9 Sociální prostředí |
Hodnocení oblasti |
9.1 Vytvoření a zavádění programů prevence a zmírňování chudoby |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.1 Vytvoření a zavádění programů prevence a zmírňování chudoby
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Díky projektu "Pilotní ověření implementace systému sociálního bydlení", do kterého je naše obec zapojena, disponujeme propracovanou koncepcí sociálního bydlení. Zároveň v letošním roce pracujeme na síťování lokálních partnerů, které mohou v naší obci působit v této oblasti. Právě díky stále chybějícímu zapojení partnerů hodnotíme celou oblast jako 1 - dobrá. V závěru projektu jsme se snažili navázat spolupráci i s okolními obcemi, kde se nám jeví jako výhodné využít společného sociálního pracovníka.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Křižánky dosahují ve své velikostní a správní kategorii nadprůměrných výsledků v sociální oblasti. Mají velmi dobře rozpracované strategie a strategické cíle, např. v oblasti sociálního bydlení a sociální práce, což není pro ČR vůbec typické. Disponuje i sociálními a podpůrnými byty, poskytuje dluhové poradenství a v oblasti sociálních služeb a sociální práce pracuje na navázání svých občanů na další služby v regionu, okolí. Do budoucna by však bylo vhodné více rozvíjet síťování, propojovat se s dalším subjekty jako státnímu institucemi, neziskovými organizacemi atp.
|
9.1.1 Je obec schopna zajistit bydlení pro osoby, které se ocitly v obtížné sociální nebo životní situaci? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano - Obec disponuje 3 krizovými byty a 15 byty v kategorii sociální/dostupný byt. Obec eviduje více žádostí o byt než je počet volných bytů.
|
-
3+15
Počet bytů krizového bydlení + sociálního a dostupného bydlení. Nejsme schopní uspokojit všechny žádosti o sociální či dostupný byt. Jsme schopní pokrýt případnou potřebu krizového bydlení u občanů obce.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Hodnocení dobrá jsme zvolili z důvodu chybějícího bydlení přímo pro kategorii senior. Disponujeme poměrně velkým množstvím neuspokojených žádostí (cca do 10 žádostí). Nicméně často lze sledovat případy, kdy žadateli není okamžitě poskytnut byt a proto si hledá byt v jiné obci. Po úspěšném nalezení už svoji žádost u nás nestahuje. Odhadem je platných žádostí v jednotkách (zdroje informací je složka Žádosti o byty, kterou vede OÚ Křižánky). V této oblasti je zajímavý i trend v počtech nových či opravených bytů. Obec v řádu několik let zvyšuje či renovuje svůj bytový fond (tedy bytový fond ve vlastnictví obce) rychlostí 2-3 nové či opravené byty za rok. Zdá se, že tento trend bude v následujícím roku díky přislíbeným dotacím 2x překonán.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obec Křižánky má oproti ostatní obcím v ČR, ve všech velikostních kategoriích a ve své obzláště, velmi dobře vypracované strategické směřování v oblasti sociálního a podporovaného bydlení. Rovněž počet těchto bytů je v kontextu ČR nadprůměrný. Križánky na své straně identifikují některé chybějící prvky, jako např. sociální bydlení pro seniory, ale to nepřekáží celkovému pozitivnímu hodnocení obce v této oblasti. Naopak usnadňuje další rozvoj, obec ví, co chybí a co potřebuje, a následnou evaluaci do budoucna.
|
9.1.2 Existuje podpora ze strany obce nebo jiného subjektu v poradenství k problematice předluženosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V současné době máme díky projektu zaměřeného na sociální bydlení sociální pracovnici, která se věnuje i této problematice, případně nakontaktuje klienta na poradenský subjekt. Po skončení projektu v průběhu roku by měl být dokončen i proces síťování - tedy napojení obce na příslušné subjekty.
|
-
ANO
Díky projektu zaměřeného na sociální bydlení.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V době, kdy jsem zpracovávali první verzi auditu (jaro 2020) jsme měli díky projektu zaměřeného na sociální bydlení sociální pracovnici, která se věnovala i této problematice, a nakontaktovala klienta na poradenský subjekt. Po skončení projektu se snažíme nahradit vlastního sociálního pracovníka pracovníkem sdíleným s jinými obcemi. Křižánky se nicméně snaží reagovat na aktuální sociální problémy, které se v obci objevují. Vedle dluhového poradenství se jedná např. o dezinformace (přednáška 23.9.2020 - NF Lepší senior) nebo přímou osobní podporu lidem v nepříznivé sociální situaci nakontaktováním a doprovodem ke vhodné sociální službě či ÚP. Tyto osoby mají podporu sociálního pracovníka a tím se "učí" zvládat svoje záležitosti.
Samotné síťování s jinými odbornými partnery je v podmínkách malé obce značně složité. Naráží na nízký počet potenciálních klientů v obci a především je velkou bariérou finanční otázka. Obec si nemůže dovolit finančně tyto organizace podporovat.
Ačkoliv nejsme schopní přesně zjistit údaje o problematice předluženosti, lze podle obecných informací konstatovat, že je v této záležitosti v naší obci vzestupný trend - viz přiložený dokument změny v mapě exekucí (2016 - 2019).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Oproti jiným malým obcím Křižánky rozvíjí své vlastní sociální pracovníky, kteří jsou zapojeni do podpory občanů ve složitých krizových situacích. Měnší obce většinou spoléhají na roli ORP a nevyužívají ani své postavení k ovlivňování kvality těchto služeb. Jistou výzvou pro Křižánky bude konec systémového projektu zaměřeného na sociální bydlení, kde byly čerpány prostředky z OP Z. Díky tomuto projektu měla obec vlastní sociální pracovnici, ta však musela skončit. Nicméně pozitivní je, že obec disponuje analýzou, jak tuto pozic do budoucna nahradit.
|
9.2 Zajištění rovného přístupu k veřejným službám a snižování sociálních nerovností |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.2 Zajištění rovného přístupu k veřejným službám a snižování sociálních nerovností
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V rámci možností malé obce se snažíme zlepšovat přístup všem cílovým skupinám našich obyvatel k veřejným službám. Nicméně možnosti obce jsou personálně i finančně značně limitované. Přesto disponujeme bezbarierovým přístupem hned ve třech veřejných budovách v obci. Pomáháme s dopravou seniorů k lékaři a finančně podporujeme rozvoz obědů seniorům. Problémem jsou chodníky, všechny nově budované umožňují využité imobilními osobami. Velkým problémem je stav původních chodníků i zcela chybějící chodníky v obci. Částečně do této oblasti lze zahrnout i podporu církevních organizací, které v obci působí a to jak finanční v řádu od 5 - 10 tis. Kč ročně a hlavně ve formě pomoci zaměstnanců obce (sekání trávy okolo hřbitova a modlitebny, odvoz listí, ...).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Křižánky jsou malou akcí, vedení obce ale usiluje o zlepšování situace v sociální oblasti (např. prostřednictvím již zmiňovaných aktivit z oblasti sociálního bydlení či sociální práce) a zlepšovat celkově přístup obyvatel k veřejným službám. Jedním z opatření je zajišťování dopravy seniorů k lékaři nebo finanční podpora rozvozu obědů seniorům. Veřejné budovy v obci jsou bezbariérové, ale obci nezbývá dostatek finančních prostředků na celkovou rekultivaci veřejných chodníků, které v obci chybí. Nicméně i přes tento nedostatek obec situaci monitoruje. Limitem pro Křižánky jako malou obec jsou finance a rovněž nedostatek odborných sil k poskytování služeb či poradenství.
|
9.2.1 Zajišťuje obec nebo jiný subjekt podporu obyvatelům s důrazem na jejich specifické potřeby (senioři, OZP, menšiny, sociálně znevýhodnění, lidé s nízkým stupněm vzdělání apod.) v obtížných životních situacích (např. terénní služby, linka pomoci, právní poradna apod.)? Pokud ano, jakým způsobem jsou o této podpoře obyvatelé informováni? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Snažíme se zajistit pomocí elektromobilu dopravu seniorů k lékaři. Uvedenou cílovou skupinu zahrnujeme do každoročního projektu na podporu MA21 v obci. Senioři mají vlastí kavárničku, kde se setkávají. Díky Sboru pro občanské záležitosti pravidelně navštěvujeme jubilanty/seniory - pořádáme zlaté svatby. Ve vzdělávacím centru Křižánky pořádáme dlouhodobě Univerzitu třetího věku. Přispíváme také na rozvoz obědů.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Křižánky se snaží reagovat na aktuální sociální problémy, které se v obci objevují. Vedle dluhového poradenství se jedná např. o dezinformace (přednáška 23.9.2020 - NF Lepší senior) nebo přímou osobní podporu lidem v nepříznivé sociální situaci nakontaktováním a doprovodem ke vhodné sociální službě či ÚP. Tyto osoby mají podporu sociálního pracovníka a tím se "učí" zvládat svoje záležitosti. Problém je absence sociálního pracovníka po ukončení již uvedeného projektu. Jak již bylo sděleno výše, snažíme se v rámci spolupráce s jinými obcemi zřídit pozici sdíleného sociálního pracovníka, neboť pilotní projekt ověřil jeho potřebnost ale i nutnost, aby tato osoba získala důvěru u klientů. Kromě seniorů se zaměřujeme spíše okrajově i na cílovou skupinu Jiné osoby v nepříznivé životní situaci (např. matky samoživitelky, mládež po ukončení povinné školní docházky, atd.) Jedná se o podporu cca 1 a 2 osob za poslední tři roky.
Důležitou součástí podpory obyvatel obce je již zmíněný institut sousedské výpomoci. I přes mírně sestupný trend způsobený generační obměnou obyvatel obce, se stále jedná o důležitou součást fungování naší komunity. Výpomoc je především ve formátu zajištění nákupů potravin a léků, dopravy k lékaři, úklidových a udržovacích prací, částečně i vaření obědů. V menší míře oproti minulým dekádám i hlídání dětí. Asi nejdůležitější je kontrola seniorů z hlediska zdravotního stavu. (Soused si všimne, že senior nevychází, nekouří se z komína, nesvítí večer světlo atd.)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obec Křižánky poskytuje opět ve své velikostní i správní kategorii nadstandardní služby pro své seniory - příspěvek na rozvoz obědů, Univerzita třetího věku atp. Velmi pozitivní z hlediska udržitelnosti je, že k rozvozu obědů je využíván elektromobil. Vedle seniorů se obec zaměřuje i na další potřebné skupiny např. samoživitelky, nicméně i kvůli velikosto obce jde 1 - 2 případy ročně.
|
9.2.2 Podílí se obec spolu s jinými subjekty na podpoře dlouhodobé péče o staré, dlouhodobě nemocné či osoby se zdravotním postižením v přirozeném prostředí? Podporuje obec rozvoj terénní profesionální péče (tzn. terénních sociálních a zdravotních služeb) a neformální péče poskytované rodinou, přáteli a komunitou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Zajišťujeme dovoz seniorů či hůře mobilních k lékaři elektromobilem. Přispíváme na dovoz jídel seniorům.
|
-
0
Žádné podpůrné aktivity domácí péče neuskutečňujeme. Zajišťujeme však dovoz seniorů či hůře mobilních k lékaři elektromobilem. Přispíváme na dovoz jídel seniorům.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ačkoliv přímo rozvoj terénních sociálních a zdravotních služeb nejsme schopní podporovat, zajišťujeme alespoň dovoz seniorů či hůře mobilních k lékaři elektromobilem. Přispíváme také na dovoz jídel seniorům. Velmi aktivně službu v dostupnosti k lékařům využívá asi 20 místních seniorů. Nicméně asi dalších 10 seniorů tuto službu využijí nárazově. Místním seniorům také usnadňuje život podpora z DPS Herálec (částkou 30 000,- Kč ročně), odkud jim dováží obědy. Čas od času je na Křižánkách využit také mobilní hospic či ošetřovatelská služba na bázi přímé dohody rodiny a organizace .
V Křižánkách a blízkém okolí ale výrazně chybí služba osobní asistence nebo pečovatelská služba. Křižánky se tyto služby snaží do jisté míry nahradit sousedskou výpomocí, nicméně kvalitní profesionální sociální službu nahradit nemohou.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Křižánky poskytují svým občanům - seniorům podporu, která je adekvátní z
hlediska pozice menší obce. Reflektuje také velmi podstatnou překážku v životě
seniorů - sníženou mobilitu a podporuje seniory v rozvozu k lékařům, kteří
navíc sídlí často mimo jejich obec pobytu.V oblasti podpory seniorů dochází i ke spolupráci se sousedící obcí, z které pochází obědy pro seniory. Obec vlastní sociální služby pro seniory, služby osobní asistenci atp. neprovozuje.
|
9.2.3 Zvyšuje se bezbariérovost obce – zejména veřejných budov (zejména starších budov, např. pošta, úřad, škola, školka atd.) a veřejných prostranství |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Kromě centrální části obce chybí chodníky s bezbariérovým přístupem. Není bezbariérově vyřešena škola. V kontextu stejně velkých obcí nastavujeme sebehodnocení na úroveň "Dobrá"
|
-
3/160m
Počet výtahových plošin ve veřejných budovách. Obec postupně instalovala 3 výtahové plošiny pro imobilní do tří veřejných budov: 1. Vzdělávací centrum, 2. Obecní úřad s ordinací lékaře a s jedním bezbariérovým pokojem pro hosty, 3. Panský dům se třemi byty splňující parametry bezbariérového bytu.
160 m je délka chodníků, které umožňují pohyb imobilních na invalidním vozíku.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Kromě centrální části obce chybí chodníky s bezbariérovým přístupem. Není bezbariérově vyřešena škola. Obecní úřad (a krizové bydlení), vzdělávací centrum a sociální byty v Panském domě jsou zcela bezbariérové.
V kontextu stejně velkých obcí nastavujeme sebehodnocení na úroveň "Dobrá"
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obec se zaměřuje na téma bezbariérovosti a má zhodnocené, které části obce a její majetek nesplňuje kritéria bezbariérovosti.Většina obecního majetku, kromě školy, podmínky bezbariérovosti splňuje. Kromě centrální části obce však chybí chodníky s bezbariérovým přístupem. Hlavní bariérou pro zlepšení celkového veřejného prostoru jsou finanční prostředky.
|
9.3 Zajištění kvalitního a sociálně integrovaného bydlení a životních podmínek |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.3 Zajištění kvalitního a sociálně integrovaného bydlení a životních podmínek
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Sociální i dostupné bydlení je rozmístěno nekoncetrovaně na území celé obce. Nedochází tedy k segregaci občanů v těchto bytech. V této věci nám byl velice nápomocen již uvedený projekt zaměřený na sociální bydlení. Po ukončení projektu nám citelně bude chybět hlavně sociální pracovník (snažíme se vyřešit výše uvedenou spoluprací s jinou obcí). Bohužel se příliš nepodařilo více propojit obec s dalšími subjekty. Překážkou jsou finanční možnosti obce a také malým zájmem různých potenciálních partnerů o malou obec. Například spolupráce s Policii ČR (PČR) je omezená možnostmi PČR, která má služebnu ve vzdáleném Novém Městě na Moravě a osazenstvo této služebny není příliš početné. I přes veškerou snahu PČR není vždy možné okamžitá přítomnost příslušníků. V delším horizontu však můžeme odkázat na společné preventivní akce s PČR typu "Jablko nebo citron" či akce ve škole.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Křižánky v rámci své velikostní i správní kategorie nabízí nadstandardní možnosti pro své občany, zároveň mají identifikované další oblasti, které chtějí a potřebují rozvíjet. Vedení obce nemá příliš dobré zkušenosti s Policií ČR, nicméně intenzivnější spolupráce by měla být - oboustranně samozřejmě, rozvíjena.
|
9.3.1 Mají obyvatelé obce zájem podílet se na utváření kvalitního sociálního prostředí v obci a na veřejném dění obce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano mají především prostřednictvím činnosti v místních spolcích.
|
-
1/2019
Počet kulatých stolů se sociální tématikou v roce 2019
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ano mají především prostřednictvím činnosti v místních spolcích. Ve spolcích se aktivně angažuje přibližně třetina obyvatel obce. Nejvíce v SDH Křižánky a v ČSŽ Křižánky. Některé spolky přitom mají přesah i mimo hranice obce. Členové se "rekrutují" i z jiných obcí - například Myslivecké Sdružení Křižánky - Březiny nebo místní organizace Moravské rybářského svazu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Občané v obci mají možnost participovat na životě v obci zapojováním do různých spolků, které obec podporuje především materiálně. Většina spolků byla v obci soběstačná, především i proto, že pořádané akce byly soběstačně. Je však otázkou, jak tuto situaci změní koronavirová krize a zda obec nebude muset přemýšlet o nějaké finanční podpoře.
|
9.4 Zlepšení jistoty, bezpečnosti a prevence kriminality v obci |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.4 Zlepšení jistoty, bezpečnosti a prevence kriminality v obci
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Této oblasti se vzhledem k velikosti obce nevěnujeme
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
I když Křižánky nemají zásadnější problémy s kriminalitou a výslovně deklarují, že se této problematice nevěnují, v minulosti se zaměřovaly např. na poskytování dluhového poradenství, které je významnou preventivní službou. Do budoucna by bylo vhodné se na tuto oblasti zaměřit minimálně prostřednictvím spolupráce s Policií ČR, i když tyto snahy nebyl doposud úspěšné.
|
9.4.1 Jaký je počet akcí a účastníků, kteří byli účastni preventivní akce proti kriminalitě? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Obec nerealizuje preventivní akce proti kriminalitě
|
-
0
tento indikátor nesledujeme
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obec se oblasti prevence kriminality vzhledem ke své velikosti nevěnuje. Nicméně se tomuto typu akcí blíží akce pro seniory o dezinformacích. Promítání filmu Šmejdi. Vydání nařízení zakazující podomní prodej v obci a několik preventivních akcí v naší škole (zde především prevence šikany a akce zaměřené na škodlivost drog).
Trend s bezpečností situací v obci lze hodnotit jako stabilní (ani se nezhoršuje ani nezlepšuje). Celková situace je i přes vzdálené umístění služebny PČR i vzdálenější lokalizaci stanoviště vozidel rychlé lékařské pomoci, celkově dobrá.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Prevence kriminality nepatří mezi - i kvůli celkové situaci v této oblasti, k prioritám obce. Křižánky se zaměřují předeším na oblast bezpečnosti seniorů (např. oblast podomního prodeje) a dětí a mládeže. I když některé programy jsou realizovány pro tyto cílové skupiny, chybí jejich systematičtější sledování a vyhodnocování v rámci sběru dat.
|