1A Správa věcí veřejných |
Hodnocení oblasti |
1.1 Řízení při správě a rozvoji – úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.1 Řízení při správě a rozvoji – úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Všechny procesy a dokumenty jsou zahrnuty ve strategickém plánu obce.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obec Červená Voda má zpracovánu řadu zásadních
strategických a koncepčních dokumentů, což ji předurčuje ke kvalitnímu řízení
činnosti obce i jí zřízených organizací (škola, domov důchodců, knihovna)
v rámci jednotného přístupu k veřejným službám i udržitelnému rozvoji.
Obec má jako jedna z mála obcí (i měst)
této velikosti zpracovány dokumenty Adaptační
strategie na změnu klimatu a Koncepce rozvoje
partnerství a příhraniční spolupráce obce Červená Voda. Oba dokumenty vykazují
poměrně vysokou kvalitu a mohou být vzorem pro obdobné obce a menší města. Z uvedeného je zřejmý systémový přístup
vedení obce i úřadu k rozvoji obce, realizaci MA21 i naplňování principů udržitelného
rozvoje. Pro vyšší kvalitu auditu by však bylo třeba celou
řadu dokumentů, jejich projednávání, naplňování a přezkum doložit, případně popsat
postupy, jak se s nimi pracuje, jak se vyhodnocují a přezkoumávají pro
další rozvoj. Bude nutné doplnit (doložit) propojení
Strategického plánu, příp. koncepcí s územně plánovací dokumentací a dále propojení
Strategického plánu, akčního plánu a místních koncepcí s rozpočtovým
výhledem 2020 – 2024 a s rozpočty pro rok 2019 a 2020. Nebylo možné ověřit ve strategických a
koncepčních dokumentech a akčních plánech nastavení vazby na MA21 a UR
(kritéria, indikátory, oblasti).
K indikátoru 1.1.B – Pro objektivní
posouzení by bylo nutné doložit projekt Efektivní úřad a jeho výstupy (jsou-li
další kromě Evaluační zprávy k procesu přípravy Plánu rozvoje obce Červená voda).
|
1.1.1 Plánuje obec strategicky, účelně a při naplňování principů udržitelného rozvoje? Má vlastní strategický plán, případně využívá strategické plány širšího územního rozsahu (např. svazek obcí či MAS), má případné další dílčí rozvojové koncepce a plány? Slouží tyto dokumenty jako nástroj řízení a rozvoje obce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Zastupitelstvo 1.10.2018 schválilo historicky první ucelený
strategický plán rozvoje obce Červená Voda.
Jedná se o hned
o několik dokumentů, které jsou jedinečné tím, že vznikaly ve spolupráci s
občany. Jsou na webu obce zde. Pro krátké představení a lepší orientaci nabízíme krátkou anotaci ke
každému z nich: - Akční plán na rok 2020 + aktualizace
- Strategický plán - návrhová část
- Strategický plán - analytická část
- Koncepce rozvoje sportu
- Koncepce rozvoje místních částí
- Koncepce rozvoje partnerství a příhraniční spolupráce
|
-
7
Strategické dokumenty obce
Červená Voda jsou uveřejněny na adrese: http://www.cervenavoda.cz/planovani-zdrava-obec-a-ma21/strategicke-dokumenty, http://www.kraliky.eu/#217. Obec se strategickým plánováním začíná a snaží se nalézt optimální způsob vyhodnocování a aktualizace systému (zápisy ze setkání pracovních skupin zde). V současné době obec úzce spolupracuje s organizacemi v rámci regionu (aktivní účastí na jednáních a sdílením své databáze projektů s Pardubickým krajem a MAS ORLICKO - více jak 100 projektů a vizí - zde). Obec aktivně pracuje s Akčním plánem, kde je vyhodnocován postup naplňování opatření strategie a přidává další opatření vzhledem k požadavkům z Veřejného fóra a investičním možnostem. Každoročně vzniká a je vyhodnocován Plán zlepšování ve vazbě na MA21.
-
ANO
V roce 2017/2018 obec realizovala projekt "Zlepšování strategického plánování a výkonu správy v obci Červená Voda" podpořeného z Operačního programu zaměstnanost. Evaluační zpráva projektu je zveřejněna zde. Nyní obec realizuje navazující projekt "Efektivní úřad", který obsahuje aktivity zaměřené na MA21, aktualizaci strategických dokumentů, pasportizaci infrastruktury, správu projektů, elektronickou podporu komunikace s občany a školení úředníků. Na příští roky plánujeme projekt zaměřený na modernizaci úřadu - reagující na další digitalizaci komunikace s občany - portál občana, zavedení "korporátní identity obce", práci s inovacemi a změnami v činnosti obce a dalším rozvoji metody MA21. Projekty reagují na možnosti zlepšení služeb veřejné správy. Veřejné služby jsou také diskutovány na Veřejném fóru a v následné ověřovací anketě.
-
6
Obec Červená Voda pravidelně vyhodnocuje své rozpočtové možnosti i plány a tyto informace jsou zveřejněny na webových stránkách - zde. Kompletní rozpočet mají k dispozici i občané Červené Vody zde. Obec organizuje komunitní plánování tak, aby veřejné setkání každoročně proběhlo v dostatečném předstihu a vzniklé požadavky mohly být včas diskutovány s vedením obce a zapracovány do rozpočtu.V rozpočtu jsou zohledňovány i plánované investice kraje a projety MAS ORLICKO, kde je pan starosta členem rady, dále je také členem správní rady Destinační společnosti Králický Sněžník.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obec Červená Voda plánuje strategicky a účelně. Má vlastní strategický plán. Tyto dokumenty slouží jako nástroj na řízení a rozvoje obce.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.2 Řízení při správě a rozvoji - efektivní a účelné vykonávání činností, aktivit, naplňování plánů |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.2 Řízení při správě a rozvoji - efektivní a účelné vykonávání činností, aktivit, naplňování plánů
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obec Červená Voda se snaží svou činnost vykonávat efektivně a účelně na
základě svých strategických a rozvojových dokumentů ve spolupráci s veřejností.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Efektivní a účelný výkon správy věcí veřejných,
realizace plánů a jednotlivých aktivit – obec vykonává řadu nadstandardních
aktivit, které jsou stručně popsány a doloženy některými důkazy (odkazy). Pro
důkladnější zhodnocení by bylo třeba doložit projednání a vyhodnocení akčních plánů
za rok 2018 a 2019 (tabulka míry jejich plnění není zcela dostačující), jejich
následné revize a dopady na UR a život v obci. Nebylo přesvědčivě doloženo
zapojení veřejnosti, resp. výstupy z plánovacích setkání s veřejností a
zapojení podnikatelského a neziskového sektoru do plánování, realizace plánů
zlepšování, resp. akčních plánů a jednotlivých cílů či aktivit. Značné rezervy má obec v oblasti reagování
na neočekávané události, např. sociální problémy spojené např.
s výraznější změnou zaměstnanosti, živelní pohromy a kalamity (kůrovec,
krátkodobé sucho či povodně), klimatické změny nebo aktuální pandemie
koronaviru – ve vztahu k území obce a majetku, obyvatelům, hospodaření
apod. Obec by měla zvážit přípravu úsporných opatření, krizových scénářů či jiných
opatření pro případy nižší schopnosti splácet úvěry, pro další spolufinancování
nových projektů v rámci dotačních výzev či očekávaného snížení příjmů
v důsledku aktuální pandemie. Z tohoto úhlu pohledu se jeví určité rezervy
i například v aktuální informovanosti občanů a dalších osob na území obce
o opatřeních, omezeních a povinnostech v souvislosti s aktuální
pandemií nemoci COVID-19, ze strany obce. Nebylo doloženo, co v této
záležitosti případně aktivně provádí pro ochranu obyvatel a dalších
klientů (návštěvníků, podnikatelů, žáků…) obce.
V oblasti dobrého hospodaření by bylo
vhodné uvést aktivity obce při zadávání a kontrole plnění veřejných zakázek nad
rámec zákona, zapojování místních či regionálních podnikatelů či naopak jejich
podpory apod.
|
1.2.1 Využívá obec při správě, řízení a rozvoji území strategický plán, dílčí koncepce a plány? Jsou naplňovány jednotlivé cíle a opatření optimálně z hlediska výkonnosti a kvality řízení, ekonomiky, orientace na občana a další klienty, společenské odpovědnosti a principů udržitelného rozvoje včetně přijímání opatření proti nehospodárnému zacházení se zdroji? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Při správě, řízení a rozvoji území využíváme strategický a akční plán na daný rok. V obci je také zpracováván a hodnocen Plán zlepšování, který projednává skupina pro MA21 a schvaluje rada obce. Jednání pracovních skupin, veřejná setkání a plány zlepšování jsou prezentovány zde. Plnění kritérií pro plnění podmínek MA21 na webu zveřejňovány. Jsou naplňovány prakticky realizací kampaní (zde), veřejným projednáváním a dalšími aktivitami. Obec nemá směrnici pro krizové události a nezřizuje krizové štáby. Nenadálé události jsou řešeny radou například omezováním provozních nákladů obce. Dále rušením, nebo odsouváním investičních akcí (oprava komunikací, oprava památek) a především důrazem na hospodárnost realizací projektů a jejich dobrá správa. O případných opatřeních jsou občané informování pomocí zpravodaje, webu, Facebooku, veřejného rozhlasu a mobilního rozhlasu (při kalalitách pomocí SMS).
|
-
Ano
Ano, obec usiluje o naplňování cílů stanovených ve strategickém plánu rozvoje obce. Tento proces se snaží stále vylepšovat. Od roku 2016 organizuje plánovací setkávání s veřejností a veřejná setkání a ankety. Od roku 2018 má schválený strategický plán a schvaluje Plány zlepšování. Plány zlepšování vyhodnocuje a v roce 2020 schválila Akční plán.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Při správě, řízení a rozvoji území využíváme uvedené strategické dokumenty. Ve strategickém plánování a komunitním plánování obec ušla dlouhou cestu a zkusila různé metody. nyní považuje tento stav za stabilizovaný a funkční. V roce 2021 plánujeme větší aktualizaci Plánu rozvoje obce.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.2.2 Chová se obec hospodárně a rozpočtově zodpovědně? Dodržuje pravidla dobrého hospodáře a vykazuje nulové či přiměřeně akceptovatelné zadlužení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Obec dodržuje pravidla dobrého hospodáře. Obec čerpá kontokorent a momentálně má úvěr na sportovní halu. Rozpočet je měsíčně vyhodnocován a položky rozpočtu mají určeného svého garanta. Na úřadě je vyvíjena databáze projektů, která eviduje více jak 130 projektů od vizí po dokončené. K této databázi probíhají pravidelné schůzky vedení a garantů projektů. Významnou část investičních akcí v obci realizuje společnost Služby obce Červená Voda, jejichž 100% vlastníkem je obec, a která v porovnání s jinými stavebními společnostmi dokáže realizovat za finančně přijatelnějších podmínek. Velkou část aktivit obce je spolufinancována z dotačních prostředků, u kterých probíhají výběrová řízení, nebo povinný cenový marketing. Nenadálé události jsou řešeny radou například omezováním provozních nákladů obce. Dále rušením, nebo odsouváním investičních akcí (oprava komunikací, oprava památek) a především důrazem na hospodárnost realizací projektů a jejich dobrá správa. Obec nemá předpřipravené krizové scénáře a o možnostech rozhoduje operativně zastupitelstvo obce. Výrazný výpadech v příjmech může obec řešit například prodejem svého majetku.
|
-
9,83%
Podíl dluhu k průměru příjmů je 9,83 %
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obec čerpá kontokorent a čerpá úvěr na sportovní halu. V posledních letech se zvyšuje částka na výdaje a to především investicemi do infrastruktury v obci podpořené z dotací.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3 Řízení při správě a rozvoji - komunikace a partnerství |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.3 Řízení při správě a rozvoji - komunikace a partnerství
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obec organizuje pracovní skupiny k plánovaným aktivitám a akcím. Každý rok pořádá veřejné fórum.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obec nemá definovány jednotlivé cílové skupiny
veřejnosti a dalších klientů z hlediska způsobu a formy komunikace s nimi
a jejich zapojování do záležitostí obce. Nebylo doloženo, zda zapojuje kromě
obyvatel i další veřejnost – podnikatelský a neziskový sektor, návštěvníky
(chataře a chalupáře) apod., do plánování a pokud ano, tak jakým způsobem. Obec
v auditu zmiňuje poměrně rozsáhlou činnost několika pracovních skupin,
avšak nebyl doložen jejich seznam, skladba jejich členů a výstupy z jejich
jednání (zápisy, výstupy do plánovacích dokumentů apod.), s výjimkou skupiny
pro MA21. Na zvážení je, zda by neměla obec zpracovávat
pravidelnou výroční zprávu nebo obdobný souhrnný informační dokument za
uplynulý rok. Z hlediska transparentnosti doporučuji do výběrových komisí
pro zadávání veřejných zakázek zvát i veřejnost (zástupce veřejnosti, opozice,
neziskového či podnikatelského sektoru apod.). Pro příští audit doplnit odkazy na výstupy
z veřejných projednání – zápisy, články/informace z projednání, forma
zapojení veřejnosti, výstupy z projednání, další postup naplánovaných nebo
realizovaných cílů či aktivit – většina z nich je zveřejněna na webu obce.
A dále postup, jak jsou zpracovávány iniciativy veřejnosti z veřejných
projednání (3 fáze participace - zjišťování potřeb;
konzultace návrhu; prezentace výsledného řešení), interakce veřejnosti a
partnerů nazpět k obci, a sdělení jak zpětnou vazbu obec zpracovává a komunikuje.
Například jak jsou systémově řešeny podněty ke zlepšení stavu obce, např. upozornění
na poškození místních komunikací, černé skládky apod. a jak s nimi obec
pracuje. Z hlediska partnerství obec postupuje
vzorně systémově dle přijaté Koncepce rozvoje partnerství a příhraniční
spolupráce obce Červená Voda.
K indikátoru 1.3.C – měly by být doplněny forma,
rozsah a alespoň nějaký příklad konkrétních výstupů spolupráce
s partnerskými organizacemi a subjekty, s dopady na MA21 a UR pro
obec a její obyvatele, podnikatele či území – z koncepce rozvoje
partnerství, příp. z naplňování dalších plánů či konkrétních aktivit.
|
1.3.1 Je obec transparentní a zapojuje veřejnost, partnery a další aktéry do plánování, rozvoje, řízení a veřejné kontroly činnosti obce? Využívá všech možností komunikace a interakce se všemi i jednotlivými cílovými skupinami? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Obec Červená Voda zveřejňuje všechny důležité informace ohledně dění v obci, akcí atd.. na webových stránkách a zpravodaji. Obec organizuje pracovní skupiny k plánovaným aktivitám a akcím. Každý rok pořádá veřejné fórum.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obec Červená Voda zveřejňuje všechny důležité informace ohledně dění v obci, akcí atd.. na webových stránkách a zpravodaji. Obec organizuje pracovní skupiny k plánovaným aktivitám a akcím. Každý rok pořádá veřejné fórum.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3.2 Provádí obec veřejná projednávání (či obdobné formy) při důležitých rozhodováních? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V obci Červená Voda se konají setkání pracovních skupin v tématech volný čas a infrastruktura. Plánování a hodnocení aktivit je prováděno na veřejném fóru vedení akce se účastní jednání osadních výborů.
|
-
2
V obci Červená Voda se konají setkání pracovních skupin v tématech volný čas a infrastruktura. Plánování a hodnocení aktivit je prováděno na veřejném fóru vedení akce se účastní jednání osadních výborů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V předchozích letech bylo
pravidelně realizováno Veřejné fórum obce, na kterém se hledalo vždy 10
nejdůležitějších problémů daného roku.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3.3 Jaké komunikační kanály jsou využívány pro komunikaci s veřejností? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Obec Červená Voda využívá pro komunikaci s veřejností následující kanály:
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Vedení obce se snaží používat veškeré dostupné komunikační kanály. Starosta obce je v komunikaci velmi aktivní.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.4 Spokojenost obyvatel s kvalitou života |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.4 Spokojenost obyvatel s kvalitou života
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V roce 2017 se uskutečnilo dotazníkové šetření ohledně kvality života a poptávky po dalších službách. Hodnocení bylo kladné. V posledních 3 letech je tato oblast hodnocena v rámci diskuzí.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obec uvádí, že „se v roce 2017 uskutečnilo dotazníkové šetření ohledně kvality
života a poptávky po dalších službách. Hodnocení bylo kladné. V posledních
3 letech je tato oblast hodnocena v rámci diskuzí.“ Bohužel nebyly předloženy výstupy
z tohoto dotazníkového šetření, které dokládají šetření spokojenosti (v indikátoru
1.4.A přiložené výstupy z ankety k problémům obce nejsou relevantní
k šetření spokojenosti). Do šetření spokojenosti by
naopak určitě měly být zahrnuty (doplněny) výstupy z dotazníkových
šetření, provedených v roce 2016 v rámci tvorby strategického plánu –
šetření pro veřejnost, spolky, rodiče a rovněž výstupy ze zpracovaných
pocitových map 2016. A dále analýza jejich výstupů, z výstupů vzešlých
opatření - promítnutí výstupů do strategických a koncepčních plánů a akčního
plánu. Současně by mělo být doloženo, zda a jak jsou
výsledky dílčích šetření spokojenosti vyhodnocovány v rámci obce, příp.
porovnávány s jinými srovnatelnými municipalitami a zda jsou na základě
vyhodnocení přijata nějaká zlepšovací
opatření. Do auditu nebyly doplněny požadované další nejbližší
záměry obce v oblasti šetření spokojenosti obyvatel, příp. podnikatelského
a neziskového sektoru či dalších osob.
Indikátor 1.4.A musí zahrnovat výsledky šetření
(výstupy a vyhodnocení šetření, % spokojenosti, podíl zapojených obyvatel).
|
1.4.1 Existuje metodika šetření spokojenosti, a jak se promítají výsledky z šetření do konkrétních opatření? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Probíhá v rámci veřejného fóra a opatření jsou zahrnuta do akčního - následně strategického plánu.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Výstupy z veřejné fóra z roku 2019 bylo ověřeno anketou, ze které vzešlo 33 námětů. Osm z nich bylo přidáno do akčního plánu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|