnec nad Sázavou následující linky systému PID:

 339      Praha,Budějovická - Týnec nad Sázavou,železniční stanice

·         485      Týnec nad Sázavou - Netvořice - Rabyně,Měřín)

·         752      Benešov - Jílové u Prahy,náměstí

·         753      Benešov - Týnec nad Sázavou - Netvořice – Neveklov


 

Počet vozů

Počet nízkopodlažních vozů

Počet nízkoemisních vozů

 

PD

SO+NE

PD

SO+NE

PD

SO+NE

339

6

5

6

5

6

5

485

6

-

5

-

6

-

752

18

6

16

6

17

6

753

12

3

9

3

12

3

(Zdroj: IDSK/PID, stav ke dni 11.10.2022)


Oblast 4.3
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Město taková vozidla nevyužívá. VHD je sice převážně zajišťována nízkoemisními autobusy, na to však má město minimální vliv. Do budoucna považuji za důležité se zaměřit na infrastrukturu, což bude velké téma z důvodu potřeb rozvoje elektromobility (vč. širšího kontextu rozvoje obnovitelných zdrojů energie a související decentralizace výroby elektřiny a její akumulace).

Celkové hodnoceni oblasti:
4.4 Bezpečnost silničního provozu
Oblast 4.4
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

V této oblasti město Týnec nad Sázavou podniká několik aktivit:

  • Městský kamerový systém - k dispozici pro městskou i státní policii
  • Dohled městské policie u přechodů před ZŠ.
  • Budování bezpečných chodníků a křižovatek.
  • Úprava a modernizace dopravního značení.
  • Využití ukazatelů rychlosti v rizikových úsecích.
  • Spolupráce městské policie s  PČR při měření rychlosti vozidel.
  • Dopravní výchova školáků - dopravní soutěž pořádaná městskou policií.
  • Kurz řidičů pro veřejnost pořádaný městem Týnec nad Sázavou.

Největší "viditelný" efekt na zklidnění dopravy a celkovou bezpečnost mělo vybudování nové křižovatky a kamerový systém, nyní včetně měření rychlosti.

Sledujeme spolu s městskou policií vývoj nehodovosti na území obce. Celková nehodovost v roce 2021 klesla oproti roku 2020. Celková nehodovost za rok 2022 zůstala na stejném počtu nehod jako v předchozím roce. Avšak když vyhodnotíme nehodovost na území Týnce, zde nehodovost významně poklesla, v podstatě na všech správních celcích klesá, s vyjímkou Čakovic, kde byl zaznamenán větší počet nehod v roce 2022 oproti předchozím rokům. Vozovka vede přes delší lesní úsek, proto častou příčinou byly střety s lesní zvěří a s kolem v létě, v zimě zas nepřizpůs. stavu vozovky. 


Nehodovost na správním území Týnce nad Sázavou
Rok Týnec nad Sázavou Čakovice Podělusy Pecerady Krusičany Celkem
2020 23 9 4 3 3 42
2021 21 7 2 0 1 31
2022 9 17 2 3 0 31
Zdroj: https://nehody.cdv.cz/


Oblast 4.4
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Město podniklo řadu opatření (nasvětlení přechodů, kamerový systém, rekonstrukce křižovatek, ukazatele rychlosti atd.) a na ZŠ a MŠ probíhá dopravní výchova. Vývoj nehodovosti je relativně pozitivní, jen značný nárůst počtu nehod v místní části Čakovice by zasluhoval zvláštní pozornost - dle dat z výzkumého projektu vedeného Centrem dopravního výzkumu (dostupné z https://srazky.cdvgis.cz/) byly úseky jak na Čakovice, tak na Bukovany identifikovány jako hotspoty kvůli koncentraci nehod se střetem se zvěří za období 2018-2020. Zmíněný projekt by mohl být potenciálně pro město Týnec inspirací, neboť zkoumá účinnost různých preventivních opatření, která se používají nebo mohou použít k zabránění střetů motorových vozidel s velkými savci na silnicích nižších tříd.

Celkové hodnocení oponenta k tématu udržitelného rozvoje
VNITŘNÍ PODMINKY
Silné stránky
  • dobré strategické plánování a schopné vedení města
  • schopnost získávat externí (projektové) finance
  • převážně rostoucí počet obyvatel
  • atraktivní lokalita s poměrně dobrou dostupností Prahy
  • SeniorTaxi
VNITŘNÍ PODMINKY
Slabé stránky
  • vysoká míra používání IAD a s tím související nedostatek parkovacích míst
  • vysoký podíl cest za prací mimo město
  • limitovaný potenciál pěší dopravy územní rozptýleností místních částí
  • relativně omezená podpora cyklodopravy (jako módu každodenní dopravy)
VNĚJŠÍ PODMINKY
Příležitosti
  • realizace záměru cyklostezky do Benešova
  • dokončení bezbariérových tras
  • rozvoj elektromobility a příslušné infrastruktury (vč. např. dobíječek pro elektrokola)
VNĚJŠÍ PODMINKY
Hrozby
  • trend stárnutí populace a s tím spojené nároky na mobilitu
  • vliv výstavby a provozu D3 (tlaky na další výstavbu atp.)
  • závislost na kraji při zajišťování VHD
Závěry pro municipalitu – dílčí doporučení a návrhy hodnotitele
Závěr pro oblast:

Zpracovaný audit plně odpovídá požadavkům na kategorii B. Město Týnec n. S. systematicky vytváří podmínky pro rozvoj udržitelné mobility na svém území. Postupně buduje a renovuje dopravní infrastrukturu pro chodce a částečně i pro cyklisty, zvyšuje bezpečnost doprav a pracuje na zvyšování atraktivity VHD.

V dalším období by se město mělo zaměřit na další podporu udržitelných druhů dopravy, zejména cyklistiky jako každodenního dopravního módu. Velkou výzvu bude představovat nástup elektromobility, kterému může jít naproti jak při obnově vlastního vozového parku, tak i při plánování energetické budoucnosti města.

3) Hodnotící výrok oponenta k tématu udržitelného rozvoje

Hodnotící výrok pro oblast:

Město Týnec n. S.  splňuje všechny podmínky pro kategorii "B" v oblasti Doprava. Stav tématu Doprava hodnotím jako převážně dobrý a místy uspokojivý. Město je aktivitní ve většině oblastí udržitelné mobility a snaží se dopravní problémy řešit koncepčně a strategicky, přičemž velmi úspěšně využívá externí zdroje financování.

Do budoucna by mělo město hledat cesty pro další posilování udržitelné dopravy v aktuálních vnějších ekonomických a politických podmínkách, které mohou být zároveň příležitostí pro podporu nemotorové dopravy či elektromobility.

Stav hodnocení:
Uspokojivý stav tématu z hlediska principů udržitelného rozvoje - bez podmínek

AUDIT

4 Doprava

Hodnocení oblasti

4.1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo)

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
4.1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo)
Oblast 4.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Dopravní obslužnost města lze hodnotit za velmi dobrou.

Město Týnec nad Sázavou se nachází mimo hlavní silniční tahy a je polohováno na silnici II. třídy.

Počet autobusových a vlakových spojů je rozložený do celého dne, dopolední a noční frekvence je nižší.

Komunikace pro pěší dopravu není v některých místních částech města zajištěna.

Ve městě v současné době chybí parkovací místa.

Město se nachází uprostřed krásné krajiny a na řece Sázavě, proto je velmi atraktivní pro vodáky a turisty, kteří hojně využívají dostatek turisticky značených tras na území města.

Ve městě je několik cyklostezek, město je na trase cyklotras. 

Při realizaci projektů město hledá způsoby, jak jednotlivé druhy dopravy propojovat.

Město v roce 2020 otevřelo nově zrekonstruovaný dopravní terminál.

Oblast 4.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Podporu veřejné a alternativní dopravy lze s drobnými výhradami hodnotit jako dobrou. Dopravní obslužnost veřejnou hromadnou dopravu je dobrá, je zaveden pravidelný takt a počty vlakových a autobusových spojů jsou poměrně vysoké. Město financuje Senior Taxi, jehož využívání výrazně roste. Z hlediska infrastruktury pro nemotorovou dopravu se situace taktéž zlepšuje a přibývá nových a rekonstruovaných chodníků, v případě cyklostezek a cyklotras však v hodnoceném období nebyla zaznamenána žádná změna a podíl délky cyklokomunikací na celkové délce komunikací je nízký. Mobiliář pro VHD doznal velkého zlepšení s otevřením nového dopravního terminálu. Jsou osazeny prvky mobiliáře pro pěší i mobiliáře pro cyklisty.

4.2 Snižování nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy /řízení poptávky po dopravě/

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
4.2 Snižování nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy /řízení poptávky po dopravě/
Oblast 4.2
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

V minulých letech byly postaveny necelé 3 km cyklostezek ve městě a zmodernizován dopravní terminál s možností zaparkování auta či kola.

Dlouhodobě Týnec nad Sázavou požaduje navýšení četnosti veřejné dopravy, aby byla dostupná v kterémkoliv čase.

Před Prahou nastává dopravní zácpa i pro veřejnou dopravu.

Město neorganizuje sdílení volných míst v IAD.

Usilujeme o propojení Týnce s Benešovem cyklostezkou, bohužel se to dosud nepodařilo.

Počet přímých vlakových spojů  Týnec nad Sázavou - Praha je nyní 14 (srpen 2023). Došlo tedy ke zvýšení o 2 spoje od roku 2020 (kdy byl otevřen nově zrekonstruovaný terminál). Jinak ve směru na Čerčany jezdí ze stanice Týnec nad Sázavou celkem 17 spojů (srpen 2023).

Počet přímých autobusových spojů mezi Týncem nad Sázavou a Prahou  zůstal oproti roku 2020 nezměněn (15).


Z Týnce vyjíždí 32 autobusových spojů (pracovní den):


15 přímých spojů na lince 339 od 05:10 do 23:18 (Týnec-Praha)

 

11 spojů na lince 752 od 05:39 do 18:19 (Týnec - Jílové)

4 spoje na lince 753 od 05:350 do 14:35 (Týnec - Neveklov)

2 spoje na lince 485 od 05:49 do 14:50 (Týnec- Rabyně)

Město financuje Senior Taxi (https://www.mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/zpravy&artid=2080 ). Jeho obliba spolu s využitím rok od roku stoupá (v roce 2021 bylo uskutečněno 720 jízd, v roce 2022 1063 jízd a v první polovině roku 2023 již 1428 jízd.

Optimální četnost je daná finanční kompenzací za finanční ztrátu. Pravidelný takt je zaveden. VHD je konkurenceschopná oproti IAD - jednak finančně, také časově. Nabízí zajímavé odjezdy spojů a výhodnou cenu. U vlaku je výhodou, že neuvázne v ranních špičkách na Prahu. Co se týká služeb ve vozidle - to je na kapacitách dopravce. 

Oblast 4.2
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Obslužnost VHD je dobrá, počty spojů jsou poměrně vysoké a jsou obslouženy hlavní směry (Praha, Benešov/Čerčany); obecně jsou problematické dojezdové časy do Prahy (dopravní zácpy na silnici, pomalá "výletní" železniční trať), které však město nemá možnost ovlivnit. Město financuje službu dopravy seniorů k lékaři. Díky novému dopravnímu terminálu je umožněna komodalita typu P+R a B+R. Do budoucna bude jistě přínosné vybudování cyklostezky mezi Týncem a Benešovem, o kterou město usiluje.

4.3 Nízkoemisní vozidla

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
4.3 Nízkoemisní vozidla
Oblast 4.3
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Ve městě není vybudována infrastruktura pro podporu těchto vozidel.

Město neprovozuje veřejnou dopravu.

Zjišťovali jsme počty nízkoemisních vozů veřejné dopravy - Pražské integrované dopravy:

V trvalém stavu obsluhují město Týnec nad Sázavou následující linky systému PID:

 339      Praha,Budějovická - Týnec nad Sázavou,železniční stanice

·         485      Týnec nad Sázavou - Netvořice - Rabyně,Měřín)

·         752      Benešov - Jílové u Prahy,náměstí

·         753      Benešov - Týnec nad Sázavou - Netvořice – Neveklov


 

Počet vozů

Počet nízkopodlažních vozů

Počet nízkoemisních vozů

 

PD

SO+NE

PD

SO+NE

PD

SO+NE

339

6

5

6

5

6

5

485

6

-

5

-

6

-

752

18

6

16

6

17

6

753

12

3

9

3

12

3

(Zdroj: IDSK/PID, stav ke dni 11.10.2022)


Oblast 4.3
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Město taková vozidla nevyužívá. VHD je sice převážně zajišťována nízkoemisními autobusy, na to však má město minimální vliv. Do budoucna považuji za důležité se zaměřit na infrastrukturu, což bude velké téma z důvodu potřeb rozvoje elektromobility (vč. širšího kontextu rozvoje obnovitelných zdrojů energie a související decentralizace výroby elektřiny a její akumulace).

4.4 Bezpečnost silničního provozu

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
4.4 Bezpečnost silničního provozu
Oblast 4.4
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

V této oblasti město Týnec nad Sázavou podniká několik aktivit:

  • Městský kamerový systém - k dispozici pro městskou i státní policii
  • Dohled městské policie u přechodů před ZŠ.
  • Budování bezpečných chodníků a křižovatek.
  • Úprava a modernizace dopravního značení.
  • Využití ukazatelů rychlosti v rizikových úsecích.
  • Spolupráce městské policie s  PČR při měření rychlosti vozidel.
  • Dopravní výchova školáků - dopravní soutěž pořádaná městskou policií.
  • Kurz řidičů pro veřejnost pořádaný městem Týnec nad Sázavou.

Největší "viditelný" efekt na zklidnění dopravy a celkovou bezpečnost mělo vybudování nové křižovatky a kamerový systém, nyní včetně měření rychlosti.

Sledujeme spolu s městskou policií vývoj nehodovosti na území obce. Celková nehodovost v roce 2021 klesla oproti roku 2020. Celková nehodovost za rok 2022 zůstala na stejném počtu nehod jako v předchozím roce. Avšak když vyhodnotíme nehodovost na území Týnce, zde nehodovost významně poklesla, v podstatě na všech správních celcích klesá, s vyjímkou Čakovic, kde byl zaznamenán větší počet nehod v roce 2022 oproti předchozím rokům. Vozovka vede přes delší lesní úsek, proto častou příčinou byly střety s lesní zvěří a s kolem v létě, v zimě zas nepřizpůs. stavu vozovky. 


Nehodovost na správním území Týnce nad Sázavou
Rok Týnec nad Sázavou Čakovice Podělusy Pecerady Krusičany Celkem
2020 23 9 4 3 3 42
2021 21 7 2 0 1 31
2022 9 17 2 3 0 31
Zdroj: https://nehody.cdv.cz/


Oblast 4.4
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Město podniklo řadu opatření (nasvětlení přechodů, kamerový systém, rekonstrukce křižovatek, ukazatele rychlosti atd.) a na ZŠ a MŠ probíhá dopravní výchova. Vývoj nehodovosti je relativně pozitivní, jen značný nárůst počtu nehod v místní části Čakovice by zasluhoval zvláštní pozornost - dle dat z výzkumého projektu vedeného Centrem dopravního výzkumu (dostupné z https://srazky.cdvgis.cz/) byly úseky jak na Čakovice, tak na Bukovany identifikovány jako hotspoty kvůli koncentraci nehod se střetem se zvěří za období 2018-2020. Zmíněný projekt by mohl být potenciálně pro město Týnec inspirací, neboť zkoumá účinnost různých preventivních opatření, která se používají nebo mohou použít k zabránění střetů motorových vozidel s velkými savci na silnicích nižších tříd.