1A Správa věcí veřejných |
Hodnocení oblasti |
1.1 Řízení při správě a rozvoji – úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.1 Řízení při správě a rozvoji – úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Plánování v moderním pojetí probíhá v obci již od roku 1997, kdy byl založen spolek pro obnovu venkova. Následným procesem došla obec až k plánování strategickému od roku 2007, kdy zpracovala ve spolupráci s veřejností i odborníky svůj první Strategický plán rozvoje obce Bolatice a formulovala cíle rozvoje obce a cesty k jejich dosažení až do roku 2022. Vytváří širší koncepční rámec vývoje obce a svým dlouhodobým zaměřením by měl zachovat kontinuitu rozvoje obce bez ohledu na to, jaké bude politické složení na radnici.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.1.1 Plánuje obec strategicky, účelně a při naplňování principů udržitelného rozvoje? Má vlastní strategický plán, případně využívá strategické plány širšího územního rozsahu (např. svazek obcí či MAS), má případné další dílčí rozvojové koncepce a plány? Slouží tyto dokumenty jako nástroj řízení a rozvoje obce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Spolek pro obnovu vesnice byl založen 12. listopadu 1997 několika nadšenci. Od roku 1997 do roku 2007 působil s 25 členy z řad členů obecního zastupitelstva, zaměstnanců OÚ Bolatice, občanů Bolatic a místních podnikatelů. Přihlášku do Programu obnovy vesnice (dále jen POV) podal spolek 11. 12. 1997, tato byla registrována na Okresním úřadu v Opavě pod číslem jednacím 36 dne 15. 12. 1997. Spolek pro obnovu vesnice na svých prvních dvou zasedáních připravil seznam akcí, který zařadil do POV a který v průběhu dalších let doplňoval. Značná část uvedených projektů již byla v předchozích letech realizována, na některé z těchto bodů jsou zpracovány studie, popř. projekční dokumentace.
V roce 2006 se obec stala členem Národní sítě zdravých měst, a to byl impuls k dalšímu rozvoji obce. V roce 2007 bylo rozhodnuto o zpracování Strategie obce Bolatice. Členové spolku POV se tak jako členové pracovních skupin podíleli na tvorbě tohoto strategického dokumentu obce. Myšlenky, zásady a projekty POV se zapracovaly ve spolupráci s veřejností, odborníky a konzultanty do Strategického plánu rozvoje obce Bolatice na roky 2008 – 2022, a vytvořily tak souhrn plánovaných aktivit a projektů vyplývajících ze zásad POV, z potřeb občanů, spolků a organizací v obci po konzultaci s odborníky. Strategický plán rozvoje obce Bolatice byl schválen Zastupitelstvem obce Bolatice dne 14. 11. 2007. Spolek POV se tak volně přetransformoval na Komisi pro realizaci strategického plánu, která dohlíží na naplňování strategie a na realizaci uvedených aktivit a projektů dle strategie a dle Akčního plánu obce Bolatice na roky 2018 – 2019. V roce 2018 je plánována aktualizace Strategického plánu rozvoje obce Bolatice. Do přípravy strategických dokumentů se zapojilo na 60 občanů a odborníků, a i dnes mohou občané stále zasílat podněty a nápady na aktualizaci strategického a akčního plánu. Občané jsou seznamováni s průběhem realizace v Obecním zpravodaji, na internetu, na veřejných vývěskách (např. studie, fotografie, …), při veřejných zasedáních zastupitelstva obce, na Veřejných fórech, popř. minimálně 1 x ročně na jednání členů Komise s občany. Strategický plán je realizován v obci Bolatice prostřednictvím dvouletých Akčních plánů, do kterých se plánují konkrétní aktivity zaměřené na rozvoj života v obci v následujících dvou letech s dostupnými a reálnými finančními zdroji na jejich realizaci. Na přípravu, průběh a hodnocení dohlíží Komise pro realizaci strategického plánu. V letech 2015 a 2019 proběhla aktualizace Strategického plánu. Dalšími rozvojovými dokumenty obce Bolatice jsou:
- Územní plán obce
- Plán zdraví
- Koncepce bezpečnosti
- Plán rozvoje rodinné politiky Bolatice
- Plán rozvoje sociálních služeb Bolatice
- Plán rozvoje sportu Bolatice
- Plán zeleně
- Krajinářská studie
|
-
-
-
ANO
Obec Bolatice pravidelně vyhodnocuje své rozpočtové možnosti i plány a tyto informace jsou uveřejňovány na webových stránkách. K dispozici mají občané kompletní rozpočet včetně podpoložek i popisů prostřednictvím rozklikávacího rozpočtu. Více informací k rozpočtu je uveřejněno zde: http://www.bolatice.cz/obec-bolatice/obecni-urad/rozpocet-obce/
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obec Bolatice plánuje strategicky a účelně na základě řady rozvojových dokumentů, které aktivně využívá jako nástroj řízení i rozvoje. Výroční zpráva starosty obce za rok 2019 je přiložena jako příloha.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.2 Řízení při správě a rozvoji - efektivní a účelné vykonávání činností, aktivit, naplňování plánů |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.2 Řízení při správě a rozvoji - efektivní a účelné vykonávání činností, aktivit, naplňování plánů
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obec Bolatice se snaží svou činnost vykonávat efektivně a účelně na základě svých strategických a rozvojových dokumentů ve spolupráci s veřejností.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.2.1 Využívá obec při správě, řízení a rozvoji území strategický plán, dílčí koncepce a plány? Jsou naplňovány jednotlivé cíle a opatření optimálně z hlediska výkonnosti a kvality řízení, ekonomiky, orientace na občana a další klienty, společenské odpovědnosti a principů udržitelného rozvoje včetně přijímání opatření proti nehospodárnému zacházení se zdroji? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Obec Bolatice připravuje své rozvojové a strategické dokumenty ve spolupráci s veřejností a odborníky, při jejich sestavování tak vychází z potřeb obyvatel a zájmových skupin, současně se snaží o plánování a realizaci udržitelných opatření s ohledem na pozitivní nebo alespoň neutrální vliv na životní prostředí.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obec Bolatice využívá své strategické a rozvojové dokumenty a jejich plnění je monitorování a kontrolováno pracovními skupinami a komisemi při Radě a Zastupitelstvu obce. V průběhu celého tohoto procesu jsou současně uplatňovány principy udržitelného rozvoje. Cílem v oblasti správy a řízení úřadu je zajistit jeho efektivní fungování, optimalizovat procesy poskytování služeb pro občany a postupně přecházet na elektronizaci veřejné správy. Mezi hlavní příklady optimalizace procesů v oblasti správy a řízení úřadu je realizace projektu s názvem "Efektivní veřejná správa obce Bolatice", který probíhá v letech 2019 a 2020 a je spolufinancovaný z MPVS ČR. Jeho náplní je mj. tvorba el. pasportů, instalace el. úřední desky, informačního kiosku. Dalším příkladem je zavedení terminálu pro elektronické platby za služby a poplatky na obecním úřadě v Bolaticích.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.2.2 Chová se obec hospodárně a rozpočtově zodpovědně? Dodržuje pravidla dobrého hospodáře a vykazuje nulové či přiměřeně akceptovatelné zadlužení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Rozpočet obce v roce 2019 byl ve výši 132.712.609,25 Kč viz. příloha. Dlouhodobé pohledávky k datu 31.12.2019 činí 1.512.132,- Kč. Obec Bolatice pracuje každoročně s vyrovnaným rozpočtem, který je sestavován hospodárně a zodpovědně. Zadlužení sice není nulové, ale ke konci roku 2020 se výrazně sníží.
|
-
10,28%
Dlouhodobé závazky k datu 31.12.2019 činily 4.991.694,80 Kč, což
je o 3.384.341,- Kč méně než v roce 2018. Splátky 3 úvěrů jsou spláceny řádně a
včas dle smluvních podmínek banky a k 31.12.2020 bude zadluženost obce jen
500.000,- Kč.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obec Bolatice se dle přezkoumání hospodaření prováděným pravidelně Moravskoslezským krajem chová hospodárně a rozpočtově zodpovědně.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3 Řízení při správě a rozvoji - komunikace a partnerství |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.3 Řízení při správě a rozvoji - komunikace a partnerství
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obec Bolatice již od počátku strategického plánování spolupracuje s veřejností, odborníky i podnikateli. Všechny skupiny obyvatel byly přítomny ve fázi vzniku Strategického plánu rozvoje obce Bolatice a jsou také přítomny při aktuálních projednáváních a hledáních řešení problémů, následně jsou veřejně prezentovány výstupy jednání a řešení celou řadou komunikačních kanálů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3.1 Je obec transparentní a zapojuje veřejnost, partnery a další aktéry do plánování, rozvoje, řízení a veřejné kontroly činnosti obce? Využívá všech možností komunikace a interakce se všemi i jednotlivými cílovými skupinami? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Obec Bolatice se uveřejňuje všechny důležité informace ohledně chystaných záměrů, akcí a návrhů řešení různými formami, minimálně na webových stránkách, řada aktivit je doplněna veřejným projednáním s cílovou skupinou (oprava komunikace). Jednání Zastupitelstva obce jsou veřejně přístupná a jejich výstupy jsou uveřejňovány na webových stránkách. Při přípravě projednávacích akcí je využívána vždy kombinace různých komunikačních kanálů tak, aby byla oslovena co největší skupina obyvatel. Obec komunikuje se zainteresovanými stranami nejlépe formou osobních setkávání. Každoročně probíhá setkání představitelů obce se zástupci spolků a organizací působících v obci, každý rok probíhá také setkání samosprávy s místními podnikateli. Na těchto setkáních představuje obec své aktuální záměry nebo problémy, seznamuje je s rozpočtem a stejné informace tak získává od druhé strany. Obec je také členem Sdružení obcí Hlučínska, které pořádá pravidelné sněmy starostů, kteří si předávají své zkušenosti a poznatky, popř. koordinují činnosti na společných rozvojových projektech.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3.2 Provádí obec veřejná projednávání (či obdobné formy) při důležitých rozhodováních? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Obec Bolatice se snaží veřejně projednávat většinu rozvojových aktivit, u kterých to dovoluje charakter aktivity, tak jsou projednány s veřejností, ostatní záměry nebo aktivity jsou řešeny v komisích, pracovních skupinách nebo projektových týmech odborníků.
|
-
ANO
Ročně proběhne několik plánovacích akcí s veřejností, např. plánování nových cyklostezek, centra obce, nebo lokální opravy komunikací a infrastruktury, která probíhají v místě plánované realizace. Občané mají možnost se vyjádřit k návrhu řešení, připomínkovat.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V předchozích letech bylo pravidelně realizováno Veřejné fórum obce, na kterém se hledalo vždy 10 nejdůležitějších problémů daného roku. 1x za 2 roky probíhalo VF v Bolaticích, 1x za 2 roky v místní části Borová.
Z důvodu změny metodiky MA21 není v dalších letech VF plánováno v podobě v jaké probíhalo, ale veřejné projednávání budou probíhat ve spolupráci s veřejností v jiné podobě, vždy dle konkrétního záměru nebo problému ve 3 fázích - identifikace problému, návrh řešení, představení řešení.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3.3 Jaké komunikační kanály jsou využívány pro komunikaci s veřejností? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Obec Bolatice využívá pro komunikaci s veřejností následující kanály:
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.4 Spokojenost obyvatel s kvalitou života |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.4 Spokojenost obyvatel s kvalitou života
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obec Bolatice realizuje vlastní dotazníkové šetření ke zjištění spokojenosti obyvatel v oblastech běžného života. Výsledky těchto šetření jsou předmětem jednání Rady a Zastupitelstva obce, které následně rozhoduje o návrhu případných opatření.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.4.1 Existuje metodika šetření spokojenosti, a jak se promítají výsledky z šetření do konkrétních opatření? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Obec Bolatice provádí pravidelně dotazníkové šetření mezi občany k zjištění požadovaných informací, ověřování problémů veřejného fóra řešení aktuálních problémů nebo zjištění spokojenosti. Ověřování spokojenosti obyvatel probíhá každé 2 roky (naposledy v roce 2017). V roce 2019 neproběhlo v obci Bolatice Veřejné fórum obce díky změnám v pravidlech MA21, proto nebylo následně realizováno ani dotazníkové šetření, protože nebylo co ověřovat. Informace zjištěné v rámci dotazníkových šetření jsou projednávána Radou a Zastupitelstvem obce, které následně podnikají odpovídající opatření. Dotazníková šetření včetně vyhodnocení jsou uveřejněna zde: http://www.bolatice.cz/obec-bolatice/rozvoj-a-strategie/zdrava-obec-bolatice/dotaznikove-setreni/ Rovněž je prováděno dotazníkové šetření mezi žáky ZŠ Bolatice (naposledy v roce 2017).
|
-
Neuvedeno.
V rámci dotazníkového šetření ověřuje obec Bolatice, jak občané hodnotí vybrané oblasti života v obci: - VSTŘÍCNOST A KOMUNIKACE OÚ SMĚREM K OBČANŮM
- NAKLÁDÁNÍ S ODPADY, JEJICH RECYKLACE A TŘÍDĚNÍ
- CELKOVÝ VZHLED OBCE A KVALITA ŽIVOTA V OBCI
- BEZPEČNOST V OBCI
- ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ, MNOŽSTVÍ A KVALITA ZELENĚ V OBCI
- BEZBARIÉROVOST OBCE
- ÚROVEŇ VZDĚLÁVÁNÍ
- ÚROVEŇ KULTURNÍHO VYŽITÍ
- ÚROVEŇ SPORTOVNÍHO VYŽITÍ
- MEZILIDSKÉ VZTAHY
- DOSTUPNOST A KVALITA ZDRAVOTNÍ PÉČE
- DOPRAVNÍ OBSLUŽNOST OBCE
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obec Bolatice realizuje vlastní dotazníkové šetření ke zjištění spokojenosti obyvatel v oblastech běžného života. Výsledky těchto šetření jsou předmětem jednání Rady a Zastupitelstva obce, které následně rozhoduje o návrhu případných opatření.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|