7 Vzdělávání a výchova |
Hodnocení oblasti |
7.1 Realizace a podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí, případně jiným zřizovatelem |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.1 Realizace a podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí, případně jiným zřizovatelem
|
Obec podporuje ZŠ a MŠ v rámci rozpočtu a také v oblasti investic. Samostatně vedená podpora obce pro VUR není evidována. Škola využívá produkty SEV. Školení účitelů přes MAS Most Vysočina. Základní škola pořádá každoročně soutěž Zelená stezka, Borská přírodovědná stezka, zúčastní se akcí Den Země a Čistá Vysočina. Obec organizuje veřejné fórum, schůzky pracovní skupiny MA21. Probíhá školení zastupitelů obce. Každoročně vydává kalendář s plánovanými akcemi. Rozšiřuje nauční stezku Poznáváme Bory.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.1.1 Existuje podpora (finanční, materiální, odborná) vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních prosazující tento typ vzdělávání nad rámec minimálních povinností daných v současnosti platnými standardy vzdělávání (Rámcové vzdělávací programy)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Podpora obce jako zřizovatele ZŠ a MŠ z rozpočtu obce je
jako celek a následně škola hospodaří samostatně. Podpora v roce 2016 /
2017 / 2018 / 2019 / 2020 - Výdaje obce 1 624tis / 1 624tis / 1 784tis / 1
885tis / 1 885tis. Vyhodnocení vzdělávání je ve Výroční zprávě školy
každoročně, kde je vyhodnocování akcí v EVVO. Koordinátorka zpracovává
každoročně plán EVVO. Obec vyhodnocování neprovádí. Základní škola má zpracovanou strategií školy: - Cíle z roku 2012 aktualizace:
spolupráce rodičů se školou, nové metody do výuky, zlepšení vztahů ve škole,
jednotná pravidla, zapojení talentovaných žáků - Cíle z roku 2015 a aktualizace
2017: vytvořit otevřený systém spolupráce s rodiči, umožnit žákům vyjadřovat se
a zapojovat do chodu školy, nastavit a ověřit systém sebehodnocení žáků, zvýšit
spokojenost strávníků v jídelně.
- Nové strategické cíle pro období do 2025 prostřednictvím Tandemové výuky a
projektu Pomáháme školám k úspěchu: 1. rozvíjet metody výuky a formy hodnocení podporující
individuální rozvoj žáků v hodinách 2. rozvíjet profesní vztahy mezi
učiteli prostřednictvím sdílené dobré praxe Škola využívá produkty středisek ekologické výchovy. Škola spolupracuje se: - Sdružením o.s. Lidé ZEMĚ
mají v roce 2016 program s názvem Zima v lese a Človíček a jeho maminka planeta
Země, v roce 2017 je to program Človíček a jaro a Človíček a kapička
vody. - Střediskem ekologické
výchovy Ostrůvek ve Velkém Meziříčí a uskutečňuje program každoročně. Manuál
Přírodní zahrada. - Škola je zapojena do celostátní
sítě M.R.K.E.V. - materiály z Lipky Brno – Krabice
vody, krabice jehličí - materiály Sluňákov Olomouc –
Zlatá niť - materiály v rámci Recyklobraní V průběhu roku jsou vzdělávací akce: Každoročně účast v soutěži Zelená
stezka - Zlatý list, Borská přírodovědná stezka, účast na Dni Země a akci Čistá
Vysočina. Péče o přírodní zahradu.
Dotační tituly ZŠ na
projekty: 2012 - Naša přírodní zahrada v
Borech z Fondu Vysočiny - grantový program Enviromentální osvěta - Přírodní
zahrady 2011 2013 - Základní škola v
Borech-směrem ke kvalitě - z OP VK-IP oblasti podpory 1.4, výzva 21, ve výši
996 tis. 2015 ZŠ Bory - podpora čtenářství a
anglického jazyka v rámci OP VK, výzva 56. ve výši 258 tis; projekt ZŠ Bory - technické
dovednosti a komunikace v CJ v rámci OP VK, výzva 57. ve výši 245 tis 2016 - Projekt na podporu
polytechnické výchovy v mateřských a základních školách v Kraji Vysočina, 49
tis 2017 - Projekt ZŠ a MŠ Bory -
zvýšení kvality vzdělávání pomocí šablon 2017, realizace na 2 roky, částka 814
tis z MŠMT, operační program výzkum, vývoj a vzdělávání, šablony pro MŠ a ZŠ I. 2019 - Projekt ZŠ a MŠ Bory -
zvýšení kvality vzdělávání pomocí šablon II, realizace na 2 roky, částka 685
tis z MŠMT, operační program výzkum, vývoj a vzdělávání, šablony pro MŠ a ZŠ
II.V průběhu roku jsou vzdělávací akce ZŠ např: Projekty - Základní škola - ZŠ a MŠ Bory (zsbory.cz)
O našem prvním úspěchu ve světě robotiky (zsbory.cz) Základní škola Bory (zsbory.cz) Hodina fyziky v anglickém jazyce - VI. třída (zsbory.cz)
Projekt Sběr papíru r.2015-61kg/ž.,
2016-51kg/ž., 2017-66,7kg/ž + sběr hliníku
Projekt Úkoly recyklohraní - odvoz
elektroodpadu - získali certifikát environmentálního vyučování od fy Asekol,
r.2015 266kg elektroodpadu, 2016-271kg elektroodpadu
V současnosti škola nepodporuje VUR v sociální a ekonomické oblasti. V rámci školy pracuje školní parlament. V školním roce 2019/2020 rozšířili počet členů o aktivní žáky mladších ročníků. V říjnu 2019 proběhla volba zástupců do žákovské parlamentu.
|
-
ano
Každoročně účast v soutěži Zelená stezka - Zlatý list,
Borská přírodovědná stezka, účast na Dni Země a akci Čistá Vysočina.
|
Obec podporuje ZŠ a MŠ v rámci rozpočtu a také v oblasti investic. Samostatně vedená podpora obce pro VUR není evidována. Vyhodnocení EVVO je součást Výroční zprávy, vyhodnocení VUR není. Škola využívá produkty SEV. Základní škola pořádá každoročně soutěž Zelená stezka, Borská přírodovědná stezka, zúčastní se akcí Den Země a Čistá Vysočina.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.1.2 Podporuje obec vytváření sítí mezi institucemi zabývajícími se udržitelným rozvojem (např. školami, NNO, zapsanými spolky (dříve občanská sdružení), profesními sdruženími)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Obec
organizuje pravidelně Veřejné fórum, zde jsou s veřejností řešena oblasti
udržitelného rozvoje obce. Vyhodnocené priority se promítají do aktualizace
Rozvojové strategie. Zatím poslední VF proběhlo v červnu 2019, ověřovací
anketa 10P v červenci 2019 proběhla jak lístky tak elektronicky. Aktualizovaná
Rozvojová strategie implementovala výsledky VF a ověřovací ankety. Strategie - final _2_ (bory.cz) VF_problémy_příležitosti_opr._2.pdf (bory.cz) Schůzky pracovní skupiny MA21 k akčnímu plánu
MA21 v daném roce, kde jsou zástupci občanů, základní školy, z řad
podnikatelů a státní správy, pro návrh aktivit v daném roce, viz odkaz Zápis_4.2.2019.pdf (bory.cz) V roce 2014 bylo školení pracovní skupiny MA21, v roce
2017 školení o UR pro zastupitele obce. Každoročně
obec vydává a dodává do všech domácností stolní kalendář, ve kterém jsou uvedeny
i všechny plánované akce organizací.
V
rámci MA21 byl rok 2020 věnován vodě a v obecním zpravodaji vycházel pravidelně
článek "Abeceda životního prostředí". Pravidelným přispívatelem je
také ČSOP o okolní fauně a flóře.
Škola využívá produkty středisek ekologické výchovy. Škola spolupracuje se Sdružením o.s. Lidé ZEMĚ, střediskem ekologické výchovy Ostrůvek ve Velkém Meziříčí a uskutečňuje program každoročně. Škola je zapojena do celostátní sítě M.R.K.E.V. - Lipka Brno, Sluňákov Olomouc. Vzdělávání učitelů probíhá v rámci MAS Most Vysočina: 2019 - ZŠ - Alternativní a suportivní způsoby vyučování, Aktivizující metody pro podporu matematické gramotnosti na ZŠ MŠ - Školní zralost 2020 - ZŠ - Využití moderních technologií ve výuce, Rétorika a základy rétorického šarmu. MŠ - Správní řád v mateřské škole
|
-
ano
Obec organizuje veřejné fórum kde jsou specifikovány problémy a příležitosti v jednotlivých oblastech života v obci.
|
Obec organizuje veřejné fórum, schůzky pracovní skupiny MA21. Probíhá školení zastupitelů obce. Každoročně vydává kalendář s plánovanými akcemi.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.2 Podpora NNO a dalších institucí zajišťujících neformální vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.2 Podpora NNO a dalších institucí zajišťujících neformální vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje
|
Obec podporuje spolky z rozpočtu obce, poskytnutím svých prostor na jejich činnost bezúplatně.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.2.1 Existují v obci NNO, občansky prospěšné společnosti nebo jiné organizace, které se zabývají problematikou vzdělávání pro udržitelný rozvoj? Čím se tyto organizace z hlediska vzdělávání pro udržitelný rozvoj zabývají? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
ČSOP vykonává v obci a okolí činnost v ochraně přírody a péči o životní prostředí už přes 30 let ZO ČSOP Bory - bory.cz. Mezi hlavní činnosti patří údržba vysázené zeleně, pečuje o 3 chráněná území. Podle jejich návrhu byly vyhlášeny Přírodní památky „Rasuveň“ a „Šebeň“ (k.ú. Dobrá Voda) a 3 památné stromy. V roce 2005 vybudovali Naučnou stezku Šebeň a v r. 2010 vydali už 2. vydání Průvodce touto naučnou stezkou. V posledních letech se zúčastňuje projektu “S veřejností do přírody” pro jehož účastníky uspořádali setkání z celého kraje. Také se podařilo podstatně rozšířit území PP Mrázkova louka. Celoročně pravidelnou činnost vyvíjí oddíl Mladých ochránců přírody „Bobeš“, MOP Bobeš - bory.cz pořádá každoroční letní tábor,Přívesnický tábor II. 14.-18.8.2017 - bory.cz víkendové pobyty, zúčastňují se akce “Čistá vysočina”. ČSOP ve spolupráci se ZŠ připravuje už několik let místní kolo soutěže Zlatý list. Už patnáctým rokem děti a veřejnost úspěšně zajišťují Transfer obojživelníků u rybníku Halda. Myslivecké sdružení Bory každoročně pomáhají při soutěži Zlatý list. Každým rokem jsou důležitými spolupořadateli Dne Země. Český zahrádkářský svaz (Bory) sdružuje pěstitele ovoce, zajišťuje ovocné stromky a zpracování ovoce v moštárně, od roku 2011 pořádá úspěšnou výstavu ovoce a soutěž “Jablko roku”, Český zahrádkářský svaz - bory.cz v roce 2012 vysázel 10 ovocných stromků do krajiny ve spolupráci s mladými ochránci přírody. Pořádá také přednášky se zahrádkářskou tématikou. Národní síť venkovských komunitních škol se sídlem v Borech, byla založena v roce 2006. Toto občanské sdružení sdružuje komunitní a otevřené školy pro vzdělávání dospělých ve venkovských obcích České republiky a v současné době má kolem 40 členů. Vyvíjí různé semináře a školení pro naše i zahraniční účastníky, zúčastňuje se akcí pořádaných v zahraničí a k financování činnosti úspěšně čerpá evropské finanční zdroje Domů (zsbory.cz). Projekt Naučná stezka Poznáváme Bory - od roku 2016 obec v rámci projektu MA21 každoročně rozšiřuje nauční stezku Poznáváme Bory, více https://www.bory.cz/kultura-sport-volny-cas/naucna-stezka. V roce 2020 součástí panelů stezky byl také projekt "Ucho lesa", panel byl proveden se zvukovou nahrávkou hlasu ptáků, více Naučná stezka - bory.cz https://www.bory.cz/obec-bory/ma-21-nszm/co-jiz-probehlo/3802-rozsireni-naucne-stezky-poznavame-bory . V roce 2021 je návrh řešit celkové propojení naučné stezky, také s části obce Cyrilov, formou kulatého stolu.
|
-
ano
Vzděláváním se zabývají všechny spolky v obci, především ČSOP a MOP Bobeš.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.3 Vytvoření programu vzdělávání, výchovy a osvěty místních obyvatel (všech cílových skupin) v problematice udržitelného rozvoje a jeho realizace |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.3 Vytvoření programu vzdělávání, výchovy a osvěty místních obyvatel (všech cílových skupin) v problematice udržitelného rozvoje a jeho realizace
|
Obec organizuje pravidelné kulturní, společenské, sportovní akce,
volnočasové, ekologické akce ke zkvalitnění života v obci.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.3.1 Iniciuje obec ať vlastním pořádáním nebo podporou jiných subjektů pořádání osvětových akcí v oblasti udržitelného rozvoje pro všechny cílové skupiny v obci? Pokud ano, jak jsou volena témata pro tuto osvětu a jak jsou pokryty cílové skupiny? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Obec podporuje spolky tím, že jim poskytuje bezúplatně prostory na jejich činnost, poskytuje dotaci z Fondu malých projektů. Obec poskytuje dotaci v rámci dotačního titulu z Kraje Vysočina MA21. 2013: Férová snídaně v Borech 2. 2015: Beseda v rodinném centru. 2017: Kraj Vysočina – Projekt Náš venkov a MA 21- 80 tis. Kč. Každoročně od roku 2012 jsou to akce jako Čistá Vysočina, Čistá Vysočina 2019 - bory.cz Den Země, Den Země 2019 - bory.cz Den zdraví, Den brambor Den zdraví - bory.cz. V roce 2019 v rámci veřejného fóra byl nově vytvořen "stůl mladých" pro jejich návrhy pro 10P obce, Páté veřejné fórum 2019 - bory.cz. V roce 2020 byl naplánována akce Den bez úrazu, ale vlivem epidemiologické situace nebyla akce uskutečněna, Co nás čeká - bory.cz. Každoročně se rozšiřuje nauční stezka Poznáváme Bory, v roce 2020 součástí panelů stezky byl také projekt "Ucho lesa" a panel byl proveden se zvukovou nahrávkou hlasu ptáků, Rozšíření naučné stezky Poznáváme Bory - bory.cz K ekologické výchově obyvatel byla vydána v r. 2008 tzv. ekomapa „Bory - příroda a životní prostředí“ v rámci finanční podpory Fondu Vysočiny. V roce 2014 byla v rámci MA21 vydána další ekomapa, s názvem „Bory - příroda, lidé a životní prostředí.“ Mimo základní školy tu vyvíjí v této oblasti činnost ZO ČSOP a oddíl mladých ochránců přírody „Bobeš“. V r. 2010 ZO Českého svazu ochránců přírody vydal informační leták pro všechny domácnosti v obci v rámci akce “Příroda na Vysočině” v rámci projektu “Podpora zapojení obyvatel Vysočiny do ochrany přírody a krajiny”, který organizovalo Sdružení Krajina, který byl zaměřen na propagaci účasti na péči o Přírodní památku Mrázkova louka Na návštěvě v Přírodní památce Mrázkova louka 2020 - bory.cz a Pohádkový kopeček POHÁDKOVÝ KOPEČEK - Čarodějnice HB - bory.cz. Výchovně působí i záchranný transfer obojživelníků, který už několik let provádí Mladí ochránci přírody na silnici u rybníčku Halda Bory opět v TV - bory.cz. Svůj význam má také každoroční Čistá Vysočina. Děti ze základní školy se pravidelně a úspěšně zúčastňují soutěže Stříbrná stezka-zlatý list, letos proběhlo již popáté i místní kolo za účasti 70 dětí i z dalších škol. Významně v tomto ohledu pomohl projekt Agendy 21 v r. 2010 věnovaný místní kompostárně Obecní kompostárna - bory.cz. V roce 2015 byl v rámci MA21 vydán materiál O třídění odpadů v Borech. V roce 2019 byla ukončena investiční akce na rozšíření kompostárny v obci na třídění dalších druhů odpadů a u té příležitosti byl vydán v obecním zpravodaji návod jak třídit odpad "Abeceda nebo kam s ním". Témata pořádaných akcí jsou volena na základě iniciativy jednotlivých spolků případně aktivních občanů a jsou pokryta všechny cílové skupiny.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.3.2 Účastní se koordinátor/ka MA21 v obci pravidelných školení MŽP, případně dalších školení dle stanoveného profilu koordinátora? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Koordinátor se účastní pravidelných školení v rámci Národní sítě zdravých měst: 2018 Základy programů - Zdravé město a MA21, Zvládání obtížných situací při komunikaci, Sdílení dobré praxe. 2018: Základy programů - Zdravé město a MA21 - metodická diskuse k programu ZM a metodě MA21, Motivace ke spolupráci, 2019: Certifikát koordinátorky MA21 v Borech, 2017-2019: Projekt MagNet - Podpora přeshraniční spolupráce v oblasti udržitelného rozvoje MA21, 2020: Základní školení pro koordinátory, MŽP 2020: Alieves - Mgr Pečený - Stres a práce s ním.
|
-
3
Školení v rámci NSZM Certifikát koordinátora MA21 Projekt MagNet pro koordinátory MA21 Základní školení koordinátorů MŽP
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.4 Volnočasové aktivity naplňující zdravý životní styl s ohledem na zachování kvalitního životního prostředí |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.4 Volnočasové aktivity naplňující zdravý životní styl s ohledem na zachování kvalitního životního prostředí
|
Obec Bory podporuje sportovní a pohybové
aktivity obyvatel. Finančně podporuje činnost sportovního oddílu, z Fondu
malých projektů přispívá na činnost spolků. Obec realizuje Univerzitu třetího věku od r. 2019.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.4.1 Existují v obci „komunitní centra“ (např. kluby pro matky s dětmi, seniory)? Pokud ano, zvyšuje se počet obyvatel, kteří tato centra využívají? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Rodinné centrum pro matky s dětmi v roce 2016 realizovali projekt Sejdeme se v Mravenišťi. Akce pro malé děti, mamínky, tatínky, prarodiče a všechny, kteří mají chuť se setkávat. V roce 2019 byla činnost rodinného centra nárustem počtu dětí obnovena. Aktivita pro všechny jako tvořivé dílny, jak s odpadem, barevné cvičení, více na https://www.bory.cz/obec-bory/vzdelavani/rodinne-centrum. Komunitní škola Bory byla založena v roce 2005 a je určena lidem v obci a okolí, nabízí jim vzdělávací kurzy a aktivity, které lidé potřebují pro svůj odborný růst a o které mají zájem. Jsou to jazykové kurzy, počítačové kurzy, hobby kurzy (např. drátování, malba na hedvábí, pletení z pedigu, keramika, problematika životního prostředí), sportovními kurzy a hodně oblíbený kurz společenského tance. Její program je vytvářen podle zájmu obyvatel obce. Více odkaz: Domů (zsbory.cz) Virtuální Univerzita třetího věku. V září 2019 byla otevřena pro seniory univerzita třetího věku. Zájem o tento typ dalšího vzdělávání v prvním pololetí bylo 9 občanů, v dalším pololetí už to bylo 11 lidí, https://www.bory.cz/obec-bory/vzdelavani/univerzita-tretiho-veku/3414-virtualni-univerzita-tretiho-veku. V roce 2020 byla činnost všech těchto aktivit přerušena z důvodů epidemiologické situace.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|