Hledat
Search
Audity Informačního systému místní Agendy 21
   Login

Týnec nad Sázavou - 2023

Kategorie : B
Stav auditu Platný audit
Hodnocení Auditu k tématu Uspokojivý stav tématu z hlediska principů udržitelného rozvoje - s podmínkami
Oponent Jana Uchytilová
Konzultant Ivo Bělonohý
Koordinátor Alena Pivoňková Týnec nad Sázavou
Věra Velková Týnec nad Sázavou

OPONENTURA

1A Správa věcí veřejných

1) Formální hodnocení Auditu udržitelného rozvoje

OTÁZKAHODNOCENÍ
Existují připomínky a náměty k přehlednosti a srozumitelnosti Auditu UR?
Vyjádření auditora
Ne

Audit je zpracován obsáhle, přehledně a srozumitelně. 

Je Audit UR kompletní, dává odpověď na všechny návodné otázky?
Vyjádření auditora
Ano

Audit poskytuje odpovědi na všechny návodné otázky v dostatečné míře. 

Využívá Audit UR povinné a doporučené indikátory?
Vyjádření auditora
Ano

Ano, audit využívá indikátory. 

2) Vyhodnocení stavu sledovaných oblastí udržitelného rozvoje

Rekapitulace auditu UR
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
1.1 Řízení při správě a rozvoji – úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů
Oblast 1.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Od roku 2018 jsou zpracovány 3 strategické dokumenty, které byly tvořeny ve stejný čas ve vzájemné provázanosti a v souladu s územním plánem. Strategický plán rozvoje městaFilozoficko-architektonická koncepcePlán prevence kriminality města.

Se strategickými dokumenty byly také schváleny metodické postupy implementace strategického řízení v rámci městského úřadu. Od roku 2019 je detailněji nastaveno procesní řízení ve spolupráci s NSZM, které je striktně navázáno na strategie, jejich plnění, vyhodnocování a aktualizace. Rozpočet města je připraven na akce, které jsou obsaženy ve schválených strategických dokumentech a akčních plánech. Organizační a personální zázemí je zajištěno odborem projektového řízení, komisí pro rozvoj města a komisí pro zdravé město a místní Agendu 21.


Od roku 2019 vzniklo další 5 strategických dokumentů, kterými jsou:

-       Strategie pro kulturu a volný čas (strategický dokument slouží pro koordinaci činností kulturních subjektů a organizací realizujících volnočasové aktivity a pro kontrolu efektivnosti prostředků vynakládaných z rozpočtu města na tyto aktivity)

-       Koncepce rozvoje sportu (koncepce slouží pro koordinaci činností sportovních subjektů a pro kontrolu efektivnosti prostředků vynakládaných z rozpočtu města na tyto aktivity)

-       Pasport zeleně (pasport má dvě části, první část se věnuje analýze zeleně ve vlastnictví města a druhá část je zaměřena na návrh revitalizace vybraných veřejných prostranství)

-       Zdravotní plán města (strategický dokument je tvořen analýzou zdravotního stavu obyvatel a konkrétními cíli, opatřeními a aktivitami dle jednotlivých oblastí)

-       Adaptační strategie přizpůsobení se změnám klimatu (strategický dokument obsahuje opatření, která by mohla zmírnit nepříznivé dopady klimatické změny. Jedná se o přírodní a technické prvky sloužící k zadržování vody a podpoře infiltrace v krajině i v intravilánu. Většina vhodně navržených opatření bude navržena tak, aby sloužila zároveň více účelům.)

Dále v roce 2020 proběhla aktualizace Plánu prevence kriminality a vznikla Bezpečnostní analýza za rok 2019.

V roce 2021 vznikl nový strategický dokument Adaptační strategie přizpůsobení se změnám klimatu města Týnec nad Sázavou, která obsahuje opatření, která by mohla zmírnit nepříznivé dopady klimatické změny. Jedná se o přírodní a technické prvky sloužící k zadržování vody a podpoře infiltrace v krajině i v intravilánu. Většina vhodně navržených opatření bude navržena tak, aby sloužila zároveň více účelům. 

V roce 2022 vznikl Interpretační plán Týnec světu!.


Strategické dokumenty vznikají vždy za účasti veřejnosti.

Každoročně aktualizujeme Akční plán Strategického plánu rozvoje města. Projekty, které město realizuje, jsou v tomto Akčním plánu uvedeny a jsou provázány s výše uvedenými strategiemi. 

Probíhá spolupráce s Národní sítí zdravých měst (NSZM), se Sdružením energetických manažerů měst a obcí (SEMMO), s místní akční skupinou Posázaví o.p.s.

V rámci úřadu odbor projektového řízení, který kromě přípravy a realizace projektů je zodpovědný za sledování a vyhodnocení strategií, jejich přípravu, aktualizaci a provázanost.

Oblast 1.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Tato kapitola je dobře zpracovaná a oblast strategického plánování je silnou stránkou města. Oceňuji, že město má dlouhodobou vizi a snaží se k lepšímu změnit pohled svých uživatelů. Identifikuje k tomu konkrétní kroky včetně zpracování Interpretačního plánu.

Město kontinuálně aktivně pracuje se svými strategickými dokumenty, jejichž portfolio rozšířilo o  Adaptační plán. Má dobře nastavené procesy strategického řízení, mimo jiné také díky existenci odboru strategického řízení. To je ve městě takové velikosti chvályhodné. Velmi dobře využívá strategické plánování a pracuje se strategickým plánem a akčními plány, pravidelně je vyhodnocuje. Na strategické dokumenty navazují dílčí koncepční dokumenty. Dokumenty jsou vzájemně provázané i s rozpočtem města.

Celkové hodnoceni oblasti:
1.2 Řízení při správě a rozvoji - efektivní a účelné vykonávání činností, aktivit, naplňování plánů
Oblast 1.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Celkové řízení při správě a rozvoji města je nastaveno účelně a efektivně. Dokladem toho je strategické plánování a řízení prostřednictvím odboru projektového řízení. Finanční řízení a řídící procesu úřadu jsou také vhodně nastaveny a fungují. Komunikace města a úřadu navenek je otevřená a plně transparentní. V rámci rozvoje metody kvality MA21 je samozřejmě nutné všechny procesy zautomatizovat a postupně rozvíjet a upravovat dle aktuální situace. Je zavedený energetický management, který plnohodnotně pokrývá požadavky na zacházení se zdroji směrem k udržitelné spotřebě. Kapacitně jsme připraveni reagovat na změny, využíváme různé nástroje (např. síťová spolupráce v rámci regionu i republiky - Národní síť zdravých měst) a zdroje (např. dotace) a jsme si vědomi toho, že každý proces je třeba neustále sledovat, vylepšovat a zdokonalovat. K tomu nám může pomoci také Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření - odkaz:http://www.mestotynec.cz/download/rozpocet2022-zprava-o-prezkumu-hospodareni.pdf .


Oblast 1.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Kapitola je dostatečně popsána a město dokazuje, že má zavedené postupy pro účelnou, hospodárnou a efektivní správu úřadu i města. 

Město využívá mnoho způsobů, jak hodnotí účelnost, a pravidla, kterými se řídí a jimiž naplňuje principy udržitelného rozvoje.

Město je v rámci rozpočtu připraveno na neočekávané události a navzdory tomu, že nedisponuje krizovým plánem (mimo povodňový plán), v posledních letech dokázalo, že je schopné na tyto události pružně reagovat. 

Úřad se snaží být maximálně transparentní a počínat si efektivně a hospodárně, zároveň dává příležitost podnikatelskému sektoru v území.  

Celkové hodnoceni oblasti:
1.3 Řízení při správě a rozvoji - komunikace a partnerství
Oblast 1.3
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Oblast komunikace a partnerství je v místních podmínkách úřadu i města na dobré úrovni. Snažíme se využívat veškeré dostupné nástroje komunikace a získávat vhodná partnerství. Klademe důraz na veřejná projednávání a zapojování veřejnosti. Spolupráce a komunikace probíhá také na úrovni regionu.

Město je členem NSZM (Národní síť zdravých měst), pravidelně se účastní školení pořádané NSZM, kde jsou pravidelně realizovány bloky zaměřené na komunikaci, tak zároveň dochází ke sdílení praxe mezi jednotlivými městy, které jsou také členy. 

Město je členem SEMMO (Sdružení energetických manažerů měst a obcí), kde sdílíme dobrou praxi v oblasti hospodaření s energiemi.

Město se pravidelně schází nad aktuálními tématy se sousedními obcemi, kde se sdílí řešení společných problémů - hasiči, odpady, oprava komunikací, školství, sociální služby, energetika, úklid města, údržba zeleně, kulturní akce, ...

Město je členem svazku obcí, kde se řeší společné projekty (doprava, voda, lesy).

Oblast 1.3
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Kapitola je zpracovaná hezky, v této oblasti si město stabilně vede velmi dobře. Město usiluje o maximální transparentnost, má identifikované územní aktéry, s nimiž pravidelně komunikuje. Zapojuje se do dialogu s ostatními lokálními a regionálními partnery i s obyvateli, pořádá mnoho veřejných projednání a aktivit vybízejících k místnímu setkávání a je členem různých propojujících iniciativ. Využívá široké spektrum komunikačních kanálů, včetně nových přehledných webových stránek, a je velmi aktivní v rámci participativního plánování a aktivit z něho vyplývajících. Možným zlepšením by mohlo být zavedení strukturovaných zápisů z veřejných setkání. Celá tato oblast je podpořena existencí pozice tiskového mluvčího, který zajišťuje kontinuální a jednotnou komunikaci. Navzdory tomu, že město nedisponuje komunikační strategií, je v této oblasti proaktivní a počíná si dobře. Spolupráci s územními partnery a organizacemi zvažuje z hlediska přínosů pro město a jeho udržitelný rozvoj individuálně na základě dané situace a potřeb města.

Celkové hodnoceni oblasti:
1.4 Spokojenost obyvatel s kvalitou života
Oblast 1.4
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Nevyužíváme žádnou metodiku šetření spokojenosti obyvatel.

Při pořizování a aktualizaci strategických dokumentů se šetří spokojenost obyvatel v rámci témat řešených ve strategickém dokumentu.

Oblast 1.4
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Tato kapitola je nejslabší stránkou města. V tomto ohledu město nesplňuje nároky, které jsou na moderní město kladeny nejen z pohledu auditu, ale především z hlediska udržitelného rozvoje. Město by mělo mít zpětnou vazbu od všech skupin obyvatel a znát jejich pohled na život ve městě, zvlášť pokud chce usilovat o změnu vnímání města pozitivním směrem. Díky šetření může město sledovat trend a vliv svých opatření na náladu ve městě. Zároveň získá zpětnou vazbu i od lidí, kteří nejsou aktivní a neúčastní se veřejných setkání a dalších akcí, kde by se mohli vyjádřit. Bez plošné zpětné vazby se však hůře postupuje při plánování a udržitelném rozvoji města a hrozí riziko určité menšinové i většinové nespokojenosti obyvatel s jednotlivými rozvojovými aktivitami města a narušení optimálního komunitního vnímání a vztahu k městu/místu, kde lidé žijí. 

Město by mělo realizovat v pravidelné periodě ideálně dvou let plošné reprezentativní šetření spokojenosti všech skupin obyvatel se životem ve městě a zároveň mít zpracovanou metodiku, která by zajistila kontinuitu a možnost sledování trendů. Vzhledem k tomu, že město je opravdu velmi zdatné ve strategickém plánování i participaci, je škoda, že tato stránka je opomíjena.

Celkové hodnocení oponenta k tématu udržitelného rozvoje
VNITŘNÍ PODMINKY
Silné stránky
  • strategické plánování, dobře nastavené procesy strategického řízení
  • odbor strategického řízení 
  • dlouhodobá  vize
  • aktivní práce se strategickými dokumenty a jejich provázanost s rozpočtem
  • participativní plánování včetně  participace dětí a mladých v rámci školních fór
  • transparentní úřad
  • rozpočtová zodpovědnost a zavedené postupy pro účelnou, hospodárnou a efektivní správu úřadu i města
  • komunikace s občany i lokálními a regionálními aktéry, široká škála komunikačních prostředků. včetně nových  webových stránek
  • pozice tiskového mluvčího
VNITŘNÍ PODMINKY
Slabé stránky
  • neexistence vnitřní směrnice proti nehospodárnému zacházení se zdroji
  • neexistence krizového plánu 
  • neexistence strukturovaných pravidel při spolupráci s partnery
  • neexistence komunikační strategie
  • neexistence strukturované formy zápisů ze setkání s veřejností s jasně formulovanými výstupy/náměty.
  • město nerealizuje reprezentativní šetření spokojenosti a nedisponuje metodikou, nesleduje trend vývoje postojů obyvatel
VNĚJŠÍ PODMINKY
Příležitosti
  • využití potenciálu nově vzniklého interpretačního plánu a zlepšení pohledu obyvatel na město
  • kontinuální pokračování v dobře nastaveném strategickém a participativním plánování
  • nové možnosti úsporných opatření díky již zavedenému energetickému managementu
  • digitalizace úřadu (Portál občana a Portál úředníka)
  • flexibilní využití spolupráce s územními partnery 
  • vytvoření strukturovaného zápisu z veřejných setkání s jasně formulovanými výstupy/náměty- zajištění srovnatelnosti setkání a sledování trendu a vývoje postoje obyvatel
  • výchova nové generace aktivních občanů - pokračování v participaci dětí a mladých v rámci školních fór
  • realizace šetření spokojenosti  - otevření dalšího potenciálu pro rozvoj města, vnímání zpětné vazby vlastních počinů ve městě a zajištění vyšší spokojenosti obyvatel
  • využití dotačních příležitostí
VNĚJŠÍ PODMINKY
Hrozby
  • neočekávané události vyžadující větší finanční podporu, než jakou má město vyčleněno
  • nejasný postup při neočekávaných událostech (bez krizového plánu)
  • udržení kontinuální a jednotné komunikace směrem navenek z úřadu v případě personálních změn (neexistence komunikační strategie)
  • nedostatečné využití potenciálu participativních aktivit 
  • nespokojenost obyvatel s jednotlivými rozvojovými aktivitami města a narušení optimálního komunitního vnímání a vztahu k městu kvůli nedostatečné zpětné vazbě od všech skupin obyvatelstva
  • realizace rozvojových aktivit, které nebudou obyvateli přijaty pozitivně
  • nenaplnění potřeb všech skupin obyvatelstva
  • změna politické situace - kontinuální podpora strategického řízení a udržitelného rozvoje města 
Závěry pro municipalitu – dílčí doporučení a návrhy hodnotitele
Závěr pro oblast:

Audit města je zpracován kvalitně a obsáhle. Město má velmi dobře nastavený proces strategického plánování, pracuje se svým strategickým plánem a na něj navazujícími akčními plány. Velkým benefitem je existence odboru strategického řízení. Mezi silné stránky patří také komunikace s občany, velké množství komunikačních kanálů a oblast participace, podpořená pozicí tiskového mluvčího. Město dokazuje, že je rozpočtově zodpovědné, snaží se chovat hospodárně a odpovědně a zavedlo energetický management, který bude v této oblasti velkým přínosem. Je transparentní nad rámec svých povinností.

Slabou stránkou získávání reprezentativní zpětné vazby a chybějící šetření spokojenosti. Navrhujeme udělení podmínky do příštího auditu realizovat plošné kvantitativní reprezentativní šetření spokojenosti obyvatel zahrnující všechny důležité oblasti rozvoje města. Měla by také být nastavena metodika sběru a vyhodnocení dat, jejich prezentace a stanovení pravidelného opakování šetření a vyhodnocování trendu v průběhu let. Splnění této podmínky, tedy nastavení a realizace šetření, městu poskytne kvalitní zpětnou vazbu od svých obyvatel, která bude silnou oporou pro budoucí rozhodnutí a kroky v rámci strategického plánování a udržitelného rozvoje města. Zastřeší tak veškeré aktivity, které město směrem k občanům pravidelně vykonává.

Dílčí doporučení a komentáře jsou uvedené v hodnocení jednotlivých kapitol a návodných otázek auditu.

3) Hodnotící výrok oponenta k tématu udržitelného rozvoje

Hodnotící výrok pro oblast:

Navrhujeme udělení podmínky do příštího auditu realizovat plošné kvantitativní reprezentativní šetření spokojenosti obyvatel zahrnující všechny důležité oblasti rozvoje města včetně vytvoření metodiky sběru a vyhodnocení dat, jejich prezentace a stanovení pravidelného opakování šetření a vyhodnocování trendu v průběhu let.

Stav hodnocení:
Uspokojivý stav tématu z hlediska principů udržitelného rozvoje - s podmínkami

AUDIT

1A Správa věcí veřejných

Hodnocení oblasti

1.1 Řízení při správě a rozvoji – úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
1.1 Řízení při správě a rozvoji – úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů
Oblast 1.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Od roku 2018 jsou zpracovány 3 strategické dokumenty, které byly tvořeny ve stejný čas ve vzájemné provázanosti a v souladu s územním plánem. Strategický plán rozvoje městaFilozoficko-architektonická koncepcePlán prevence kriminality města.

Se strategickými dokumenty byly také schváleny metodické postupy implementace strategického řízení v rámci městského úřadu. Od roku 2019 je detailněji nastaveno procesní řízení ve spolupráci s NSZM, které je striktně navázáno na strategie, jejich plnění, vyhodnocování a aktualizace. Rozpočet města je připraven na akce, které jsou obsaženy ve schválených strategických dokumentech a akčních plánech. Organizační a personální zázemí je zajištěno odborem projektového řízení, komisí pro rozvoj města a komisí pro zdravé město a místní Agendu 21.


Od roku 2019 vzniklo další 5 strategických dokumentů, kterými jsou:

-       Strategie pro kulturu a volný čas (strategický dokument slouží pro koordinaci činností kulturních subjektů a organizací realizujících volnočasové aktivity a pro kontrolu efektivnosti prostředků vynakládaných z rozpočtu města na tyto aktivity)

-       Koncepce rozvoje sportu (koncepce slouží pro koordinaci činností sportovních subjektů a pro kontrolu efektivnosti prostředků vynakládaných z rozpočtu města na tyto aktivity)

-       Pasport zeleně (pasport má dvě části, první část se věnuje analýze zeleně ve vlastnictví města a druhá část je zaměřena na návrh revitalizace vybraných veřejných prostranství)

-       Zdravotní plán města (strategický dokument je tvořen analýzou zdravotního stavu obyvatel a konkrétními cíli, opatřeními a aktivitami dle jednotlivých oblastí)

-       Adaptační strategie přizpůsobení se změnám klimatu (strategický dokument obsahuje opatření, která by mohla zmírnit nepříznivé dopady klimatické změny. Jedná se o přírodní a technické prvky sloužící k zadržování vody a podpoře infiltrace v krajině i v intravilánu. Většina vhodně navržených opatření bude navržena tak, aby sloužila zároveň více účelům.)

Dále v roce 2020 proběhla aktualizace Plánu prevence kriminality a vznikla Bezpečnostní analýza za rok 2019.

V roce 2021 vznikl nový strategický dokument Adaptační strategie přizpůsobení se změnám klimatu města Týnec nad Sázavou, která obsahuje opatření, která by mohla zmírnit nepříznivé dopady klimatické změny. Jedná se o přírodní a technické prvky sloužící k zadržování vody a podpoře infiltrace v krajině i v intravilánu. Většina vhodně navržených opatření bude navržena tak, aby sloužila zároveň více účelům. 

V roce 2022 vznikl Interpretační plán Týnec světu!.


Strategické dokumenty vznikají vždy za účasti veřejnosti.

Každoročně aktualizujeme Akční plán Strategického plánu rozvoje města. Projekty, které město realizuje, jsou v tomto Akčním plánu uvedeny a jsou provázány s výše uvedenými strategiemi. 

Probíhá spolupráce s Národní sítí zdravých měst (NSZM), se Sdružením energetických manažerů měst a obcí (SEMMO), s místní akční skupinou Posázaví o.p.s.

V rámci úřadu odbor projektového řízení, který kromě přípravy a realizace projektů je zodpovědný za sledování a vyhodnocení strategií, jejich přípravu, aktualizaci a provázanost.

Oblast 1.1
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Tato kapitola je dobře zpracovaná a oblast strategického plánování je silnou stránkou města. Oceňuji, že město má dlouhodobou vizi a snaží se k lepšímu změnit pohled svých uživatelů. Identifikuje k tomu konkrétní kroky včetně zpracování Interpretačního plánu.

Město kontinuálně aktivně pracuje se svými strategickými dokumenty, jejichž portfolio rozšířilo o  Adaptační plán. Má dobře nastavené procesy strategického řízení, mimo jiné také díky existenci odboru strategického řízení. To je ve městě takové velikosti chvályhodné. Velmi dobře využívá strategické plánování a pracuje se strategickým plánem a akčními plány, pravidelně je vyhodnocuje. Na strategické dokumenty navazují dílčí koncepční dokumenty. Dokumenty jsou vzájemně provázané i s rozpočtem města.

1.2 Řízení při správě a rozvoji - efektivní a účelné vykonávání činností, aktivit, naplňování plánů

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
1.2 Řízení při správě a rozvoji - efektivní a účelné vykonávání činností, aktivit, naplňování plánů
Oblast 1.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Celkové řízení při správě a rozvoji města je nastaveno účelně a efektivně. Dokladem toho je strategické plánování a řízení prostřednictvím odboru projektového řízení. Finanční řízení a řídící procesu úřadu jsou také vhodně nastaveny a fungují. Komunikace města a úřadu navenek je otevřená a plně transparentní. V rámci rozvoje metody kvality MA21 je samozřejmě nutné všechny procesy zautomatizovat a postupně rozvíjet a upravovat dle aktuální situace. Je zavedený energetický management, který plnohodnotně pokrývá požadavky na zacházení se zdroji směrem k udržitelné spotřebě. Kapacitně jsme připraveni reagovat na změny, využíváme různé nástroje (např. síťová spolupráce v rámci regionu i republiky - Národní síť zdravých měst) a zdroje (např. dotace) a jsme si vědomi toho, že každý proces je třeba neustále sledovat, vylepšovat a zdokonalovat. K tomu nám může pomoci také Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření - odkaz:http://www.mestotynec.cz/download/rozpocet2022-zprava-o-prezkumu-hospodareni.pdf .


Oblast 1.2
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Kapitola je dostatečně popsána a město dokazuje, že má zavedené postupy pro účelnou, hospodárnou a efektivní správu úřadu i města. 

Město využívá mnoho způsobů, jak hodnotí účelnost, a pravidla, kterými se řídí a jimiž naplňuje principy udržitelného rozvoje.

Město je v rámci rozpočtu připraveno na neočekávané události a navzdory tomu, že nedisponuje krizovým plánem (mimo povodňový plán), v posledních letech dokázalo, že je schopné na tyto události pružně reagovat. 

Úřad se snaží být maximálně transparentní a počínat si efektivně a hospodárně, zároveň dává příležitost podnikatelskému sektoru v území.  

1.3 Řízení při správě a rozvoji - komunikace a partnerství

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
1.3 Řízení při správě a rozvoji - komunikace a partnerství
Oblast 1.3
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Oblast komunikace a partnerství je v místních podmínkách úřadu i města na dobré úrovni. Snažíme se využívat veškeré dostupné nástroje komunikace a získávat vhodná partnerství. Klademe důraz na veřejná projednávání a zapojování veřejnosti. Spolupráce a komunikace probíhá také na úrovni regionu.

Město je členem NSZM (Národní síť zdravých měst), pravidelně se účastní školení pořádané NSZM, kde jsou pravidelně realizovány bloky zaměřené na komunikaci, tak zároveň dochází ke sdílení praxe mezi jednotlivými městy, které jsou také členy. 

Město je členem SEMMO (Sdružení energetických manažerů měst a obcí), kde sdílíme dobrou praxi v oblasti hospodaření s energiemi.

Město se pravidelně schází nad aktuálními tématy se sousedními obcemi, kde se sdílí řešení společných problémů - hasiči, odpady, oprava komunikací, školství, sociální služby, energetika, úklid města, údržba zeleně, kulturní akce, ...

Město je členem svazku obcí, kde se řeší společné projekty (doprava, voda, lesy).

Oblast 1.3
Hodnoceni:
1
Dobrá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Kapitola je zpracovaná hezky, v této oblasti si město stabilně vede velmi dobře. Město usiluje o maximální transparentnost, má identifikované územní aktéry, s nimiž pravidelně komunikuje. Zapojuje se do dialogu s ostatními lokálními a regionálními partnery i s obyvateli, pořádá mnoho veřejných projednání a aktivit vybízejících k místnímu setkávání a je členem různých propojujících iniciativ. Využívá široké spektrum komunikačních kanálů, včetně nových přehledných webových stránek, a je velmi aktivní v rámci participativního plánování a aktivit z něho vyplývajících. Možným zlepšením by mohlo být zavedení strukturovaných zápisů z veřejných setkání. Celá tato oblast je podpořena existencí pozice tiskového mluvčího, který zajišťuje kontinuální a jednotnou komunikaci. Navzdory tomu, že město nedisponuje komunikační strategií, je v této oblasti proaktivní a počíná si dobře. Spolupráci s územními partnery a organizacemi zvažuje z hlediska přínosů pro město a jeho udržitelný rozvoj individuálně na základě dané situace a potřeb města.

1.4 Spokojenost obyvatel s kvalitou života

STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVUSEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITYHODNOCENI OPONENTA
Celkové hodnoceni oblasti:
1.4 Spokojenost obyvatel s kvalitou života
Oblast 1.4
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Nevyužíváme žádnou metodiku šetření spokojenosti obyvatel.

Při pořizování a aktualizaci strategických dokumentů se šetří spokojenost obyvatel v rámci témat řešených ve strategickém dokumentu.

Oblast 1.4
Hodnoceni:
0
Uspokojivá
Trend:
První audit
Trend nehodnocený

Tato kapitola je nejslabší stránkou města. V tomto ohledu město nesplňuje nároky, které jsou na moderní město kladeny nejen z pohledu auditu, ale především z hlediska udržitelného rozvoje. Město by mělo mít zpětnou vazbu od všech skupin obyvatel a znát jejich pohled na život ve městě, zvlášť pokud chce usilovat o změnu vnímání města pozitivním směrem. Díky šetření může město sledovat trend a vliv svých opatření na náladu ve městě. Zároveň získá zpětnou vazbu i od lidí, kteří nejsou aktivní a neúčastní se veřejných setkání a dalších akcí, kde by se mohli vyjádřit. Bez plošné zpětné vazby se však hůře postupuje při plánování a udržitelném rozvoji města a hrozí riziko určité menšinové i většinové nespokojenosti obyvatel s jednotlivými rozvojovými aktivitami města a narušení optimálního komunitního vnímání a vztahu k městu/místu, kde lidé žijí. 

Město by mělo realizovat v pravidelné periodě ideálně dvou let plošné reprezentativní šetření spokojenosti všech skupin obyvatel se životem ve městě a zároveň mít zpracovanou metodiku, která by zajistila kontinuitu a možnost sledování trendů. Vzhledem k tomu, že město je opravdu velmi zdatné ve strategickém plánování i participaci, je škoda, že tato stránka je opomíjena.