1A Správa věcí veřejných |
Hodnocení oblasti |
1.1 Řízení při správě a rozvoji – úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.1 Řízení při správě a rozvoji – úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Od roku 2018 jsou zpracovány 3 strategické dokumenty, které byly tvořeny ve stejný čas ve vzájemné provázanosti a v souladu s územním plánem. Strategický plán rozvoje města, Filozoficko-architektonická koncepce, Plán prevence kriminality města. Se strategickými dokumenty byly také schváleny metodické postupy implementace strategického řízení v rámci městského úřadu. Od roku 2019 je detailněji nastaveno procesní řízení ve spolupráci s NSZM, které je striktně navázáno na strategie, jejich plnění, vyhodnocování a aktualizace. Rozpočet města je připraven na akce, které jsou obsaženy ve schválených strategických dokumentech a akčních plánech. Organizační a personální zázemí je zajištěno odborem projektového řízení, komisí pro rozvoj města a komisí pro zdravé město a místní Agendu 21.
Od roku 2019 vzniklo další 5 strategických dokumentů, kterými jsou: - Strategie pro kulturu a volný čas (strategický dokument slouží pro koordinaci činností kulturních subjektů a organizací realizujících volnočasové aktivity a pro kontrolu efektivnosti prostředků vynakládaných z rozpočtu města na tyto aktivity) - Koncepce rozvoje sportu (koncepce slouží pro koordinaci činností sportovních subjektů a pro kontrolu efektivnosti prostředků vynakládaných z rozpočtu města na tyto aktivity) - Pasport zeleně (pasport má dvě části, první část se věnuje analýze zeleně ve vlastnictví města a druhá část je zaměřena na návrh revitalizace vybraných veřejných prostranství) - Zdravotní plán města (strategický dokument je tvořen analýzou zdravotního stavu obyvatel a konkrétními cíli, opatřeními a aktivitami dle jednotlivých oblastí) - Adaptační strategie přizpůsobení se změnám klimatu (strategický dokument obsahuje opatření, která by mohla zmírnit nepříznivé dopady klimatické změny. Jedná se o přírodní a technické prvky sloužící k zadržování vody a podpoře infiltrace v krajině i v intravilánu. Většina vhodně navržených opatření bude navržena tak, aby sloužila zároveň více účelům.) Dále v roce 2020 proběhla aktualizace Plánu prevence kriminality a vznikla Bezpečnostní analýza za rok 2019. V roce 2021 vznikl nový strategický dokument Adaptační strategie přizpůsobení se změnám klimatu města Týnec nad Sázavou, která obsahuje opatření, která by mohla zmírnit nepříznivé dopady klimatické změny. Jedná se o přírodní a technické prvky sloužící k zadržování vody a podpoře infiltrace v krajině i v intravilánu. Většina vhodně navržených opatření bude navržena tak, aby sloužila zároveň více účelům. V roce 2022 vznikl Interpretační plán Týnec světu!.
Strategické dokumenty vznikají vždy za účasti veřejnosti. Každoročně aktualizujeme Akční plán Strategického plánu rozvoje města. Projekty, které město realizuje, jsou v tomto Akčním plánu uvedeny a jsou provázány s výše uvedenými strategiemi.
Probíhá spolupráce s Národní sítí zdravých měst (NSZM), se Sdružením energetických manažerů měst a obcí (SEMMO), s místní akční skupinou Posázaví o.p.s.
V rámci úřadu odbor projektového řízení, který kromě přípravy a realizace projektů je zodpovědný za sledování a vyhodnocení strategií, jejich přípravu, aktualizaci a provázanost.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Tato kapitola je dobře zpracovaná a oblast strategického plánování je silnou stránkou města. Oceňuji, že město má dlouhodobou vizi a snaží se k lepšímu změnit pohled svých uživatelů. Identifikuje k tomu konkrétní kroky včetně zpracování Interpretačního plánu. Město kontinuálně aktivně pracuje se svými strategickými dokumenty, jejichž portfolio rozšířilo o Adaptační plán. Má dobře nastavené procesy strategického řízení, mimo jiné také díky existenci odboru strategického řízení. To je ve městě takové velikosti chvályhodné. Velmi dobře využívá strategické plánování a pracuje se strategickým plánem a akčními plány, pravidelně je vyhodnocuje. Na strategické dokumenty navazují dílčí koncepční dokumenty. Dokumenty jsou vzájemně provázané i s rozpočtem města.
|
1.1.1 Plánuje obec strategicky, účelně a při naplňování principů udržitelného rozvoje? Má vlastní strategický plán, případně využívá strategické plány širšího územního rozsahu (např. svazek obcí či MAS), má případné další dílčí rozvojové koncepce a plány? Slouží tyto dokumenty jako nástroj řízení a rozvoje obce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Týnec nad Sázavou v roce 2018 zpracovalo pomocí komunitní i expertní metody tři strategické dokumenty – Strategický plán rozvoje města (představuje základní dokument města stanovující prioritní potřeby rozvoje města a umožňující koordinaci rozvoje svého územního obvodu), Plán prevence kriminality (cílem je předcházet trestní činnosti, nikoliv ji odhalovat) a Filozoficko-architektonickou koncepci (dává jiný pohled na veřejná prostranství bez ohledu na majetkové poměry a svým vizionářským přístupem nabízí potenciál na změny ÚP s ohledem na širší využití daného území, návaznost na další lokality a cíle strategického plánu rozvoje města). Do roku 2018 nebyly k dispozici žádné strategické dokumenty, kromě Územního plánu a Plánu odpadového hospodářství. · Strategický plán rozvoje města Týnec nad Sázavou do roku 2028 (SPRM), schválen zastupitelstvem města dne 17.9.2018 · Plán prevence kriminality města Týnec nad Sázavou na období 2018-2028 (PPK), schválen zastupitelstvem města dne 17.9.2018 · Filozoficko-architektonická koncepce města Týnec nad Sázavou (FAK), schválena zastupitelstvem města dne 17.9.2018 Dokumenty jsou zveřejněny na webových stránkách města: http://www.mestotynec.cz/page.php?fp=zdrave-mesta-a-ma21/dokumenty-rozvoje-mesta Zpracováním těchto dokumentů byl učiněn první krok k zavedení strategického řízení na místní úrovni. Jedná se však o dlouhodobou a systematickou práci, která přináší nové zkušenosti, postupy a principy postupně zaváděné do místní praxe. SPRM a PPK jsou standardně tvořeny analytickou částí, návrhovou částí a implementační částí. SPRM a PPK mají zpracovány karty indikátorů, které jsou navázány na jednotlivé prioritní oblasti a cíle. Je nastaven optimální směr indikátoru, počáteční stav a konečný stav v roce 2028. Sleduje se průběžný stav a hodnotí se průběžné plnění. Součástí SPRM je také pravidelné vyhotovování, vyhodnocování a aktualizace akčního plánu pro aktuální rok. Od roku 2019 probíhá sledování plnění indikátorů dle jednotlivých oblastí a cílů. Je nastaven systém a harmonogram vyhodnocování. První hodnocení proběhlo v roce 2020. Filozoficko-architektonická koncepce slouží jako strategický, doprovodný a podkladový dokument pro budoucí směřování města a dokument jdoucí ruku v ruce s územním a strategickým plánem. Jedná se o dokument, který popisuje území obce v souvislostech. Zabývá se drobnějším měřítkem a nuancemi ve městě, které není schopen pojmout územní plán. Jedná se o dokument, který je mezi obecným územním plánem a podrobnou územní studií. Další strategické dokumenty · Plán odpadového hospodářství na období 2017-2021, schváleno Krajským úřadem Středočeského kraje, odborem Životního prostředí a zemědělství dne 6. 2. 2017 Je provázán do všech strategických dokumentů. Zodpovědnou osobu, která se tématu odpadového hospodářství aktivně věnuje, je ředitel Technických služeb Týnec. Město Týnec nad Sázavou má zpracovanou mapu procesů a přiřazení odpovědností. · Územní plán Aktuálně se pracuje na jeho aktualizaci.
Při rozvoji města je striktně využíván územní plán. Pravidelně se aktualizuje každé volební období a průběžně se sbírají žádosti o změny. Koordinaci změny zajišťuje městský architekt. Mostem mezi strategickým a územním plánem je filozoficko-architektonická koncepce. Součástí je zpracování Regulační plán pro centrum občanské vybavenosti. Lokality v územním plánu s možnou výstavbou o větších rozlohách jsou řešeny územní studií. · Manuál povrchů a mobiliáře – upřesňuje vzhled a provedení např. chodníků ve spolupráci s městským architektem. Existuje provazba ÚP, FAK a manuálu povrchů a mobiliáře. Dokumenty jsou veřejně dostupné na webových stránkách města: http://www.mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/dulezite-dokumenty
V roce 2018 byl zřízen odbor projektového řízení, který pracuje dle schválených strategií a nastavuje strategické a projektové řízení v souladu s principy udržitelného rozvoje.
Ve spolupráci Národní sítě zdravých měst (NSZM) a pracovníků městského úřadu Týnec nad Sázavou vzniklo metodické doporučení pro strategické řízení a tvorbu akčního plánu. Dokument vychází z nejlepších praxí členských měst NSZM. Byl vypracován v rámci projektu s názvem „Spolupráce obcí ke zvýšení kvality veřejné správy za pomoci MA21“ a jeho sub-aktivity PORTFOLIO. Cílem dokumentu bylo předložit vedení města návod na uspořádání strategického řízení města ve vztahu k řízení udržitelného rozvoje města i k transparentnímu rozhodování o strategických aktivitách města a jejich financování. Na základě komunitní i expertní metody vznikly od roku 2019 další strategické dokumenty, které pomáhají s prohlubování strategického a procesního řízení. Vzniklo 5 nový strategických dokumentů, které byly schváleny jak radou, tak zastupitelstvem města: - Strategie pro kulturu a volný čas města Týnec nad Sázavou do roku 2028 (strategický dokument slouží pro koordinaci činností kulturních subjektů a organizací realizujících volnočasové aktivity a pro kontrolu efektivnosti prostředků vynakládaných z rozpočtu města na tyto aktivity) - Koncepce rozvoje sportu města Týnec nad Sázavou do roku 2028 (koncepce slouží pro koordinaci činností sportovních subjektů a pro kontrolu efektivnosti prostředků vynakládaných z rozpočtu města na tyto aktivity) - Pasport zeleně pro město Týnec nad Sázavou (pasport má dvě části, první část se věnuje inventarizaci a dendrologickému průzkumu stromů na vybraných veřejných prostranstvích, druhá část je zaměřena na návrh revitalizace vybraných veřejných prostranství) - Zdravotní plán města Týnec nad Sázavou pro období 2021-2023 (strategický dokument je tvořen analýzou zdravotního stavu obyvatel a konkrétními cíli, opatřeními a aktivitami dle jednotlivých oblastí) - Adaptační strategie přizpůsobení se změnám klimatu města Týnec nad Sázavou (strategický dokument obsahuje opatření, která by mohla zmírnit nepříznivé dopady klimatické změny. Jedná se o přírodní a technické prvky sloužící k zadržování vody a podpoře infiltrace v krajině i v intravilánu. Většina vhodně navržených opatření bude navržena tak, aby sloužila zároveň více účelům.) Pravidelně probíhá vyhodnocování jednotlivých strategií a s nimi spojených indikátorů. Organizační a personální zázemí i nadále zajišťuje odbor projektového řízení, komise pro rozvoj města, komise pro zdravé město a MA21. Město Týnec nad Sázavou také usiluje o "dobré povědomí" o Týnci, proto nechalo v roce 2022 vzniknout tzv. Interpretační plán - Týnec světu!. Jeho motto je: "Plány postavené na duchu místa
a hlasu komunity mají šanci na život." Město Týnec nad Sázavou je členem Národní sítě zdravých měst (NSZM), se kterou úzce spolupracuje a konzultuje. Dále město Týnec nad Sázavou získalo kategorii C*** v rámci plnění kritérií MA21.V roce 2023 bude obhajovat postup do B.
|
-
Ano
Existují schválené strategické dokumenty provázané na územní plán. Strategické dokumenty rozvoje města -https://www.mestotynec.cz/page.php?fp=zdrave-mesta-a-ma21/dokumenty-rozvoje-mesta Jsou zpracovány karty indikátorů podle který jednou ročně probíhá vyhodnocení.
Rozpočet a další důležité návazné dokumenty jsou zveřejněny na stránkách města - https://www.mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/dulezite-dokumenty&artid=833 . Je zde rozpočet a rozpočtový výhled - Rozpočet města 2023 a střednědobý výhled 2024-2026. Také je zde např. Závěrečný účet za rok 2022 a Zpráva o přezkumu hospodaření za rok 2022. Konkrétní aktivity akčního plánu vycházejí z návrhové části SPRM. Akční plán prochází 1x ročně aktualizací, je provázán s rozpočtem města, priority jsou dle stavu přípravy projektu. Odkaz - akční plán 2023: http://www.mestotynec.cz/download/akcni-plan-2023.pdf . Akční plán 2022 a 2021 přikládáme v příloze. Vyhodnocení je v pravém sloupečku : UKAZATEL POKROKU (KVANTITATIVNÍ VYJÁDŘENÍ VÝSTUPU
PROJEKTU). Hodnoty jednotlivých indikátorů dle prioritních oblastí jsou průběžně monitorovány a vyhodnocováno jejich plnění. Vazba na MA21 a UR je v akčním plánu pod kódem cíle 3.4. Dále je koordinátorkou pro Zdravé město a MA21 zpracováván Plán zlepšování - vždy na nový rok a zároveň je vyhodnocen tento plán z předchozího období. Oba dokumenty jsou schváleny komisí pro Zdravé město a MA21 a následně předloženy radě města - více na str. města: https://www.mestotynec.cz/page.php?fp=zdrave-mesta-a-ma21/zapisy-komise-ma21 V zásobníku jsou seřazeny - dle priorit- projekty, které čekají na realizaci - odkaz: http://www.mestotynec.cz/download/akcni-plan-2023-zasobnik.pdf Strategický plán rozvoje města (SPRM) byl zpracován v letech 2017-2018 (platnost od r. 2018) s platností 10 let. V rámci zpracování SPRV proběhlo dotazníkové šetření mezi obyvateli města a místních částí. Byly sestaveny tři prioritní osy a jejich strategické cíle, opatření a konkrétní indikátory, který se naplňují jednotlivé cíle. Při tvorbě Strategického plánu město vycházelo z Územního plánu Týnce, aby opatření nebyly vzájemně v rozporu. Současně se vycházelo v době zpracování SPRM z aktuálně platného strategického plánu MAS Posázaví, kterého je město členem a může připomínkovat se tak podílet na tvorbě jejich strategických dokumentů. Dále bylo přihlíženo při sestavování SPRM ze strategického plánu kraje, Benešova. Dnešní dotační praxe je taková, že projekty, na které žádá město dotaci, musí být v souladu s různými strategickými dokumenty (MAS Posázaví, Středočeský kraj, na úrovni jednotlivých ministerstvem i celé ČR), tzn. že město SPRM zpracovávalo tak, aby byl v souladu ostatními strategickými dokumenty vyšších celků.
-
ano
Probíhají pravidelné kontrolní dny se ZŠ, ŠJ, MŠ, VAK, TS, KCT, OT (organizace města), při kterých se diskutují poskytované služby, jejich kvalita a rozsah. Jednání s MAS Posázaví - projekty, dotace, spolupráce v regionu, destinační management, MAP
Probíhá pravidelné porady vedení úřadu, při kterých se diskutují poskytované služby, jejich kvalita a rozsah a realizace projektů. Jak je uvedeno výše, město se pravidelně schází s vedením příspěvkových organizací (základní školy, mateřské školy, školní jídelny, kulturního centra) a organizací města (technických služeb, vodovodů a kanalizací). Z těchto kontrolních dnů se sepisuje zápis, který slouží k zaznamenávání úkolů a ke kontrolo úkolů. Vedení příspěvkových organizací ZŠ, MŠ a ŠJ se účastník 3x do roka jednání rady města. Zástupci příspěvkových organizací i organizací města se účastní každého jednání zastupitelstva. Zástupci města jsou členy komisí Středočeského kraje a např. i Úřadu práce v Benešově, proto mohou přenést požadavky města na vyšší územní celek. Přes MAS Posázaví probíhají setkání k různým tématům (např. vzdělávání, hasiči, spolková činnost), kterých se účastní vedení jednotlivých měst a mohou se podělit o dobrou či špatnou praxi. V poslední době se podařilo dle požadavku základní školy navýšit kapacitu školy o 30 žáků, dotačně (nebo i darem) podporujeme poskytovatele sociálních služeb, kteří nemají Týnec nad Sázavou jako spádovou oblast, ale starají se o obyvatele Týnce. Kulturní centrum se od koupi (r. 2021) snaží systematicky zlepšovat služby pro veřejnost (provoz informačního centra pod KCT, instalace požárního systému v celém objektu, kompletní oprava foyer hlavního sálu). Kulturní centru naprojektovalo vestavbu městské knihovny do prostoru objektu kulturního centra (dojde díky tomu k propojení služeb knihovny, hotelu, informačního centra, kulturního centra do jednoho objektu).
-
ano
Akční plán - tabulka, kde je vyznačena provázanost /soulad se strategickým plánem města dle jednotlivých typů plánovaných projektů, jsou zde uvedeny možnosti zdrojů financování, odpovědné osoby . Odkaz na stránky města: http://www.mestotynec.cz/download/akcni-plan-2023.pdf Rozpočet - odkaz na stránky města:https://www.mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/dulezite-dokumenty&artid=833 Rozpočet města - jeho investiční část - se sestavuje na základě akčního plánu města. Akční plán schvaluje zastupitelstvo. Na MěÚ je odbor projektového řízení, který pracuje dle schválených strategií a nastavuje strategické a projektové řízení v souladu s principy udržitelného rozvoje.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Strategické řízení bylo v popisovaném rozsahu zavedeno v letech 2017 a 2018, byl zřízen odbor projektového řízení, který dohlíží na plnění a vyhodnocování strategií, byl nastaven procesní model odpovědností vůči procesním krokům. Od roku 2019 město sleduje indikátory uvedené v Akčních plánech zpracovaných a strategií a od roku 2020 pravidelně vyhodnocuje plnění Akčních plánů strategických dokumentů včetně indikátorů. Odbor projektového řízení se ze dvou pracovníků rozšířil na tři. Vznikají nové strategické dokumenty, které se zaměřují na další oblasti, které chce město řešit (např. energetika, odpadové hospodářství). Úkolem odboru je také sledovat udržitelný rozvoj a naplňování kritérií MA21. Město Týnec nad Sázavou pokračuje v zapojování veřejnosti do dění ve městě (veřejná fóra, školní fóra, ankety, kulaté stoly). Veřejnost zapojuje i při tvorbě strategických dokumentů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město velmi dobře využívá strategického plánování a implementuje svůj strategický plán prostřednictvím akčních plánů, které jsou propojené s rozpočtem města. Naplňování strategického plánu, potažmo akčních plánů je pravidelně vyhodnocováno. Dále má další dílčí dokumenty, které pokrývají další oblasti udržitelného rozvoje města. Město využívá také koncepční dokumenty vyšších územních celků. Oceňuji, že město této velikosti má odbor strategického řízení. Tato oblast je obsáhle zpracovaná, souhlasím se sebehodnocením.
|
1.2 Řízení při správě a rozvoji - efektivní a účelné vykonávání činností, aktivit, naplňování plánů |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.2 Řízení při správě a rozvoji - efektivní a účelné vykonávání činností, aktivit, naplňování plánů
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Celkové řízení při správě a rozvoji města je nastaveno účelně a efektivně. Dokladem toho je strategické plánování a řízení prostřednictvím odboru projektového řízení. Finanční řízení a řídící procesu úřadu jsou také vhodně nastaveny a fungují. Komunikace města a úřadu navenek je otevřená a plně transparentní. V rámci rozvoje metody kvality MA21 je samozřejmě nutné všechny procesy zautomatizovat a postupně rozvíjet a upravovat dle aktuální situace. Je zavedený energetický management, který plnohodnotně pokrývá požadavky na zacházení se zdroji směrem k udržitelné spotřebě. Kapacitně jsme připraveni reagovat na změny, využíváme různé nástroje (např. síťová spolupráce v rámci regionu i republiky - Národní síť zdravých měst) a zdroje (např. dotace) a jsme si vědomi toho, že každý proces je třeba neustále sledovat, vylepšovat a zdokonalovat. K tomu nám může pomoci také Zpráva o
výsledku přezkoumání hospodaření - odkaz:http://www.mestotynec.cz/download/rozpocet2022-zprava-o-prezkumu-hospodareni.pdf .
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Kapitola je dostatečně popsána a město dokazuje, že má zavedené postupy pro účelnou, hospodárnou a efektivní správu úřadu i města.
Město využívá mnoho způsobů, jak hodnotí účelnost, a pravidla, kterými se řídí a jimiž naplňuje principy udržitelného rozvoje.
Město je v rámci rozpočtu připraveno na neočekávané události a navzdory tomu, že nedisponuje krizovým plánem (mimo povodňový plán), v posledních letech dokázalo, že je schopné na tyto události pružně reagovat. Úřad se snaží být maximálně transparentní a počínat si efektivně a hospodárně, zároveň dává příležitost podnikatelskému sektoru v území.
|
1.2.1 Využívá obec při správě, řízení a rozvoji území strategický plán, dílčí koncepce a plány? Jsou naplňovány jednotlivé cíle a opatření optimálně z hlediska výkonnosti a kvality řízení, ekonomiky, orientace na občana a další klienty, společenské odpovědnosti a principů udržitelného rozvoje včetně přijímání opatření proti nehospodárnému zacházení se zdroji? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Vedení města využívá při řízení strategický plán a jednotlivé koncepce https://www.mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/dulezite-dokumenty&artid=1692 . Průběžně sleduje naplňování jednotlivých cílů. Každá platba je schvalována třemi osobami (starosta, tajemník, vedoucí účtárny). Správce limitu má přesně daný plán výdajů.
Město zatím nemá zakotveno ve vnitřních předpisech opatření proti nehospodárnému zacházení se zdroji. Řídí se platnou legislativou. Lze říci, že z hlediska přijímání opatření proti nehospodárnému zacházení se zdroji zavedlo město energetický management (a nově také funkci energetika), který kontroluje a vyhodnocuje spotřeby budov ve správě města. Jednu z podmínek je i nákup nízkoenergetických spotřebičů při obnově. Dále také využíváme dobrou praxi a zkušenosti s cílem snížit náklady a zajistit optimalizaci služeb. Důraz aktuálně klademe na energetický management, ze kterého vychází aktivity nutné k realizaci pro efektivní zacházení se zdroji. Budovy ve vlastnictví města jsou nově zatepleny, nyní probíhá energetické vyhodnocení úspor vzešlých zateplením a z výměny otvorových výplní. Provozní část rozpočtu řeší ve větší míře centralizované nákupy, v provozu hledáme cesty jak procesy zjednodušit a zlevnit, např. centralizace tisku, využívání rámcových smluv s dodavateli, využívání datových schránek. Úspory hledáme na základě zkušeností našich i inspirací z jiných úřadů. Pravidelně sledujeme cenové hladiny elektřiny, plynu, telefonů, paliva (na paliva máme zákaznickou kartu = sleva, platba na fakturu) a poradenských služeb (pravidelně probíhá optimalizace všech služeb). V rámci energetického managementu lze regulovat nastavení vytápění a snížení spotřeby tepla (např. časově). Pracujeme na vylepšeném řešení s firmou SOFT link - na systém dálkových odečtů, tedy systém vyhodnocení aktuální spotřeby. S tím souvisí i nastavení upozornění při nenadálé vyšší spotřebě energií a zejména vody. Přednostně využíváme místní dodavatele, vyjednáváme slevy, platby na fakturu. Evidujeme a sledujeme spotřeby, soutěžíme dodavatele kancelářských potřeb.
Město využívá systém Místní agendy 21 pro prověření nastavení vnitřních procesů a provázaností a zavedení udržitelného rozvoje na místní úrovni. Dále se aktivně zapojuje do mezinárodního programu Zdravé město. Tento program systematicky podporuje kvalitu veřejné správy, strategického plánování a řízení s ohledem na udržitelný rozvoj a podporu zdraví. V systému hodnocení Zdravých měst (tzv Liga Národní sítě Zdravých měst ČR) postoupil v roce 2023 Týnec nad Sázavou do pozice šampiona a splnil nutnou kvalifikaci/požadavky. Z hlediska orientace na občana město připravuje Portál občana (projekt na samoobslužný proces elektronického vyřizování) a Portál úředníka (projekt na elektronizaci vnitřních procesů úřadu - eGovernment). Zapojení podnikatelského a
neziskového sektoru do plánování: - V rámci Komise pro Zdravé město a MA21, kde jsou nominování zástupci/členové z těchto sektorů. V rámci jednání se členové vyjadřují k plánovaným aktivitám Zdravého města a MA21. Schvalují Plán zlepšování na další rok a vyhodnocení za uplynulý rok - zda byly navrhované aktivity splněny. Plán zlepšování 2022 – vyhodnocení a Plán zlepšování 2023 Týnec nad Sázavou jsou přílohou zápisu jednání komise- http://www.mestotynec.cz/download/ma21_2023_zapis-1.pdf
- Při tvorbě strategického plánu, koncepce kultury a sportu byly přizváni zástupci komise pro rozvoj města, pro kulturu a sport (jsou jimi zástupci sportovních a kulturních spolků působících na území města), kteří mohli navrhovat jednotlivá opatření/indikátory. Tito zástupci komisí byli zároveň členy pracovní skupiny, která tvořila strategické dokumenty.
- Příklady dílčích plánování a spolupráce: Férová snídaně - při konání akce byly prezentovány výrobky místních (lokálních) výrobců marmelád, paštik, pečiva. Spolupracovali jsme i s místním obchodem Zdravé výživy, ze kterého byly nakoupeny produkty, které byly nabízeny. Tuto akci uspořádalo město ve spolupráci s Mateřským centrem Motýlek. Den Země - spolupráce města se ZŠ, MŠ, Technickými službami Týnec a společnostmi zabývajícími se cirkulární ekonomikou (EKO-KOM, Asekol, Elektrowin, Ekolamp) nebo spolkem ochránců přírody Vlašim či loni Mobilním planetáriem, z. ú. nebo letos např. včelařským kroužkem Žihadla. Den pohybu a zdraví - spolupráce města s Tělovýchovnou jednotou Týnec (12.ročník: https://www.mestotynec.cz/page.php?fp=zdrave-mesta-a-ma21/zpravy&artid=2319)
Na řešení mimořádných událostí má město v rozpočtu připravenou rezervu 300 000 Kč . Z těchto peněz byla např. hrazena pomoc na podporu obcí
postižených tornádem. Sbor dobrovolných hasičů Tynec nad Sázavou - Pecerady byl
pomáhat na likvidaci požáru v Hřensku. Pravidla pro přidělování finanční podpory přispívající na
řešení mimořádných událostí nemáme stanovena. Mimořádných událostí je tak málo,
že se řeší v době, kdy nastanou. O finanční podpoře rozhoduje rada města, která
je operativní a může rozhodnout i do druhého dne. Kromě pomoci Ukrajincům byla
poslední událost – povodně v roce 2013.
Město má povodňový plán - Digitální povodňový plán na stránkách Povodňového informačního systému na http://stredocesky.dppcr.cz/web_530841/ Transparentní fond pro pomoc ukrajinským uprchlíkům:
https://www.csas.cz/cs/transparentni-ucty#/000000-6286286389/Mesto-Tynec-nad-Sazavou V rámci pomoci Ukrajincům ubytovaným v Týneckém okolí
financujeme drobné pomůcky dětem do školy, kurzy čj pro děti i dospělé,
vybavení domácností či ubytovny, připojení k internetu, likvidace odpadu,.. V roce 2022 město Týnec nad Sázavou spolu se sociální
pracovnicí a soukromými osobami zajišťovali pomoc uprchlíkům z Ukrajiny.
Hledali jim vhodné ubytování a zajišťovali materiální a finanční pomoc.
Pomáhali jim vyřídit potřebné vízum pro pobyt na našem území a tím i zajištění
finanční pomoci od státu (str. 13-15
http://www.mestotynec.cz/download/tl2022_2.pdf) . Město Týnec nad Sázavou
zřídilo transparentní účet na pomoc Ukrajincům (http://mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/zpravy&artid=2259).
Během pandemie COVID-19 pomáhalo město Týnec nad Sázavou při
zajišťování pomoci lidem, kteří si ji nemohli zajistit sami nebo pomocí
blízkých (nákupy, donáška obědů seniorům či lidem v karanténě). Pomoc koordinovala
sociální pracovnice se zaměstnanci úřadu a dobrovolníky.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Je nastaven systém vnitřní kontroly, strategické plánování, finanční řízení, získávání dotací. Pracovní tým úřadu je sehraný, procesy jsou zautomatizované, pravidelné porady řeší flexibilně aktuální situace, požadavky na změny a vzájemnou provázanost činností.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Navzdory tomu, že město nemá vlastní vnitřní směrnice proti nehospodárnému zacházení se zdroji, pravidelně provádí optimalizaci zdrojů, kontroly a uplatňuje kroky k tomu, aby správa města byla vykonávána hospodárně a s ohledem na principy udržitelného rozvoje. Oceňujeme zavedení energetického managementu a pozice energetika i sofistikovaný systém strategického plánování a řízení města a jeho úřadu, za který získalo ocenění. Přínosným krokem bude také projekt digitalizace úřadu (Portál občana a Portál úředníka). Jak město uvádí, pro neočekávané události má město vyčleněnou částku v rozpočtu a dokázalo pružně reagovat na neočekávané události posledních let, i když nedisponuje kromě Povodňového plánu jiným Krizovým plánem.
Souhlasím se sebehodnocením.
|
1.2.2 Chová se obec hospodárně a rozpočtově zodpovědně? Dodržuje pravidla dobrého hospodáře a vykazuje nulové či přiměřeně akceptovatelné zadlužení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pravidla pro zdravé financování a míry zadlužování stanovují interní předpisy pro orgány města a usnesení orgánů. Úvěry čerpáme pouze na velké investiční akce typu stavba kanalizace, školy, koupě kulturního centra, které se realizují cca 1x za pět let. Schvalovací proces je v pravomoci zastupitelstva. Malé úvěry na provozní nebo malé akce nejsou čerpány. Na většinu investičních akcí se přednostně vždy snažíme získat dotaci z národních nebo evropských zdrojů. Občané jsou o smluvních vztazích (např. smlouvy o úvěru) informování v místním periodiku Týnecké listy, na úvodní stránce je rubrika "Informace z rady", která je věnována uzavřeným smluvním vztahům.
Město je vůči svým obyvatelům transparentní (nepovinně) zveřejňuje všechny objednávky a smlouvy v Registru smluv. Na webových stránkách města jsou zveřejňovány veřejné zakázky malého rozsahu (http://mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/uredni-deska/verejne-zakazky) - zadávací dokumentace, zpráva z hodnocení nabídek, rozhodnutí rady, smlouvy, dodatky apod. Dále má město zřízen profil zadavatele, na které zveřejňuje zakázky dle ZZVZ a VZMR nad 500 000 Kč bez DPH.
Pro zadávání veřejných zakázek malého rozsahu má město zpracovanou směrnici č. 6/2016, na základě které postupuje.
Při drobných opravách opravách/rekonstrukcích jsou oslovováni místní podnikatelé (stavební, instalatérské, malířské firmy).
Město u VZMR přistupuje k zakázkám individuálně, dle charakteru zakázky a dle předmětu zakázky. Na základě toho pak vyhodnocuje a přistupuje k odpovědnému zadávání zakázky.
Pokud by nastal krizový finanční scénář, budou v rámci rozpočtu omezeny investice. Uspořené prostředky se použijí na splátky úvěrů. Město je rozpočtově zodpovědné a taková situace by neměla nastat. (viz hodnocení v aplikaci Monitor MFČR https://monitor.statnipokladna.cz/ucetni-jednotka/00232904/prehled?rad=t&obdobi=2306 ) Také informace o rozpočtu města na stránkách města:https://www.mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/dulezite-dokumenty&artid=833).
Řešení mimořádných situací - viz popis v bodě 1.2.1.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
K zadlužování města dochází výjimečně - jen na velké investiční akce, na které zároveň čerpáme dotace. Pro sledování možností dotací, podávání žádostí o dotace a jejich administrace byl zřízen odbor projektového řízení. V aplikaci monitor (Ministerstvo financí) je finanční zdraví města (Pravidla rozpočtové odpovědnosti obcí) průběžně hodnoceno, všechny hodnocené parametry jsou ve standardních hodnotách. V rámci čerpání stávajících úvěrů sleduje finanční zdraví města také banka. Rozpočet města je s bankou průběžně konzultován. Při přípravě rozpočtu se sledují indikátory, které se následně propisují do aplikace Monitor.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město je transparentní a zveřejňuje své výdaje, zároveň dochází k sebekontrole také prostřednictvím aplikace Monitor. Hodnoty zadlužení jsou standartní a město se snaží chovat hospodárně a rozpočtově zodpovědně. Má zavedené postupy při zadávání veřejných zakázek a klade důraz na zapojování lokálních podnikatelů, pokud je to možné. Město má připraven postup snižování výdajů v případě krizového finančního scénáře. Popis této kapitoly je dostačující a souhlasím se sebehodnocením.
|
1.3 Řízení při správě a rozvoji - komunikace a partnerství |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.3 Řízení při správě a rozvoji - komunikace a partnerství
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Oblast komunikace a partnerství je v místních podmínkách úřadu i města na dobré úrovni. Snažíme se využívat veškeré dostupné nástroje komunikace a získávat vhodná partnerství. Klademe důraz na veřejná projednávání a zapojování veřejnosti. Spolupráce a komunikace probíhá také na úrovni regionu. Město je členem NSZM (Národní síť zdravých měst), pravidelně se účastní školení pořádané NSZM, kde jsou pravidelně realizovány bloky zaměřené na komunikaci, tak zároveň dochází ke sdílení praxe mezi jednotlivými městy, které jsou také členy. Město je členem SEMMO (Sdružení energetických manažerů měst a obcí), kde sdílíme dobrou praxi v oblasti hospodaření s energiemi. Město se pravidelně schází nad aktuálními tématy se sousedními obcemi, kde se sdílí řešení společných problémů - hasiči, odpady, oprava komunikací, školství, sociální služby, energetika, úklid města, údržba zeleně, kulturní akce, ... Město je členem svazku obcí, kde se řeší společné projekty (doprava, voda, lesy).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Kapitola je zpracovaná hezky, v této oblasti si město stabilně vede velmi dobře. Město usiluje o maximální transparentnost, má identifikované územní aktéry, s nimiž pravidelně komunikuje. Zapojuje se do dialogu s ostatními lokálními a regionálními partnery i s obyvateli, pořádá mnoho veřejných projednání a aktivit vybízejících k místnímu setkávání a je členem různých propojujících iniciativ. Využívá široké spektrum komunikačních kanálů, včetně nových přehledných webových stránek, a je velmi aktivní v rámci participativního plánování a aktivit z něho vyplývajících. Možným zlepšením by mohlo být zavedení strukturovaných zápisů z veřejných setkání. Celá tato oblast je podpořena existencí pozice tiskového mluvčího, který zajišťuje kontinuální a jednotnou komunikaci. Navzdory tomu, že město nedisponuje komunikační strategií, je v této oblasti proaktivní a počíná si dobře. Spolupráci s územními partnery a organizacemi zvažuje z hlediska přínosů pro město a jeho udržitelný rozvoj individuálně na základě dané situace a potřeb města.
|
1.3.1 Je obec transparentní a zapojuje veřejnost, partnery a další aktéry do plánování, rozvoje, řízení a veřejné kontroly činnosti obce? Využívá všech možností komunikace a interakce se všemi i jednotlivými cílovými skupinami? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
ano
Transparentnost města a úřadu lze doložit:
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město zveřejňuje dokumenty nad rámec svých povinností na portálu státní správy a na webu města. Kontrolní činnost zajišťuje Kontrolní a Finanční výbor. Hospodaření města přezkoumává auditor. Veřejnosprávní kontrolu ve svých organizacích má město zajištěnou externím auditorem.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město Týnec nad Sázavou je dle dostupných veřejných zdrojů velmi transparentní a zveřejňuje i dokumenty (smlouvy apod.) nad rámec povinností, stanovených právními předpisy. Usiluje o transparentnost z hlediska finanční i z hlediska řízení a rozvoje města. Komunikuje se všemi skupinami aktérů a komunikuje s nimi na několika platformách. Ke komunikaci se svými obyvateli využívá širokou škálu komunikačních prostředků. Otázka je dobře zpracovaná, souhlasím se sebehodnocením.
|
1.3.2 Provádí obec veřejná projednávání (či obdobné formy) při důležitých rozhodováních? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano, důležitá témata rozvoje města a jeho organizací jsou veřejně projednávána. V roce 2021 proběhla tato setkání s veřejností: V roce 2022 proběhla tato setkání s veřejností:
Ptáme se občanů a místních aktérů na jejich názor a potřeby. Strategické dokumenty města jsou zpracovány komunitní formou ve spolupráci s veřejností. Veřejnost své názory může sdělovat vedení města při veřejných setkání v místních částech. Výstupy z veřejných setkání jsou v podobě publikovaných článků na webu města či v periodiku Týnecké listy (viz předchozí odkazy). Např. výstup v podobě zapracování podnětů z veřejného setkání Investice v Týnci: Ze setkání vzešel podnět k odvodnění v části u garáží, který byl autorem projektu zapracován. Své náměty mohou občané vyjadřovat na veřejném fóru a školním fóru.
Od roku 2020 mohou občané podávat své návrhy do participativního rozpočtu. Výstupy: Participativní rozpočet 2020:https://www.mestotynec.cz/page.php?fp=zdrave-mesta-a-ma21/zpravy&artid=1967 Participativní rozpočet 2021: https://www.mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/zpravy&artid=2140
Participativní rozpočet 2022: https://www.mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/zpravy&artid=2263 Participativní rozpočet 2023:https://www.mestotynec.cz/page.php?fp=zdrave-mesta-a-ma21/zpravy&artid=2357
Partnerství a synergie
Ve městě funguje síť spolkové činnosti, město vyhlašuje grantový a dotační program. Koordinuje kulturní a společenský život ve městě prostřednictvím nově zřízené příspěvkové organizace Kulturní centrum Týnec, pod které se řadí hrad, muzeum, infocentrum, společenské centrum a knihovna. Většina aktivit funguje ve vzájemné provázanosti a spolupráci tří sektorů (město, spolky, podnikatelé). Zástupci města se účastní různých tematických setkání v rámci regionu Posázaví – město je členem místní akční skupiny Posázaví, se kterou aktivně spolupracuje na rozvoji města i v kontextu celého regionu. Společně řešíme oblast cestovního ruchu a destinačního managementu, propagaci regionu, vydávání propagačních materiálů, spolupráci při získávání financí z různých dotačních zdrojů (národních i evropských), sdílení dobré praxe a zkušeností. Při realizaci projektů zaměřených na cestovní ruch či životní prostředí funguje partnerství i v užší spolupráci na základě partnerských smluv (MAS Posázaví, Základní škola, svazek obcí Týnecko).Příklady spolupráce: https://www.mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/projekty&artid=2240 https://www.mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/projekty&artid=2239) Pro tvorbu místních strategií je také využívána i zastřešující strategie regionu Posázaví, k dispozici jsou různé statistiky zpracované společností Posázaví o.p.s. (např. návštěvnost památek, návštěvnosti informačních center, vývoj počtu obyvatel, hustota osídlení, demografické studie atd.) datové a mapové podklady, katalog projektů, partnerské projekty, sdílení dobré praxe atd.
http://leader.posazavi.com/cz/Population.aspx http://leader.posazavi.com/cz/welcomeMAS.aspx Obce v okolí Týnce nad Sázavou sdružuje svazek obcí Týnecko, který aktivně řeší aktivity s přesahem na mikroregion, např. značení cyklotras v celém mikroregionu. Na úrovni spolupráce se Středočeským krajem funguje i předávání informací z místní znalosti a tipy na projekty, město zpracuje studii a předá k řešení a realizaci na kraj (např. realizované projekty - zbudování kruhového objezdu v Týnci nad Sázavou, vybudování přemostění řeky Sázavy pro pěší a cyklisty a cyklostezky podél řeky Sázavy, cyklostezky podél krajských komunikací). Na úrovni spolupráce se Středočeským krajem probíhají tématické webináře, setkávání starostů a tajemníků. V rámci pořádání osvětových akcí funguje místní partnerství, akce jsou pořádány ve spolupráci tří sektorů – město, spolky, podnikatelé.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Aktivně používáme komunikaci s veřejností - veřejné fórum, setkání s obyvateli, kulaté stoly. Využíváme vyzkoušené a funkční metody MA21. Výstupy jsou zapracovány do strategických dokumentů a prezentovány na webu města. Pro zlepšení dovedností se inspirujeme v NSZM (Národní síť zdravých měst) a místní akční skupině Posázaví. Iniciativy veřejnosti z veřejného fóra a školního fóra jsou posuzovány třífázově -
zjišťování potřeb; konzultace návrhu; prezentace výsledného řešení (TOP 10) - podrobnosti viz indikátor 1.3.A.. Rovněž přístup města u participativního rozpočtování je třífázový (návrhy občanů, upřesňování a schválení realizace radou města, prezentace - představení veřejnosti (fyzické či videomedailonky).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město v návaznosti na Strategický plán, se kterým aktivně pracuje, pořádá četná veřejná setkání k tématům rozvoje města. Ze setkání bohužel nejsou zpracovány výstupy ve formě strukturovaných zápisů, které by z mého hlediska byly pro město užitečné. Město však výstupy zpracovává do podoby článků, které zveřejňuje na webu města a jsou tak pro obyvatele přístupné a zároveň jsou výstupy v podobě námětů předkládány vedení města, které s nimi dále pracuje. Doporučuji zvážit, zda by bylo pro město přínosné zpracovávat z veřejných setkání strukturovaný zápis s jasně formulovanými výstupy/náměty. Jako velmi pozitivní aktivitu vidím participaci dětí a mladých v rámci školních fór, dle informací na webových stránkách má město propracovaný systém, jak tyto aktivity realizuje. Souhlasím se sebehodnocením.
|
1.3.3 Jaké komunikační kanály jsou využívány pro komunikaci s veřejností? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město má v organizační struktuře zřízenu funkci tiskového mluvčího a PR. Tiskový mluvčí má na starosti vztahy s veřejností, a to konkrétně: - propagace města, mediální kampaně
- šéfredaktor Týneckých listů
- shromažďování podkladů a zajištění přípravy Týneckých listů ve spolupráci s redakční radou
- odpovědi na základě zákona 106
- kronika města
- tvorba foto a videodokumentace města
- správa webových prezentací a sociálních sítí
- rozesílání informací prostřednictvím platformy Mobilní rozhlas
Pro komunikaci s občany a informování o dění ve městě jsou využívány tyto kanály: Další komunikační kanály s aktivní zpětnou vazbou jsou:
- Kulaté stoly
- Veřejná setkání
- Veřejné forum
- Školní forum
- Participativní rozpočet - zpětná vazba v podobě hlasování veřejnosti o realizaci projektů
Vnitřní pravidla pro komunikaci s veřejností nejsou zpracována. Vycházíme ze zkušeností a dobré praxe.
|
-
ano
Např. sázení ovocného sadu a stromořadí v místní části Kusičany. Vzešel projektový impuls na participativním rozpočtu v roce 2021, projekt nezvítězil (nebyla dostatečná alokace finančních prostředků), ale přesto se městu ve spolupráci s místními občany podařilo nalézt způsob realizace v podobě společnosti Sázíme stromy, ktera sehnala finance v podobě sponzora. Sázení proběhlo ve dvou etapách - duben a listopad 2022. Akce se účastnili dobrovolníci a spolky (80 účastníků). Město koordinovalo spolupráci nejen s organizací Sázíme stromy, ale také s jednotlivými účastníky a spolky. Město dohodlo následnou údržbu stromů s místním sborem dobrovolných hasičů Krusičany. I. etapa: https://www.mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/zpravy&artid=2264 II. etapa: https://www.mestotynec.cz/page.php?fp=radnice/zpravy&artid=2330
-
ano
viz popis v návodné otázce
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Komunikaci s veřejností zastřešuje tiskový mluvčí. Základní informační kanál tvoří Týnecké listy - vychází 1x za dva měsíce do každé schránky, zdarma. Druhý informační pilíř je web města. Informace jsou dále distribuovány: - týdenní novinky přes mobilní rozhlas
- krizové SMS - upozornění na havárie
- sociální sítě
- infokanál kabelové televize - zprávy z radnice (měsíční aktualizace)
- vývěsky a plakátovací plochy
Město zajišťuje interakci veřejnosti a partnerů nazpět k městu a jak zpětnou
vazbu zpracovává a komunikuje - např. u veřejných for, školních for tuto vazbu zajišťuje třífázově (viz sebehodnocení bod 1.3.3). Rozsah spolupráce s partnerskými organizacemi a spolky se odvíjí od aktuální potřeby a tématu daného projektu či akce. Posouzení spolupráce řešíme vždy individuálně - aby měla vždy pro město přidanou hodnotu,jak finanční, tak informační, i v oblasti udržitelnosti.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Komunikace s občany je dle mého názoru jednou ze silnějších stránek města. Jako pozitivní vidím existenci tiskového mluvčího, která tuto agendu zastřešuje. Město zřídilo nové webové stránky, které jsou velmi přehledné a jistě budou přínosem pro komunikaci směrem k občanům. Město využívá širokou škálu komunikačních kanálů, včetně participativních setkání a aktivit, kterým město věnuje velkou pozornost. Je na zvážení, zda by městu neposloužila komunikační strategie, nicméně je zjevné, že tyto komunikační aktivity město zvládá velmi dobře i bez koncepčního dokumentu. Nevidím nepřítomnost tohoto dokumentu jako problematický bod, jelikož existence takového dokumentu nezaručuje, že jej města využívají a neplní pouze formální roli. Stejně jako partnerství s ostatními územními celky či organizacemi není strukturováno v nějakém zastřešujícím dokumentu, ale město podobu spolupráce a její četnost nastavuje podle aktuální potřeby, výhodnosti a přínosů pro obě strany a aktuální situace. Zdá se, že toto je funkční model. kdy se při každé situaci zvažuje, která spolupráce v rámci různých partnerství bude mít největší přínos pro udržitelný rozvoj města. Souhlasím se sebehodnocením.
|
1.4 Spokojenost obyvatel s kvalitou života |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.4 Spokojenost obyvatel s kvalitou života
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Nevyužíváme žádnou metodiku šetření spokojenosti obyvatel. Při pořizování a aktualizaci strategických dokumentů se šetří spokojenost obyvatel v rámci témat řešených ve strategickém dokumentu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Tato kapitola je nejslabší stránkou města. V tomto ohledu město nesplňuje nároky, které jsou na moderní město kladeny nejen z pohledu auditu, ale především z hlediska udržitelného rozvoje. Město by mělo mít zpětnou vazbu od všech skupin obyvatel a znát jejich pohled na život ve městě, zvlášť pokud chce usilovat o změnu vnímání města pozitivním směrem. Díky šetření může město sledovat trend a vliv svých opatření na náladu ve městě. Zároveň získá zpětnou vazbu i od lidí, kteří nejsou aktivní a neúčastní se veřejných setkání a dalších akcí, kde by se mohli vyjádřit. Bez plošné zpětné vazby se však hůře postupuje při plánování a udržitelném rozvoji města a hrozí riziko určité menšinové i většinové nespokojenosti obyvatel s jednotlivými rozvojovými aktivitami města a narušení optimálního komunitního vnímání a vztahu k městu/místu, kde lidé žijí. Město by mělo realizovat v pravidelné periodě ideálně dvou let plošné reprezentativní šetření spokojenosti všech skupin obyvatel se životem ve městě a zároveň mít zpracovanou metodiku, která by zajistila kontinuitu a možnost sledování trendů. Vzhledem k tomu, že město je opravdu velmi zdatné ve strategickém plánování i participaci, je škoda, že tato stránka je opomíjena.
|
1.4.1 Existuje metodika šetření spokojenosti, a jak se promítají výsledky z šetření do konkrétních opatření? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město nevyužívá metodiku šetření spokojenosti obyvatel. Jednotlivé oblasti spokojenosti byly zjišťovány formou dotazníkového šetření v rámci tvorby Strategického plánu rozvoje města. Město pravidelně pořádá setkání s veřejností a setkání, jak s osadními výbory, tak obyvateli místních částí. Na těchto setkáních probíhají diskuse, kde občané vyjadřují své náměty, nápady, připomínky nebo i své pochvaly. Odkazy na výstupy z těchto setkání jsou již zmíněny v bodě 1.3.2. Své postřehy mohou občané zasílat prostřednictvím platformy Munipolis (mobilní rozhlas). Zpracované odpovědi na dotazníkové šetření je uvedeno v kapitole 12 (str. 116-132) analytické části Strategického plánu rozvoje města.
|
-
hodnocení spokojenosti občanů neprobíhá
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Nevyužíváme žádnou metodiku šetření spokojenosti obyvatel. Využíváme pouze dílčí zjišťování spokojenosti obyvatel - např v rámci opakujích se veřejných fór (každé dva roky) zjištujeme podněty od občanů na vylepšení a rozvoj města v různých oblastech (8 tématických stolů). Letos bude nově v rámci Veřejného fóra (11.10.2023) zahrnuto vytvoření tzv. Pocitové mapy, kde budou občané v rámci 6 otázek označovat místa na mapě Týnce:
- Kde je něco
výjimečného, na co může být Týnec hrdý?
- Kde se necítíte
bezpečně?
- Kde chybí místo
k odpočinku?
- Kde máte problém
s bariérami – ať v dopravě či budově?
- Kde je průchod
městem nepohodlný či nebezpečný?
- Kde chybí chodník?
Město předpokládá provedení šetření spokojenosti obyvatel v časovém horizontu do 1,5 roku v rámci témat řešených ve strategickém dokumentu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Vzhledem k tomu, že město je aktivní směrem k obyvatelům a vyniká ve strategickém i participativním řízení, je škoda, že nerealizuje šetření spokojenosti a nedisponuje ani metodikou. Město realizuje mnoho aktivit z nichž získává zpětnou vazbu, nicméně každé město by mělo pracovat také s reprezentativní zpětnou vazbou, kterou lze zajistit pouze plošným reprezentativním šetřením, které obsahuje správně formulované otázky a je možné jej opakovat kontinuálně. Díky takovému šetření může město sledovat trend vývoje a vliv rozhodnutí na náladu ve společnosti. A poskytuje silnou oporu při dalším strategickém plánování.
|