Hledat
Search
Audity Informačního systému místní Agendy 21
   Login

Týnec nad Sázavou - 2023

Kategorie : B
Stav auditu Platný audit
Hodnocení Auditu k tématu Uspokojivý stav tématu z hlediska principů udržitelného rozvoje - s podmínkami
Oponent Pavel Šremer
Konzultant Tomáš Hák
Koordinátor Alena Pivoňková Týnec nad Sázavou
Věra Velková Týnec nad Sázavou

OPONENTURA

2 Životní prostředí

1) Formální hodnocení Auditu udržitelného rozvoje

OTÁZKAHODNOCENÍ
Existují připomínky a náměty k přehlednosti a srozumitelnosti Auditu UR?
Vyjádření auditora
Ne

Nejsou připomínky, audit je přehledný i srozumitelný

Je Audit UR kompletní, dává odpověď na všechny návodné otázky?
Vyjádření auditora
Ano

Audit byl podrobně vypracován, je kompletní

Využívá Audit UR povinné a doporučené indikátory?
Vyjádření auditora
Ano

Audit využívá všechny indikátory, dokonce využívá k nim často více údajů, než jen předepsané

2) Vyhodnocení stavu sledovaných oblastí udržitelného rozvoje

Rekapitulace auditu UR
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
2.1 Kvalita vod, šetření vodou a efektivnější využívání vody
Oblast 2.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město Týnec nad Sázavou se v současnosti soustředí především na osvětovou činnost mezi obyvateli. Má zpracovanou strategii o hospodaření s vodou (zadržování vody v krajině a zadržování dešťové vody ve městě).

Město Týnec nad Sázavou zřídilo společnost Vodovody a kanalizace Týnec s.r.o. (VaK Týnec s.r.o.) za účelem zajištění provozu vodovodů a kanalizací pro veřejnou potřebu v Týnci nad Sázavou a obci Bukovany. Tato společnost funguje od roku 2013. Společnost dále zajišťuje rozbory vody a dohlíží nad kvalitou vody ve vodovodu (viz výsledky např: http://vaktynec.cz/leden-2023/ms-1680/p1=1680 ).

Město Týnec nad Sázavou využívá pro občany, kteří jsou napojeni na místní vodovod, dva zdroje pitné vody. Hlavním zdrojem pitné vody jsou studny v místní části Pecerady. Druhým zdrojem vody je pitná voda z Želivky, přivedená do města Posázavským přivaděčem. V době vyvážené hydrologické bilance byl poměr spotřeb pitné vody z 90 % zabezpečen ze studní v Peceradech a zbývajících 10 % bylo odebíráno z Želivky.

V současné době je pokryta spotřeba občanů připojených na vodovod 65 % ze studní v Peceradech a 35 % je odebíráno z Želivky. Zbývající obyvatelé města, kteří nejsou napojeni na vodovod, využívají své vlastní studny. V případě nedostatku vody z důvodu poklesu podzemních vod vypomáhá město těmto občanům z vodovodní sítě. Město je napojeno z 78,4% na vodovodní síť a z 93% na kanalizační sít.

U množství čištěných vod ČOV došlo v roce 2021 k menšímu nárůstu objemu (o 13% navýšení oproti předchozímu roku). Příčinu můžeme najít v období Coronaviru, kdy obyvatelé zůstávali doma a produkovali více odpadních vod, další příčinou může být i nárůst kanalizačních přípojek (cca 30 nových).


Ve městě Týnec nad Sázavou ve sledovaném období 2020-2022 dochází ke snižování celkové spotřeby pitné vody. V roce 2022 to byl pokles o 5,17 % oproti roku 2021. V roce 2022 dosahovala spotřeba v Týnci nad Sázavou 90 l/os./den, což je stejné jako celorepublikový průměr.



Od roku 2019 je zaveden energetický management, který sleduje zároveň spotřebu vody na všech objektech v majetku města, které byly zahrnuty do systému EnMS v roce zavádění systému. Celkem se jedná o 21 objektů v majetku města Týnec nad Sázavou. Přikládáme Zprávu o hospodaření s energií ve městě Týnec nad Sázavou za rok 2022 (ZoU_3_ 2022).


Město Týnec nad Sázavou má zpracovanou Adaptační strategii přizpůsobení se změnám klimatu Města Týnec nad Sázavou. Strategie řeší zadržování vody v krajině s ohledem na zlepšení stavu podzemních vod a efektivnější využívání srážkových vod. 

Město Týnec nad Sázavou podalo žádost a získalo dotaci od Středočeského kraje na zpracování Studie na zlepšení odtokových poměrů v lokalitě Hlinka Týnec nad Sázavou. 

Zpracování výše uvedených studií a aktivit by mělo zlepšit celkovou situaci v nakládání s dešťovou vodou a především zamezení jejímu rychlému odtoku do řeky Sázavy, ale to neznamená, že v současné době obyvatelé města žijící v rodinných domech dešťovou vodu nevyužívají. 


U nových staveb se budují vsakovací nádrže na dešťovou vodu.

Oblast 2.1
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
1
Zlepšující se

Z podrobného vypracování odpovědí na návodné otázky je patrné, že město Týnec  nad Sázavou zařazuje vodní hospodářství mezi své priority. Už to, že je zřizovatelem a stoprocentním vlastníkem společnosti Vodovody a kanalizace Týnec s.r.o. bylo velmi předvídavé rozhodnutí. Též je třeba ocenit, že s vodním hospodářstvím počítá i ve svém strategickém plánu rozvoje města a navíce se připravuje na klimatickou změnu, má vypracovanou Adaptační strategie přizpůsobení se změnám klimatu města Týnce nad Sázavou. Většinu pitné vody získává Týnec  z vlastních studen, menší část je přiváděna z Posázavského přivaděče  ze Želivky (vodní nádrže Švihov). Oproti minulému auditu poklesla spotřeba pitné vody na 90 l/os/den, tedy průměrnou spotřebu na obyvatele ČR. Na kanalizaci je napojených 93 % obyvatel, opět více, než při minulém auditu. Dvě čistírny odpadních vod podstupují intenzifikaci, menší ČOV Chrást n.S. již má intenzifikaci na 800 ekvivalentních obyvatel dokončenou, do konce roku 2024 má následovat i ČOV Týnec s intenzifikací čištění odpadních vod od 8000 ekvivalentních obyvatel., což je velmi potřebné, neboť oproti minulému auditu se zvýšilo množství znečišťujících látek, vypouštěných z ČOV do řeky Sázavy.
Město se snaží o úspory pitné vody jednak rekonstrukcemi vodovodní infrastruktury , sledováním spotřeby vody v rámci energetického managementu a včasným odhalováním havárií dík energetickému managementu. Používá ve svých budovách perlátory a úsporné splachovače. Zatím nevyužívá dešťovou vodu, avšak plánuje její využití i v rámci adaptační strategie na klimatickou změnu. Občané však využívají dešťovou vodu na svých zahrádkách anebo u svých domů.  Z opatření

pro zpomalení odtoku nebo pro akumulaci a využívání srážkových vod bylo realizováno odbahnění rybníka v Peceradech a dokončena studie na zlepšení odtokových poměrů v lokalitě Na Hlinkách, určené k zástavbě, má dokumentaci na využití dešťové vody na stadionu v Náklí a dopracovává  dokumentaci k revitalizaci veřejného prostranství Rondel.

 

Celkově lze hodnotit situaci jako uspokojivou,  kdybychom hodnotili samotné město bez dnes inkorporovaných dřívějších vesnic bez potřebné  vodohospodářské infrastruktury, bylo by možné situaci hodnotit jako dobrou. Při hodnocení trendu  je jasně patrný pokrok oproti údajům z minulého auditu, takže lze trend hodnotit jako zlepšující se.

Celkové hodnoceni oblasti:
2.2 Podpora a zvyšování ekologické stability krajiny a biologické rozmanitosti na správním území obce, rozšiřování péče o vymezená přírodní území a zelené plochy
Oblast 2.2
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
0
Stabilní

Území Týnce nad Sázavou má rozlohu 2 575 ha. 

1 464,53 ha představuje zemědělská půda

  • 1 064,58 ha orná půda,
  • 120,03 ha zahrada
  • 9,49 ha ovocný sad
  • 270,42 ha trvalý travní porost.


1 110,09 ha představuje nezemědělská půda

  • 676,75 ha lesní pozemek
  • 106,54 ha vodní plocha
  • 67,29 ha zastavěná plocha
  • 259,51 ha ostatní plocha.


Do území Týnce nad Sázavou zasahuje nadregionální, regionální i lokální úroveň ÚSES. V katastrálním území Týnce nad Sázavou je LÚSES vymezen v územním plánu. 


V Týnci nad Sázavou je součástí soustavy Natura 2000 tok řeky Sázavy a týnecká rotunda. Na katastrálním území Týnce nad Sázavou se nachází přírodní rezervace Čížov a Hornopožárský les, který je přírodním parkem.


Dle koeficientu ekologické stability je území Týnce nad Sázavou intenzivně využívané, oslabené autoregulační pochody v ekosystémech způsobují jejich značnou ekologickou labilitu a vyžadují vysoké vklady dodatkové energie.


Na území Týnce nad Sázavou se nachází dostatečné množství veřejné zeleně, k 1.1.2023 připadá  50,72 m2 veřejné zeleně/1 obyvatele. 

Na území Týnce nad Sázavou je upřednostňována výstavba na nevyužitých nebo špatně využitých plochách ve stávajícím zastavěném území města. 

Za poslední tři roky bylo zastavěno 7326 m2 (rodinné domy, garáže, sklady zahradních potřeb, stavby pro rekreaci)  ploch přírodního charakteru. Bylo obnoveno 628 m2 ploch  (odstranění stodoly Pecerady, zemědělské usedlosti Čakovice a stavby pro rekreaci Podělusy) ze zastavěné plochy na plochy přírodě blízké.


Město nemá k dispozici mapy záboru. Součástí UP je pouze návrh záboru.

Díky komisi pro rozvoj města bylo zapracováno do LBC a LBK do územního plánu v roce 2015. V současné době město nemá žádný podnět na změny ÚSES.

Na území Týnce nad Sázavou se vyskytují invazivní druhy rostlin - křídlatka japonská - v těchto lokalitách: Kněžina - 20m2, 30m2, 50m2; Chrást - Kaňov 100m2; Kozlovice - U Janovického potoka  5m2, 10m2.


Týnec nad Sázavou pravidelně pečuje o veřejnou zeleň. Má zpracovaný "Pasport zeleně".


Vzhledem k tomu, že se hl.m. Praha rozrůstá a prstenec výstavby v okolí Prahy se rozšiřuje, město Týnec se stalo součástí tohoto prstence a zvyšuje se i zájem developerů o výstavbu. Z tohoto důvodu přijalo město několik opatření (schváleno na zastupitelstvu v lednu 2022):

1. probíhající změna ÚP

2. při schvalování zásad pro investory, ve kterých město konkrétně stanovuje podmínky pro investory tak, aby byl zajištěn rozvoj infrastruktury města a také občanská vybavenost, ale i podpora ekologické stability  - viz bod 13 Klimatické opatření (http://www.mestotynec.cz/download/zasady-investori-2021_12.pdf )


Oblast 2.2
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
0
Stabilní

K podpoře ekologické stability slouží vymezený Územní systém ekologické stability (ÚSES) na území Týnce v územním plánu z r. 2011 i se zhodnocením stavu jednotlivých prvků. Více jak polovina prvků byla vyhodnocena jako funkční. Na území Týnce jsou vymezeny prvky ÚSES nadregionáolního, regionálního i lokálního. Podle poslední 5. Aktualizace Územně analytických podkladů ORP Benešov  by však bylo potřebné přezkoumání stávajícího stavu těchto prvků . V rámci komise rozvoje města má Týnec určen člena, který je zpravodajem pro ÚSES.

Na území Týnce je několik chráněných území: , evropsky významná lokalita soustavy Natura 2000 (EVL) Dolní Sázava, EVL a přírodní památka Týnecká rotunda, přírodní rezervace Čížov  a přírodní park Hornopožárský les.

Zatím není chráněno soukromé arboretum v Krusičanech. Do péče o ochranu přírody město zapojuje spolky, působící v Týnci, i např. školy, spolupracuje s Krajským úřadem Středočeského kraje,  LČR, Povodím Vltavy i církví československou  husitskou.

Týnec má vypracován podrobný pasport zeleně, které opět přibylo, takže je jí 294 913 m2 . Na obyvatele proto připadá přes 50 m2 zeleně. Přibylo např. stromořadí v zemědělské krajině mezi Krusičany a Bukovany. Navíce je Týnec obklopen lesy v docházkové vzdálenosti cca 15 minut. Město vlastní  lesní pozemky celkem                o velikosti                              1 020354 m2. Z hlediska ochrany biodiverzity je důležité, že brání rozšiřování invazních druhů rostlin –zvláště křídlatky. Přípravou zelených ploch v souvislosti s klimatickou změnou se zabývá důkladně zpracovaná Adaptační strategie přizpůsobení se změnám klimatu města Týnec i Manuál pro výstavbu na území městaTýnec nad Sázavou jako příloha Zásad pro spolupráci s investory při rozvoji města Týnec nad Sázavou. Důležitá část zástavby byla směřována do zastaveného území města, na místa bývalých továrních komplexů – sléváren Metazu a Jawy. Pro současné období chybí dostatek údajů vzhledem k nespolupráci ORP, odboru životního prostředí MěÚ Benešov, které neposkytlo údaje o záborech zemědělské půdy. Z dostupných údajů MěÚ Týnec vyplývá, že bylo zastavěno  celkem 7326 m2 ploch přírodního charakteru, ale k obnově došlo jen na  628 m2 ploch  ze zastavěné plochy na přírodě blízkou.(v období minulého auditu byla daleko příznivější situace: Bylo zastavěno 7 939 m2 ploch přírodního charakteru, ale bylo obnoveno 17 512 m2 ploch ze zastavěných na přírodě blízké).

Celkové hodnoceni oblasti:
2.3 Kvalita a ochrana půdy, podpora udržitelného zemědělství a lesního hospodářství
Oblast 2.3
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
0
Stabilní

Území Týnce nad Sázavou spadá do kategorie mírného, středního i vysokého radonového indexu z geologického podloží.

V místní části Pecerady jsou pozůstatky po těžbě gabra.

Na území Týnce nad Sázavou se nevyskytují poddolovaná území, území sesuvů půdy ani žádné jiné rizikové jevy.

Na území Týnce nad Sázavou nepůsobí žádný certifikovaný ekologický zemědělec.

Na správním území města Týnec nad Sázavou se výměra pozemků určených k plnění funkcí lesa dlouhodobě nemění.

Na území Týnce nad Sázavou se setkáváme v minimálním rozsahu s větrnou erozí. U vodní eroze dosahujeme horších výsledků, jak je patrné z mapového portálu VÚMOP. Nejvíce postižená je část území v místních částech Pecerady a Podělusy, kde na některých místech dosahuje dlouhodobá průměrná ztráta půdy 12,1 – 20,0 t/rok. Naopak nejmenší dlouhodobou průměrnou ztrátu zaznamenáváme na území Týnce na Sázavou, kde dosahuje 1,0 a méně t/rok. 

Zemědělský fond ve vlastnictví města Týnec nad Sázavou je pronajímán k hospodářské činnosti soukromým zemědělcům. Požadavky na certifikaci v těchto smlouvách nejsou. Zatím o změně pachovních smluv s podmínkou certifikace neuvažujeme. V budoucnu vyžadujeme mezistupeň - ekologické zemědělství bez certifikace, ale u nových smluv budeme tuto certifikaci vyžadovat.

Lesy ve vlastnictví města obhospodařuje dobrovolný svazek obcí Obecní lesy Benešovska.

Pozn:

V květnu 2023 se konala Férová snídaně, kde proběhla - mimo podporu FAIRTRADE - i podpora lokál producentů..V červenci 2023 se konaly farmářské trhy – propagace a prodej regionálních produktů (KC Týnec).

Souhrnné údaje o plochách vyňatých ze ZPF za správní území Týnec nad Sázavou nelze poskytnout  (- dle ORP: MěÚ Benešov - ŽP, ochrana ZPF). Emailové vyjádření Odboru životního prostředí MěÚ Benešov přiloženo v příloze.

Za poslední tři roky bylo zastavěno 7326 m2 (rodinné domy, garáže, sklady zahradních potřeb, stavby pro rekreaci)  ploch přírodního charakteru. Bylo obnoveno 628 m2 ploch  (odstranění stodoly Pecerady, zemědělské usedlosti Čakovice a stavby pro rekreaci Podělusy) ze zastavěné plochy na plochy přírodě blízké.


Oblast 2.3
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
0
Stabilní

V této oblasti má město vícero slabin. Na území Týnce není ani jeden certifikovaný zemědělec  a taktéž lesy nejsou certifikovány. Ochranu zemědělského půdního fondu město deklaruje jak v územním plánu, tak např. ve Filozoficko-architektonické koncepci města Týnce nad Sázavou. Územní plán však určuje poměrně velké zábory ZPF, celkem 66,22 ha. Při plánování záborů sice respektuje ochranu půdy nejvyšší  kvality, tj. třídy I, avšak plánuje poměrně velké  zábory

půd druhé nejvyšší kvality - 28,08 ha. Přitom dle naší legislativy by k jejich záboru mělo docházet výjimečně, měly by být jen podmíněně využitelné pro stavební účely.

 (§ 4 odst. 3 zákona o ochraně ZPF účinného od 01.04.2015 předepisuje, že  lze

zemědělskou půdu I. a II. třídy ochrany odejmout pouze v případech, kdy jiný

veřejný zájem výrazně převyšuje nad veřejným zájmem ochrany ZPF). Pro adekvátní posouzení trendu ve skutečných  záborech půdy v průběhu tohoto auditního období chybí údaje, protože městský úřad v Benešově, který působí pro celou ORP Benešov (kam Týnec patří) odmítl poskytnout data o vynětí s odůvodněním, že nemají ucelená data, ač právě ORP je dle zákona o ochraně zemědělského půdního fondu tím, kdo má evidovat vynětí ze ZPF  do velikosti 1 ha.

Většina území města není erozně ohrožena, avšak určité části území, např. v Peceradech a v Podělusích mají dlouhodobý smyv půdy  až v rozmezí 12,1 – 20 t/ha/rok . Nejmenší dlouhodobé smyvy půdy jsou na katastru města Týnec, menší, anebo kolem 1 t/ha/rok.  V minulosti byla erozní událost v Chrástu nad Sázavou-zřícení svahu pod vlivem přívalových dešťů, došlo však již před tímto auditním obdobíém k sanaci svahu.

Město má zpracovánu podrobnou Adaptační strategii přípravy na klimatickou změnu, která navrhuje opatření na zamezení, nebo alespoň omezení vodní eroze , která se dá očekávat s přibývající klimatickou změnou. Začíná též realizovat  více opatření ve vodním hospodářství podle Strategického plánu rozvoje města, ta by měla též přispět k omezení vodní  eroze. Větrná eroze je velmi malá.

Celkové hodnoceni oblasti:
2.4 Kvalita ovzduší
Oblast 2.4
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
0
Stabilní

V období 2017 - 2021 došlo u většiny sledovaných polutantů k poklesu jejich koncentrací oproti období 2016 – 2020. Pro větší přesnost jsou porovnávána tři místa: centrum, okraje obce s největším a nejmenším znečištěním.

Na území Týnce se daří držet koncentrace polétavého prachu PM10 a PM2,5 na polovině limitních hodnot.  Podařilo se snížit koncentrace benzo-a-pyrenu, jehož koncentrace byly donedávné doby nadlimitní.

V územním obvodu města Týnec nad Sázavou rodinné domy topí tuhými palivy nebo plynem. Významná část města je zásobována z centrálního zdroje tepla (plynová kotelna s kogenerací).

V územním obvodu města se nevyskytují žádné provozovny s významnými úniky znečišťujících látek do ovzduší.

Kvalitu ovzduší na území Týnce nad Sázavou ovlivňují: Teplárna Týnec s.r.o., JAWA Moto s.r.o. - Týnec nad Sázavou, ALUMETALL CZ s.r.o. - Týnec, METAZ Týnec a.s. a TYBET INVEST s.r.o. Přičemž první dva zdroje ke znečištění přispívají více. 

Teplárna Týnec přispívá nejvíce s těmito polutanty: oxidy dusíku a oxid uhelnatý. JAWA Moto s.r.o. - Týnec nad Sázavou zase přispívá nejvíce s těmito polutanty: organické látky vyjádřené jako TOC, těkavé organické látky (VOC).

Údržbu veřejných prostranství zajišťují TS Týnec s.r.o. Dvakrát ročně (na jaře a na podzim) probíhá blokové čištění ulic a veřejného prostranství.  

 

Kropení místních komunikací je prováděno pouze v mimořádných situacích.


Město Týnec nad Sázavou činí pro snížení dopadů znečištění na životní prostředí a zdraví obyvatel tyto kroky: 

  • znečistění způsobené automobilovou dopravou - výsadba liniové zeleně,
  • lokální topeniště v domácnostech - informační kampaň a pomoc občanům při získání dotace na kotle,
  • pomoc při zajišťování paliva - město poskytuje půjčky z fondu rozvoje bydlení.
  • zateplení domů ve vlastnictví města k docílení úspor energie a tím i nižších emisí
Oblast 2.4
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
1
Zlepšující se

Z hlediska kvality ovzduší už Týnec nepatří mezi města s překročenými ročními limity sledovaných polutantů. Obvykle jsou koncentrace znečišťujících látek dokonce mezi třetinou až dvěma třetinami maximální přípustné hodnoty. Jedině kancerogenní benzo-a-pyren má na části území města vyšší koncentrací, avšak oproti minulosti už jeho koncentrace limit nepřesahuje, pro r. 2022 byla na území města v rozmezí 0,4 – 0,8 ng/m3 (při přípustné limitní hodnotě 1 ng/m3). Je třeba zdůraznit, že se koncentrace sledovaných polutantů postupně snižují, což je velký úspěch města.  

Protože se na většině území ČR zvyšuje koncentrace zdraví a ekosystémům  i zemědělským plodinám a materiálům škodlivého přízemního/troposférického ozonu, lze do budoucna doporučit i v Týnci sledování jeho koncentrací.

Město podrobně uvádí hlavní znečišťovatele, tj. průmyslové podniky, dopravu a lokální  topeniště.

Z průmyslových znečišťovatelů jsou to Teplárna Týnec s.r.o.,( s polutanty NOx (6,862 t v r. 2022)  a CO (10,22 t v r. 2022),

JAWA Moto s.r.o. - Týnec nad Sázavou,

zatěžující ovzduší  těkavými organickými látkami (VOC v množství 0,393 t v r. 2022) a organickými látkami (TOC, s emisemi 0,358 t v r. 2021). Dále je to      

ALUMETAL CZ s.r.o. - Týnec, znečišťující tuhými znečišťujícími látkami (2,364 t v r. 2022) a

METAZ Týnec a.s.

S tuhými znečišťujícími látkami (1,52 t v r. 2022, před realizací projektu z OPŽP to bylo 59,170 t), NOx (0,239 t v r. 2022) a s CO (0,183 t).

TYBET INVEST s.r.o. a ALUMETAL CZ, s.r.o-Brodce nevykazují významnější množství emisí. Velmi výrazné zlepšení ovzduší Týnce nastalo po realizaci projektu z OPŽP slévárny METAZ Týnec a.s. „Snížení emise stacionárních zdrojů podílejících se na expozici obyvatelstva nadlimitním koncentracím znečišťujících látek , který byl realizován již v období prvního auditu.

Vůči emisím z dopravy se snaží město alespoň zčásti bránit výsadbou izolační zeleně. Do budoucna by bylo potřebné rozšíření o opatření k udržitelné mobilitě, např. postupné využívání elektromobility, jednat  o realizaci obchvatu města apod.

Dalším problémem jsou lokální topeniště, zvláště v okrajových částech, byť část města je plynofikována a část napojena na centrální vytápění. Město se snaží snížit tyto emise jednak příkladem – zateplováním  zatím některých budov ve správě města, dále informační kampaní a pomocí  občanům získat kotlíkové dotace. Do budoucna bude potřebné podporovat instalace obnovitelných zdrojů energie , např. fotovoltaikya tepelných čerpadel, kde by město mohlo jít také do budoucna  příkladem.  Co se týče další možnosti snižování znečištění, pomocí úklidu komunikací a veřejných prostranství, město ročně čistí velkou plochu , celkem  280 km2. Do budoucna opět doporučujeme uplatnění kropení, které  jednak účinně snižuje prašnost, ale též snižuje teplotu v ulicích a zajišťuje lepší mikroklima. Je třeba přivítat závazek města do pěti let pořídit kropící vůz. Vzhledem k prokazatelnému postupnému snižování ročních imisních hodnot  sledovaných základních polutantů a opatřením města k zlepšení  kvality ovzduší je možné hodnotit situaci jako uspokojivou a při porovnání s minulým auditem  trend jako zlepšující se.
Celkové hodnocení oponenta k tématu udržitelného rozvoje
VNITŘNÍ PODMINKY
Silné stránky

Vlastnictví vodohospodářské infrastruktury

Kvalitní Adaptační strategie přizpůsobení se změně klimatu města Týnec nad Sázavou z r. 2022

Moderní Filosoficko-architektonická koncepce města Týnec nad Sázavou z r. 2018

Pozitivní přístup  starosty a pracovníků úřadu města k udržitelnému rozvoji

Většina prvků ÚSES je funkčních

Intenzifikace ČOV Chrást nad Sázavou

Město aktivně pečuje o přírodní prostředí ve městě – ÚSES, MZCHÚ a veřejnou zeleň.

Důkladná  Adaptační strategie přizpůsobení se změně klimatu města Týnec

Dobrá kvalita pitné  vody

 Nižší spotřeba vody na obyvatele, město jde dobrým příkladem (perlátory, úsporné splachování..)

Vysoký podíl obyvatel napojený na ČOV a relativně vysoká účinnost čistění

polupráce města s dalšími organizacemi na ochraně těchto lokalit  a ekologické výchově a osvětě,

Většina prvků ÚSES funkčních

Zvyšující se podíl zeleně a kvalitní management zelených ploch

Zelené plochy kolem města a toků-dostupnost přírody

Pasport zeleně

Omezování šíření invazních druhů

Poměrně vysoká zásoba uhlíku v nadzemní vegetaci

Změna složení lesů k přirozenější druhové skladbě a adaptabilnější na klimatickou změnu

Práce s veřejností a nevládními organizacemi

Snižující se imisní koncentrace látek znečišťujících ovzduší, přičemž Imisní limity pro ochranu zdraví lidí jsou již delší dobu  dodržovány

Zavádění energetického managementu

Zateplování budov města

Vytvoření zásad spolupráce s investory

 

VNITŘNÍ PODMINKY
Slabé stránky

Přílišná vzdálenost okrajových částí (bývalých vesnic) nedovolují zatím dokončení přívodu pitné vody do všech částí města a odvod odpadních vod do ČOV

Zvýšené zábory ZPF kvůli nové výstavbě

Nedostatečná spolupráce odboru životního prostředí ORP Benešov  při poskytování údajů k auditu MA 21 v oblasti životního prostředí Týnce

Obhospodařování zemědělské půdy jen konvenčním zemědělstvím, chybí certifikované ekologické zemědělství

Lesy nemají certifikaci která by je směřovala k udržitelnému hospodaření

Silniční doprava je směřována do historického centra města

Nedostatečně využité proluky a některé brownfields

Nedochází k využití šedé vody

Malé využití srážkové vody

Prostranství jsou často odvodněna do kanalizace, namísto k zeleni

Znečištění vodních toků, zvláště pak odlehčovacími komorami kanalizací při přívalových srážkách

Mírný nárůst objemu odpadních vod a množství znečišťujících látek, vypouštěných z ČOV do Sázavy

Většina střech je odvodněna do jednotné kanalizace

Rychlý odtok vody z okolí města (vlivem dřívějšího pojetí hospodaření s vodou a jednostranných meliorací)

Část lesů poničená kůrovcem, velké plochy holin a nestabilní lesní biotopy se sníženými zásobami uhlíku v nadzemní biomase a se sníženou sekvestrací

Centrální části i některé další jsou v přímém kontaktu s ornou půdou - přispívá to k nebezpečí bleskových povodní a závalů komunikací i  přízemních prostor domů bahnem.

Tranzitní komunikace znečišťující životní prostředí (prachem, jemnými a ultrajemnými částicemi, hlukem, oxidy dusíku)

Neudržitelné územní plánování vedoucí k naddimenzovanému územnímu plánu, nerespektujícímu krátké vzdálenosti a předpovědi demografického vývoje města

Na městském úřadu chybí pozice městského ekologa či pracovníka s náplní životní prostředí  a  klimatická opatření                                                                                                                 Veřejné mínění není připraveno na některá opatření ke zvýšení biodiverzity (např. změny v údržbě trávníků                                            Ve strategiích města převážně chybí výchova k udržitelnosti a k souladu s národními a nadnárodními dokumenty                          Negativní vlivy na ŽP spojené s provozem průmyslových firem, zvláště  se jedná o: Teplárnu Týnec s.r.o., JAWA Moto s.r.o. - Týnec nad Sázavou, ALUMETALL CZ s.r.o. - Týnec, METAZ Týnec a.s. a TYBET INVEST s.r.o.

VNĚJŠÍ PODMINKY
Příležitosti

Vypracování nového územního plánu dle nejnovějších koncepcí tvorby města krátkých vzdáleností, prvků regenerativního města  s redukcí záborů ZPF

Realizace opatření  Adaptační strategie přizpůsobení se změně klimatu

Zfunkčnění dalších částí prvků ÚSES

Podpora financování projektů zelenomodré infrastruktury dík Zelené dohodě pro Evropu

Připravovaná legislativa k obnově přírody

Spolupráce s firmami na adaptačních i mitigačních opatřeních (dík trendu firem dbát na svá PR v oblasti klimatických opatření)

Úspora nákladů z realizace adaptačních a mitigačních opatření

Snížení uhlíkové stopy města nákupem nízkouhlíkové elektřiny a podporou obnovitelných zdrojů energie

Růst zájmu o ekologii a klima zvláště u mladých lidí povede k ochotě podílet se na potřebných opatřeních

Legislativně předepsané  environmentálně šetrné veřejné zadávání zvýší tlak na soukromý sektor  směrem k environmentálně odpovědnému chování

Uplatnění systému inteligentních budov , meteringu automatického sběru dat i vyhodnocování zajistí úspory nákladů i snížení emisí  ve městě, úspory úřadu  i jeho  příspěvkových organizací

Možnost využití velké části veřejných prostor dnes zabraných jako parkoviště pro zelenou infrastrukturu snižující efekt tepelného ostrova dík využití komplexnějšího řešení dopravy, provázání jednotlivých modů dopravy, sdílení vozidel apod.

Využití nevyužívaných ploch brownfields apod.

Zintenzivnění spolupráce s Lesy ČR , školami, spolky

Komplexní pozemkové úpravy a změna obhospodařování pro  omezení vodní eroze půdy

Fondy směřující do oblasti životního prostředí – OPŽP, IROP, SFŽP, Norské fondy ...

Snižování spotřeby energie z důvodu realizace energetických opatření a většího využití OZE

Uskutečnění obchvatu města a odvedení tranzitní dopravy z centra

Významná část zemědělské půdy bude obhospodařována v režimu ekologického zemědělství dík pachtovním smlouvám města s nájemci

Velká část lesů bude obhospodařována dle zásad udržitelného lesního hospodaření, stvrzeného certifikací FSC

Zintenzivnění spolupráce s dalšími organizacemi, podílejícími se  na hospodaření v krajině, včetně státní ochrany přírody

VNĚJŠÍ PODMINKY
Hrozby

Změna klimatu projevující se extrémními meteorologickými  jevy  (vlnami  veder a sucha, přívalovými srážkami, přívalovými povodněmi)

Pokles hladiny podzemních vod a s tím spojeného vysychání studní vlivem klimatické změny

Neuskutečnění anebo nedostatečné uskutečnění  opatření z Adaptační strategie přizpůsobení se klimatické změně  města Týnec nad Sázavou

Nedostatek pitné vody vlivem klimatické změny i rostoucích nároků na množství vody, případně i v kombinaci s nárůstem počtu obyvatel

Ztráty půdy vlivem zesílené eroze vlivem zesílené klimatické změny i nevhodného hospodaření v krajině

Vliv  developerů a majitelů pozemků vedoucí  k dalšímu zastavování volné krajiny a  úbytku zeleně

Růst rizika požárů, zvláště lesních vlivem sucha násobeného vlivem klimatické změny

Ztížení obnovy lesů vysokým stavem zvěře a nedostatkem vhodných sazenic

Odpor proti opatřením ve volné krajině od hospodařících subjektů, vedoucí k snižování retence vody i snižování biodiverzity

Hospodářské škody dík neexistenci opatření proti šíření invazních druhů, zvláště živočichů

Nedostatečná realizace  adaptačních opatření nestačící rychlosti změn  klimatu

Zhoršení ekologické stability výstavbou na zelených plochách.

Velké povodně, zvláště na Sázavě a Janovickém potoku

Změny ve vedení města, kraje, republiky či EU, které by mohly vést  ke zhoršení ochrany životního prostředí

Odpor veřejnosti proti opatřením v životním prostředí a adaptacím a mitigacím vyvolaný demagogy a klamavými zprávami/fake news

Nedostatek financí na včasnou realizaci náročných adaptačních a mitigačních opatření dík špatnému trendu vývoje hospodářství, nebo situace ve světě

Vyšší náklady na pěstební činnost na obnovu po kalamitních těžbách v lesích při nedostatku příjmů z další těžby

Snížení příjmů podniků v zemědělství ,lesnictví  i potravinářství  dík snížení produkce extrémním počasím  pod vlivem klimatické změny – hlavně vln sucha a následné nižší investování do obnovy krajiny

Nestihnutí časově limitovaných evropských podpor na financování adaptačních a mitigačních opatředí a v tom případě nebezpečí sankcí ze strany Evropské komise.

Zhoršení ekologické stability území způsobené další výstavbou  a velkými zábory půdy

Negativní vlivy na ŽP spojené s budovanou dálnicí D3 a přívodnou komunikací na ni

Další degradace lesních porostů díky kůrovci a změnám klimatu

Návrat k ekologicky méně šetrným druhům paliv kvůli zvýšené ceně zemního plynu a elektřiny

 

Závěry pro municipalitu – dílčí doporučení a návrhy hodnotitele
Závěr pro oblast:

2.1 Kvalita vod, šetření vodou a efektivnější využívání vody:

Důležitá bude realizace opatření  Strategického plánu města, týkajících  se vodohospodářské infrastruktury, v první řadě  dokončení zkapacitnění a intenzifikace  ČOV Týnec a dokončení vodovodních a kanalizačních přípojek tam, kde je to ekonomicky únosné. Vzhledem k rychle postupující klimatické změně bude potřebné urychleně realizovat opatření připravená ve velmi kvalitní Adaptační strategii přizpůsobení se změně klimatu města Týnec nad Sázavou z r. 2022. Důležitá budou např. opatření na daleko větší využívání dešťové vody.

 

2.2 Podpora a zvyšování ekologické stability krajiny a biologické rozmanitosti na správním území obce, rozšiřování péče o vymezená přírodní území a zelené plochy:

Podle starých údajů v územním plánu by měla být většina prvků  Územní soustavy ekologické  stability (ÚSES) funkční. Protože však 5. aktualizace Územně analytických podkladů pro ORP Benešov, kam Týnec spadá, upozornila, že by bylo potřebné prozkoumání současného stavu jednotlivých prvků ÚSES, bylo by záhodno  iniciovat takový přezkum  buď ze strany ORP, anebo alespoň v rámci zacíleného projektu  pro Týnec. V péči o ochranu chráněných území doporučujeme větší spolupráci se státní ochranou přírody i na umístění informačních tabulí v turistické oblasti, kam Týnec nesporně patří  ( např. v přírodní rezervaci Čížov už zeleň zakrývá informační tabuli u vstupu  na stezku ke zříceninám hradu Zbořený Kostelec od lávky přes Sázavu, taktéž by bylo vhodné více informovat o Přírodním parku  Hornopožárský les apod.).

Doporučujeme urychlenou realizaci opatření k zeleni z Adaptační strategie na změnu klimatu města Týnec, neboť klimatická změna postupuje rychleji, než i odborníci čekali.

Při plánování další výstavby by bylo potřebné více využívat proluky a brownfieldy než přírodní či přírodě blízké plochy, nebo lesní a zemědělský půdní fond, tak, jak to předznamenává Filosoficko-architektonická koncepce města Týnec nad Sázavou z r. 2018.

 Na zvážení z hlediska ekologické výchovy, vzdělávání a osvěty i turismu   je využití soukromého arboreta na pozemku v nivě  Tloskovského potoka v Krusičanech, kde je možná domluva se zakladateli-Janem Krejčím  a Luďkem Šefrnou, kteří tam vysadili stromy z Kazachstánu, Kanady, Chile a Argentiny anebo výsevy z výměn semen některých botanických zahrad. Zajisté by to bylo přínosem pro školy i turisty.

 

2.3 Kvalita a ochrana půdy, podpora udržitelného zemědělství a lesního hospodářství: V této oblasti bude nejvíce třeba plánovat aktivity města z hlediska udržitelnosti. Protože jsou starým územním plánem připuštěny poměrně velké zábory půdy, včetně těch  druhých nejkvalitnějších , doporučujeme v souladu s Filozoficko-architektonickou koncepcí města z r. 2018 přehodnocení územního plánu, neboť už neodpovídá zpřísněným podmínkám na zábor zemědělských půd. K přehodnoceníé bude potřebné získat ověřené údaje o záboru ploch, které zatím město nemělo a o ORP Benešov je odmítlo poskytnout se zdůvodněním, že je nemá v ucelené podoběTo je třeba do budoucna řešit např. s pomocí Středočeského krajského úřadu, který má v ZPF dozorovou funkci. Z hlediska zabránění nadměrné vodní erozi bude důležité realizování opatření, navržených v Adaptační strategii přizpůsobení se změnám klimatu  města Týnec. Lze k tomu doporučit i využití komplexních pozemkových úprav. Pro kvalitu půdy i potravin z ní vypěstovaných je důležité ekologické zemědělství, zvláště to certifikované. I vzhledem k závazkům, které má ČR v rámci EU je potřebné, aby k tomu přispělo i každé město. Zvláště při vlastnictví zemědělské půdy městem toho lze dosáhnout změnou pachtovních smluv. Obdobně u lesů je důležité u města, snažícího se o udržitelný rozvoj, aby jeho lesy byly obhodpodaařovány co nejvíce udržitelným způsobem, což více zaručuje certifikace FSC.

 

 

2.4 Kvalita ovzduší:

Hodnoty koncentrací  znečišťujících látek v ovzduší nepřekračují povolené roční limity, je třeba sledovat koncentrace benzo-a-pyrenu, blížící se k 80 % povoleného limitu a taktéž na většině území ČR se zvyšujících koncentrací přízemního/troposférického ozonu. Bude potřebné i nadále být v kontaktu s největšími průmyslovými zdroji znečištění, hlavně Teplárnou Týnec, s.r.o., s Metazem a Alumetalem CZ Týnec a JAWOU Moto s.r.o.Snížení prašnosti  lze dosáhnout kropením, proto bude důležitá investice do kropícího vozu, kterou město již slíbilo v budoucnu uskutečnit. Z hlediska snížení emisí z dopravy napomůže přechod na elektromobilou-je třeba na to město připravit. Taktéž pomůže realizace obchvatu města, zatímní průjezd historickou částí města je nevyhovující. Ke snížení emisí též mohou napomoci kombinované  výsadby keřů stromů podél komunikací. K snížení znečištění ovzduší napomohou úspory energie a hlavně zlepšená tepelná izolace budov i vzužívání obnovitelných zdrojů energie namísto používání  fosilních zdrojů.

 

3) Hodnotící výrok oponenta k tématu udržitelného rozvoje

Hodnotící výrok pro oblast:

2.1 Kvalita vod, šetření vodou a efektivnější využívání vody:

Týnec se systematicky zabývá budováním vodní infrastruktury i ji vlastní. Je to patrné jak ze strategie rozvoje města, tak nově i ve vztahu k adaptaci na klimatickou změnu – má již vypracovánu adaptační strategii přizpůsobení se klimatické změně. Svědčí o tom i výsledky:  např. 93 % obyvatel je napojeno na kanalizaci a 78,4 % obyvatel má napojení na vodovod. (zbývají ještě okrajové části bývalých vesnic, kam přivést vodovod zatím nedovolily náklady). Město má i dvě čistírny odpadních vod relativně s vysokou účinností, menší v Chrástu nad Sázavou již  podstoupila intenzifikaci na 800 EO a pokračuje příprava rozšíření větší ČOV   přímo v Týnci nad Sázavou na 8000 EO, s předpokladem vyšší účinnosti čištění.Město činí opatření ke snížení spotřeby pitné vody.  Rezervy má Týnec ve využívání dešťové a šedé vody . Po vypracování adaptační strategie nasatává nyní fáze realizace naplánovaných opatření, která by měla být uspíšena vzhledem k rychlému nástupu klimatické změny.  

.

2.2 Podpora a zvyšování ekologické stability krajiny a biologické rozmanitosti na správním území obce, rozšiřování péče o vymezená přírodní území a zelené plochy:

Územní systém ekologické stability, jeho prvky neregionální, regionální i lokální  je zaznačen v územním plánu Týnce, který je však již z r. 2011Podle plánu by měla být funkční více jak polovina skladebních prvků systému. Jak však upozorňuje Územní analytické podklady v páté aktualizaci bude potřebné podrobné zjištění současného stavu. Bylo by potřebné buĎ iniciovat přezkum v rámci celé ORP, anebo pořídit přezkum jen území Týnce. Co se týče chráněných území, město spolupracuje s relevantními organizacemi a vede k tomu i spolky a školy. Bylo by však potřeba zajistit větší informovanost pomocí označení a informací u těchto území. Poměr ploch záborů půd přírodních a přírodě blízkých za účelem výstavby k nově rekultivovaným  brownfields  do přírodního /přírodě blízkého stavu se oproti prvnímu auditu změnil v neprospěch přírodních ploch. Posouzení záborů půd zemědělských a lesních bylo ztíženo nespoluprací odboru životního prostředí ORP Benešov. Který odmítl poskytnout takové údaje, ač by takovou evidenci záborů do 1 ha podle zákona na ochranu zemědělského  půdního fondu měl vést. Lze doporučit jednání v této záležitosti na krajské nebo ministerské úrovni. Zelené plochy oproti minulému auditu vzrostly, nyní připadá přes 50 m2 zeleně na obyvatele Týnce. Jako velký klad lze hodnotit, že město má již minulým auditem doporučenou Adaptační strategii přizpůsobení se změně klimatu města Týnec nad Sázavou, která posouvá výše i práci se zelení. Taktéž je třeba ocenit vznik Manuálu pro výstavbu na území městaTýnec nad Sázavou jako přílohy Zásad pro spolupráci s investory při rozvoji města Týnec nad Sázavou, který zavádí motivaci pro  opatření ve prospěch životního prostředí , včetně výsadby zeleně.

 

 

2.3 Kvalita a ochrana půdy, podpora udržitelného zemědělství a lesního hospodářství:

V této oblasti dosahuje Týnec nejhorších výsledků a to hlavně dík dnes již zastaralé koncepci územního plánu původně z r. 2011, na což ostatně poukazuje i městská Filozoficko-architektonická koncepce z r. 2018. ÚP plánuje velké zábory zemědělského půdního fondu, celkem 66,22 ha, což je na malé město značně naddimenzované. Z toho je k záboru plánováno  20 ha půd druhé nejvyšší kvality, která by měla být odebírána jen výjimečně při převaze jiného veřejného zájmu. Proto bude potřebné aktualizovat územní plán města anebo dokonce vytvořit nový. K tomu budou  potřebné  věrohodné údaje o zatím uskutečněných záborech, Doporučujeme o tom  jednat s ORP Benešov a s  krajským úřadem  Středočeského kraje. Protože město nemá ani jednoho ekologického zemědělce, doporučujeme v tom směru přehodnotit pachtovní smlouvy. V případě lesního hospodářství by město mělo jít příkladem při zavádění certifikace FSC vedoucí k udržitelnějšímu hospodaření v lesích, jako to činí např. Praha nebo některé církevní lesy. K potlačení eroze povedou opatření, naplánovaná v Adaptační strategii přizpůsobení se klimatické změně-bude potřebná urychlená realizace, neboť některé nepříznivé jevy související s klimatickou změnou jsou již zde, např. přívalové lijáky. V této souvislosti doporučujeme učinit urychleně opatření k zabránění přívalů bahna do sídel.

 

 

2.4 Kvalita ovzduší:

Město má dobrý přehled o koncentracích polutantů i zdrojích znečištění. Taktéž se snaží o snížení znečištění. V tom však budou  potřebná opatření z jiných oborů – v dopravě zavádět udržitelnou mobilitu, elektromobilitu a jednat o obchvatu Týnce, v energetice podporovat úspory a obnovitelné zdroje, zateplování budov a fotovoltaiku i tepelná čerpadla. Nelze podceňovat i účinnější čištění a tepelný i mikroklimatický efekt kropení, proto doporučujeme pořízení kropícího vozu co nejdříve.


Stav hodnocení:

Uspokojivý stav s podmínkami:

 

Audit město dokončilo v řádném termínu, byly podrobně zodpovězeny všechny otázky, což je pro malé město, které nemá odborníky na komplikovanou šíři životního prostředí neobyčejně obtížné.  Městu se už podařilo uskutečnit některá podstatná doporučení z minulého auditu. Např. za pomoci odborníků byla vypracována  Adaptační strategii přizpůsobení se klimatické změně.


Do budoucna by bylo záhodno splnit následující podmínky:


Podmínka 1:

Město získá data o uskutečněných záborech půdy (na odboru životního prostředí MÚ v Benešově, resp. na Krajském úřadu Středočeského kraje) a na jejich základě přepracuje stávající územní plán, který plánuje velké zábory zemědělské půdy

.

Podmínka 2:   

                                                                                                                                                                                                                                    Město pro zvýšení ekologické stability území  prověří stav jednotlivých skladebných prvků lokálního Územního systému ekologické stability a zfunkční ty části, kde to ještě lze.


 Podmínka 3:

                                                                                                                                                                                                                         Město dokončí rozšíření ČOV Týnec aby přispělo k zvýšení kvality vody v Sázavě.

Podmínka 4:  

                                                                                                                                                                                                            Vzhledem k rychle postupující klimatické změně město bude urychleně realizovat opatření, vytypovaná ve své Adaptační strategii přizpůsobení se klimatické změně.

 


Stav hodnocení:
Uspokojivý stav tématu z hlediska principů udržitelného rozvoje - s podmínkami

AUDIT

2 Životní prostředí

Hodnocení oblasti

2.1 Kvalita vod, šetření vodou a efektivnější využívání vody

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
2.1 Kvalita vod, šetření vodou a efektivnější využívání vody
Oblast 2.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
1
Zlepšující se

Město Týnec nad Sázavou se v současnosti soustředí především na osvětovou činnost mezi obyvateli. Má zpracovanou strategii o hospodaření s vodou (zadržování vody v krajině a zadržování dešťové vody ve městě).

Město Týnec nad Sázavou zřídilo společnost Vodovody a kanalizace Týnec s.r.o. (VaK Týnec s.r.o.) za účelem zajištění provozu vodovodů a kanalizací pro veřejnou potřebu v Týnci nad Sázavou a obci Bukovany. Tato společnost funguje od roku 2013. Společnost dále zajišťuje rozbory vody a dohlíží nad kvalitou vody ve vodovodu (viz výsledky např: http://vaktynec.cz/leden-2023/ms-1680/p1=1680 ).

Město Týnec nad Sázavou využívá pro občany, kteří jsou napojeni na místní vodovod, dva zdroje pitné vody. Hlavním zdrojem pitné vody jsou studny v místní části Pecerady. Druhým zdrojem vody je pitná voda z Želivky, přivedená do města Posázavským přivaděčem. V době vyvážené hydrologické bilance byl poměr spotřeb pitné vody z 90 % zabezpečen ze studní v Peceradech a zbývajících 10 % bylo odebíráno z Želivky.

V současné době je pokryta spotřeba občanů připojených na vodovod 65 % ze studní v Peceradech a 35 % je odebíráno z Želivky. Zbývající obyvatelé města, kteří nejsou napojeni na vodovod, využívají své vlastní studny. V případě nedostatku vody z důvodu poklesu podzemních vod vypomáhá město těmto občanům z vodovodní sítě. Město je napojeno z 78,4% na vodovodní síť a z 93% na kanalizační sít.

U množství čištěných vod ČOV došlo v roce 2021 k menšímu nárůstu objemu (o 13% navýšení oproti předchozímu roku). Příčinu můžeme najít v období Coronaviru, kdy obyvatelé zůstávali doma a produkovali více odpadních vod, další příčinou může být i nárůst kanalizačních přípojek (cca 30 nových).


Ve městě Týnec nad Sázavou ve sledovaném období 2020-2022 dochází ke snižování celkové spotřeby pitné vody. V roce 2022 to byl pokles o 5,17 % oproti roku 2021. V roce 2022 dosahovala spotřeba v Týnci nad Sázavou 90 l/os./den, což je stejné jako celorepublikový průměr.



Od roku 2019 je zaveden energetický management, který sleduje zároveň spotřebu vody na všech objektech v majetku města, které byly zahrnuty do systému EnMS v roce zavádění systému. Celkem se jedná o 21 objektů v majetku města Týnec nad Sázavou. Přikládáme Zprávu o hospodaření s energií ve městě Týnec nad Sázavou za rok 2022 (ZoU_3_ 2022).


Město Týnec nad Sázavou má zpracovanou Adaptační strategii přizpůsobení se změnám klimatu Města Týnec nad Sázavou. Strategie řeší zadržování vody v krajině s ohledem na zlepšení stavu podzemních vod a efektivnější využívání srážkových vod. 

Město Týnec nad Sázavou podalo žádost a získalo dotaci od Středočeského kraje na zpracování Studie na zlepšení odtokových poměrů v lokalitě Hlinka Týnec nad Sázavou. 

Zpracování výše uvedených studií a aktivit by mělo zlepšit celkovou situaci v nakládání s dešťovou vodou a především zamezení jejímu rychlému odtoku do řeky Sázavy, ale to neznamená, že v současné době obyvatelé města žijící v rodinných domech dešťovou vodu nevyužívají. 


U nových staveb se budují vsakovací nádrže na dešťovou vodu.

Oblast 2.1
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
1
Zlepšující se

Z podrobného vypracování odpovědí na návodné otázky je patrné, že město Týnec  nad Sázavou zařazuje vodní hospodářství mezi své priority. Už to, že je zřizovatelem a stoprocentním vlastníkem společnosti Vodovody a kanalizace Týnec s.r.o. bylo velmi předvídavé rozhodnutí. Též je třeba ocenit, že s vodním hospodářstvím počítá i ve svém strategickém plánu rozvoje města a navíce se připravuje na klimatickou změnu, má vypracovanou Adaptační strategie přizpůsobení se změnám klimatu města Týnce nad Sázavou. Většinu pitné vody získává Týnec  z vlastních studen, menší část je přiváděna z Posázavského přivaděče  ze Želivky (vodní nádrže Švihov). Oproti minulému auditu poklesla spotřeba pitné vody na 90 l/os/den, tedy průměrnou spotřebu na obyvatele ČR. Na kanalizaci je napojených 93 % obyvatel, opět více, než při minulém auditu. Dvě čistírny odpadních vod podstupují intenzifikaci, menší ČOV Chrást n.S. již má intenzifikaci na 800 ekvivalentních obyvatel dokončenou, do konce roku 2024 má následovat i ČOV Týnec s intenzifikací čištění odpadních vod od 8000 ekvivalentních obyvatel., což je velmi potřebné, neboť oproti minulému auditu se zvýšilo množství znečišťujících látek, vypouštěných z ČOV do řeky Sázavy.
Město se snaží o úspory pitné vody jednak rekonstrukcemi vodovodní infrastruktury , sledováním spotřeby vody v rámci energetického managementu a včasným odhalováním havárií dík energetickému managementu. Používá ve svých budovách perlátory a úsporné splachovače. Zatím nevyužívá dešťovou vodu, avšak plánuje její využití i v rámci adaptační strategie na klimatickou změnu. Občané však využívají dešťovou vodu na svých zahrádkách anebo u svých domů.  Z opatření

pro zpomalení odtoku nebo pro akumulaci a využívání srážkových vod bylo realizováno odbahnění rybníka v Peceradech a dokončena studie na zlepšení odtokových poměrů v lokalitě Na Hlinkách, určené k zástavbě, má dokumentaci na využití dešťové vody na stadionu v Náklí a dopracovává  dokumentaci k revitalizaci veřejného prostranství Rondel.

 

Celkově lze hodnotit situaci jako uspokojivou,  kdybychom hodnotili samotné město bez dnes inkorporovaných dřívějších vesnic bez potřebné  vodohospodářské infrastruktury, bylo by možné situaci hodnotit jako dobrou. Při hodnocení trendu  je jasně patrný pokrok oproti údajům z minulého auditu, takže lze trend hodnotit jako zlepšující se.

2.2 Podpora a zvyšování ekologické stability krajiny a biologické rozmanitosti na správním území obce, rozšiřování péče o vymezená přírodní území a zelené plochy

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
2.2 Podpora a zvyšování ekologické stability krajiny a biologické rozmanitosti na správním území obce, rozšiřování péče o vymezená přírodní území a zelené plochy
Oblast 2.2
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
0
Stabilní

Území Týnce nad Sázavou má rozlohu 2 575 ha. 

1 464,53 ha představuje zemědělská půda

  • 1 064,58 ha orná půda,
  • 120,03 ha zahrada
  • 9,49 ha ovocný sad
  • 270,42 ha trvalý travní porost.


1 110,09 ha představuje nezemědělská půda

  • 676,75 ha lesní pozemek
  • 106,54 ha vodní plocha
  • 67,29 ha zastavěná plocha
  • 259,51 ha ostatní plocha.


Do území Týnce nad Sázavou zasahuje nadregionální, regionální i lokální úroveň ÚSES. V katastrálním území Týnce nad Sázavou je LÚSES vymezen v územním plánu. 


V Týnci nad Sázavou je součástí soustavy Natura 2000 tok řeky Sázavy a týnecká rotunda. Na katastrálním území Týnce nad Sázavou se nachází přírodní rezervace Čížov a Hornopožárský les, který je přírodním parkem.


Dle koeficientu ekologické stability je území Týnce nad Sázavou intenzivně využívané, oslabené autoregulační pochody v ekosystémech způsobují jejich značnou ekologickou labilitu a vyžadují vysoké vklady dodatkové energie.


Na území Týnce nad Sázavou se nachází dostatečné množství veřejné zeleně, k 1.1.2023 připadá  50,72 m2 veřejné zeleně/1 obyvatele. 

Na území Týnce nad Sázavou je upřednostňována výstavba na nevyužitých nebo špatně využitých plochách ve stávajícím zastavěném území města. 

Za poslední tři roky bylo zastavěno 7326 m2 (rodinné domy, garáže, sklady zahradních potřeb, stavby pro rekreaci)  ploch přírodního charakteru. Bylo obnoveno 628 m2 ploch  (odstranění stodoly Pecerady, zemědělské usedlosti Čakovice a stavby pro rekreaci Podělusy) ze zastavěné plochy na plochy přírodě blízké.


Město nemá k dispozici mapy záboru. Součástí UP je pouze návrh záboru.

Díky komisi pro rozvoj města bylo zapracováno do LBC a LBK do územního plánu v roce 2015. V současné době město nemá žádný podnět na změny ÚSES.

Na území Týnce nad Sázavou se vyskytují invazivní druhy rostlin - křídlatka japonská - v těchto lokalitách: Kněžina - 20m2, 30m2, 50m2; Chrást - Kaňov 100m2; Kozlovice - U Janovického potoka  5m2, 10m2.


Týnec nad Sázavou pravidelně pečuje o veřejnou zeleň. Má zpracovaný "Pasport zeleně".


Vzhledem k tomu, že se hl.m. Praha rozrůstá a prstenec výstavby v okolí Prahy se rozšiřuje, město Týnec se stalo součástí tohoto prstence a zvyšuje se i zájem developerů o výstavbu. Z tohoto důvodu přijalo město několik opatření (schváleno na zastupitelstvu v lednu 2022):

1. probíhající změna ÚP

2. při schvalování zásad pro investory, ve kterých město konkrétně stanovuje podmínky pro investory tak, aby byl zajištěn rozvoj infrastruktury města a také občanská vybavenost, ale i podpora ekologické stability  - viz bod 13 Klimatické opatření (http://www.mestotynec.cz/download/zasady-investori-2021_12.pdf )


Oblast 2.2
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
0
Stabilní

K podpoře ekologické stability slouží vymezený Územní systém ekologické stability (ÚSES) na území Týnce v územním plánu z r. 2011 i se zhodnocením stavu jednotlivých prvků. Více jak polovina prvků byla vyhodnocena jako funkční. Na území Týnce jsou vymezeny prvky ÚSES nadregionáolního, regionálního i lokálního. Podle poslední 5. Aktualizace Územně analytických podkladů ORP Benešov  by však bylo potřebné přezkoumání stávajícího stavu těchto prvků . V rámci komise rozvoje města má Týnec určen člena, který je zpravodajem pro ÚSES.

Na území Týnce je několik chráněných území: , evropsky významná lokalita soustavy Natura 2000 (EVL) Dolní Sázava, EVL a přírodní památka Týnecká rotunda, přírodní rezervace Čížov  a přírodní park Hornopožárský les.

Zatím není chráněno soukromé arboretum v Krusičanech. Do péče o ochranu přírody město zapojuje spolky, působící v Týnci, i např. školy, spolupracuje s Krajským úřadem Středočeského kraje,  LČR, Povodím Vltavy i církví československou  husitskou.

Týnec má vypracován podrobný pasport zeleně, které opět přibylo, takže je jí 294 913 m2 . Na obyvatele proto připadá přes 50 m2 zeleně. Přibylo např. stromořadí v zemědělské krajině mezi Krusičany a Bukovany. Navíce je Týnec obklopen lesy v docházkové vzdálenosti cca 15 minut. Město vlastní  lesní pozemky celkem                o velikosti                              1 020354 m2. Z hlediska ochrany biodiverzity je důležité, že brání rozšiřování invazních druhů rostlin –zvláště křídlatky. Přípravou zelených ploch v souvislosti s klimatickou změnou se zabývá důkladně zpracovaná Adaptační strategie přizpůsobení se změnám klimatu města Týnec i Manuál pro výstavbu na území městaTýnec nad Sázavou jako příloha Zásad pro spolupráci s investory při rozvoji města Týnec nad Sázavou. Důležitá část zástavby byla směřována do zastaveného území města, na místa bývalých továrních komplexů – sléváren Metazu a Jawy. Pro současné období chybí dostatek údajů vzhledem k nespolupráci ORP, odboru životního prostředí MěÚ Benešov, které neposkytlo údaje o záborech zemědělské půdy. Z dostupných údajů MěÚ Týnec vyplývá, že bylo zastavěno  celkem 7326 m2 ploch přírodního charakteru, ale k obnově došlo jen na  628 m2 ploch  ze zastavěné plochy na přírodě blízkou.(v období minulého auditu byla daleko příznivější situace: Bylo zastavěno 7 939 m2 ploch přírodního charakteru, ale bylo obnoveno 17 512 m2 ploch ze zastavěných na přírodě blízké).

2.3 Kvalita a ochrana půdy, podpora udržitelného zemědělství a lesního hospodářství

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
2.3 Kvalita a ochrana půdy, podpora udržitelného zemědělství a lesního hospodářství
Oblast 2.3
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
0
Stabilní

Území Týnce nad Sázavou spadá do kategorie mírného, středního i vysokého radonového indexu z geologického podloží.

V místní části Pecerady jsou pozůstatky po těžbě gabra.

Na území Týnce nad Sázavou se nevyskytují poddolovaná území, území sesuvů půdy ani žádné jiné rizikové jevy.

Na území Týnce nad Sázavou nepůsobí žádný certifikovaný ekologický zemědělec.

Na správním území města Týnec nad Sázavou se výměra pozemků určených k plnění funkcí lesa dlouhodobě nemění.

Na území Týnce nad Sázavou se setkáváme v minimálním rozsahu s větrnou erozí. U vodní eroze dosahujeme horších výsledků, jak je patrné z mapového portálu VÚMOP. Nejvíce postižená je část území v místních částech Pecerady a Podělusy, kde na některých místech dosahuje dlouhodobá průměrná ztráta půdy 12,1 – 20,0 t/rok. Naopak nejmenší dlouhodobou průměrnou ztrátu zaznamenáváme na území Týnce na Sázavou, kde dosahuje 1,0 a méně t/rok. 

Zemědělský fond ve vlastnictví města Týnec nad Sázavou je pronajímán k hospodářské činnosti soukromým zemědělcům. Požadavky na certifikaci v těchto smlouvách nejsou. Zatím o změně pachovních smluv s podmínkou certifikace neuvažujeme. V budoucnu vyžadujeme mezistupeň - ekologické zemědělství bez certifikace, ale u nových smluv budeme tuto certifikaci vyžadovat.

Lesy ve vlastnictví města obhospodařuje dobrovolný svazek obcí Obecní lesy Benešovska.

Pozn:

V květnu 2023 se konala Férová snídaně, kde proběhla - mimo podporu FAIRTRADE - i podpora lokál producentů..V červenci 2023 se konaly farmářské trhy – propagace a prodej regionálních produktů (KC Týnec).

Souhrnné údaje o plochách vyňatých ze ZPF za správní území Týnec nad Sázavou nelze poskytnout  (- dle ORP: MěÚ Benešov - ŽP, ochrana ZPF). Emailové vyjádření Odboru životního prostředí MěÚ Benešov přiloženo v příloze.

Za poslední tři roky bylo zastavěno 7326 m2 (rodinné domy, garáže, sklady zahradních potřeb, stavby pro rekreaci)  ploch přírodního charakteru. Bylo obnoveno 628 m2 ploch  (odstranění stodoly Pecerady, zemědělské usedlosti Čakovice a stavby pro rekreaci Podělusy) ze zastavěné plochy na plochy přírodě blízké.


Oblast 2.3
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
0
Stabilní

V této oblasti má město vícero slabin. Na území Týnce není ani jeden certifikovaný zemědělec  a taktéž lesy nejsou certifikovány. Ochranu zemědělského půdního fondu město deklaruje jak v územním plánu, tak např. ve Filozoficko-architektonické koncepci města Týnce nad Sázavou. Územní plán však určuje poměrně velké zábory ZPF, celkem 66,22 ha. Při plánování záborů sice respektuje ochranu půdy nejvyšší  kvality, tj. třídy I, avšak plánuje poměrně velké  zábory

půd druhé nejvyšší kvality - 28,08 ha. Přitom dle naší legislativy by k jejich záboru mělo docházet výjimečně, měly by být jen podmíněně využitelné pro stavební účely.

 (§ 4 odst. 3 zákona o ochraně ZPF účinného od 01.04.2015 předepisuje, že  lze

zemědělskou půdu I. a II. třídy ochrany odejmout pouze v případech, kdy jiný

veřejný zájem výrazně převyšuje nad veřejným zájmem ochrany ZPF). Pro adekvátní posouzení trendu ve skutečných  záborech půdy v průběhu tohoto auditního období chybí údaje, protože městský úřad v Benešově, který působí pro celou ORP Benešov (kam Týnec patří) odmítl poskytnout data o vynětí s odůvodněním, že nemají ucelená data, ač právě ORP je dle zákona o ochraně zemědělského půdního fondu tím, kdo má evidovat vynětí ze ZPF  do velikosti 1 ha.

Většina území města není erozně ohrožena, avšak určité části území, např. v Peceradech a v Podělusích mají dlouhodobý smyv půdy  až v rozmezí 12,1 – 20 t/ha/rok . Nejmenší dlouhodobé smyvy půdy jsou na katastru města Týnec, menší, anebo kolem 1 t/ha/rok.  V minulosti byla erozní událost v Chrástu nad Sázavou-zřícení svahu pod vlivem přívalových dešťů, došlo však již před tímto auditním obdobíém k sanaci svahu.

Město má zpracovánu podrobnou Adaptační strategii přípravy na klimatickou změnu, která navrhuje opatření na zamezení, nebo alespoň omezení vodní eroze , která se dá očekávat s přibývající klimatickou změnou. Začíná též realizovat  více opatření ve vodním hospodářství podle Strategického plánu rozvoje města, ta by měla též přispět k omezení vodní  eroze. Větrná eroze je velmi malá.

2.4 Kvalita ovzduší

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
2.4 Kvalita ovzduší
Oblast 2.4
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
0
Stabilní

V období 2017 - 2021 došlo u většiny sledovaných polutantů k poklesu jejich koncentrací oproti období 2016 – 2020. Pro větší přesnost jsou porovnávána tři místa: centrum, okraje obce s největším a nejmenším znečištěním.

Na území Týnce se daří držet koncentrace polétavého prachu PM10 a PM2,5 na polovině limitních hodnot.  Podařilo se snížit koncentrace benzo-a-pyrenu, jehož koncentrace byly donedávné doby nadlimitní.

V územním obvodu města Týnec nad Sázavou rodinné domy topí tuhými palivy nebo plynem. Významná část města je zásobována z centrálního zdroje tepla (plynová kotelna s kogenerací).

V územním obvodu města se nevyskytují žádné provozovny s významnými úniky znečišťujících látek do ovzduší.

Kvalitu ovzduší na území Týnce nad Sázavou ovlivňují: Teplárna Týnec s.r.o., JAWA Moto s.r.o. - Týnec nad Sázavou, ALUMETALL CZ s.r.o. - Týnec, METAZ Týnec a.s. a TYBET INVEST s.r.o. Přičemž první dva zdroje ke znečištění přispívají více. 

Teplárna Týnec přispívá nejvíce s těmito polutanty: oxidy dusíku a oxid uhelnatý. JAWA Moto s.r.o. - Týnec nad Sázavou zase přispívá nejvíce s těmito polutanty: organické látky vyjádřené jako TOC, těkavé organické látky (VOC).

Údržbu veřejných prostranství zajišťují TS Týnec s.r.o. Dvakrát ročně (na jaře a na podzim) probíhá blokové čištění ulic a veřejného prostranství.  

 

Kropení místních komunikací je prováděno pouze v mimořádných situacích.


Město Týnec nad Sázavou činí pro snížení dopadů znečištění na životní prostředí a zdraví obyvatel tyto kroky: 

  • znečistění způsobené automobilovou dopravou - výsadba liniové zeleně,
  • lokální topeniště v domácnostech - informační kampaň a pomoc občanům při získání dotace na kotle,
  • pomoc při zajišťování paliva - město poskytuje půjčky z fondu rozvoje bydlení.
  • zateplení domů ve vlastnictví města k docílení úspor energie a tím i nižších emisí
Oblast 2.4
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
1
Zlepšující se

Z hlediska kvality ovzduší už Týnec nepatří mezi města s překročenými ročními limity sledovaných polutantů. Obvykle jsou koncentrace znečišťujících látek dokonce mezi třetinou až dvěma třetinami maximální přípustné hodnoty. Jedině kancerogenní benzo-a-pyren má na části území města vyšší koncentrací, avšak oproti minulosti už jeho koncentrace limit nepřesahuje, pro r. 2022 byla na území města v rozmezí 0,4 – 0,8 ng/m3 (při přípustné limitní hodnotě 1 ng/m3). Je třeba zdůraznit, že se koncentrace sledovaných polutantů postupně snižují, což je velký úspěch města.  

Protože se na většině území ČR zvyšuje koncentrace zdraví a ekosystémům  i zemědělským plodinám a materiálům škodlivého přízemního/troposférického ozonu, lze do budoucna doporučit i v Týnci sledování jeho koncentrací.

Město podrobně uvádí hlavní znečišťovatele, tj. průmyslové podniky, dopravu a lokální  topeniště.

Z průmyslových znečišťovatelů jsou to Teplárna Týnec s.r.o.,( s polutanty NOx (6,862 t v r. 2022)  a CO (10,22 t v r. 2022),

JAWA Moto s.r.o. - Týnec nad Sázavou,

zatěžující ovzduší  těkavými organickými látkami (VOC v množství 0,393 t v r. 2022) a organickými látkami (TOC, s emisemi 0,358 t v r. 2021). Dále je to      

ALUMETAL CZ s.r.o. - Týnec, znečišťující tuhými znečišťujícími látkami (2,364 t v r. 2022) a

METAZ Týnec a.s.

S tuhými znečišťujícími látkami (1,52 t v r. 2022, před realizací projektu z OPŽP to bylo 59,170 t), NOx (0,239 t v r. 2022) a s CO (0,183 t).

TYBET INVEST s.r.o. a ALUMETAL CZ, s.r.o-Brodce nevykazují významnější množství emisí. Velmi výrazné zlepšení ovzduší Týnce nastalo po realizaci projektu z OPŽP slévárny METAZ Týnec a.s. „Snížení emise stacionárních zdrojů podílejících se na expozici obyvatelstva nadlimitním koncentracím znečišťujících látek , který byl realizován již v období prvního auditu.

Vůči emisím z dopravy se snaží město alespoň zčásti bránit výsadbou izolační zeleně. Do budoucna by bylo potřebné rozšíření o opatření k udržitelné mobilitě, např. postupné využívání elektromobility, jednat  o realizaci obchvatu města apod.

Dalším problémem jsou lokální topeniště, zvláště v okrajových částech, byť část města je plynofikována a část napojena na centrální vytápění. Město se snaží snížit tyto emise jednak příkladem – zateplováním  zatím některých budov ve správě města, dále informační kampaní a pomocí  občanům získat kotlíkové dotace. Do budoucna bude potřebné podporovat instalace obnovitelných zdrojů energie , např. fotovoltaikya tepelných čerpadel, kde by město mohlo jít také do budoucna  příkladem.  Co se týče další možnosti snižování znečištění, pomocí úklidu komunikací a veřejných prostranství, město ročně čistí velkou plochu , celkem  280 km2. Do budoucna opět doporučujeme uplatnění kropení, které  jednak účinně snižuje prašnost, ale též snižuje teplotu v ulicích a zajišťuje lepší mikroklima. Je třeba přivítat závazek města do pěti let pořídit kropící vůz. Vzhledem k prokazatelnému postupnému snižování ročních imisních hodnot  sledovaných základních polutantů a opatřením města k zlepšení  kvality ovzduší je možné hodnotit situaci jako uspokojivou a při porovnání s minulým auditem  trend jako zlepšující se.