4 Doprava |
Hodnocení oblasti |
4.1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Nákupem reflexních prvků pro žáky v naší ZŠ podporujeme bezpečnost našich dětí při jízdě na kole. Zároveň obec pořídila pro sociální pracovnici elektrovůz.
Pozitiva oblasti: Obec přispívá finančně na autobusovou dopravu Obec jednou za dva roky realizuje akci Bezpečná doprava, v rámci které mimo jiné pořizuje dětem vybavení a prostředky pro zvýšení bezpečnosti (reflexní prvky, helmy, odrazky, svítilny na kola, ...) Pravidelné vyřezávání zeleně rostoucí do silnice. Využití kropicí a zametací techniky na čištění komunikací Obec udržuje v zimě schůdnost chodníků Každoročně se snažíme o postupnou obnovu místních a účelových komunikací v majetku obce Udržujeme výhledové trojúhelníky na křižovatkách Pořídili jsme elektromobil Nissan Leaf
Negativa oblasti: Chybějící chodníky Chybějící přechod pro chodce u školy - disponujeme stav. povolením Neustálé zarůstání místních a účelových komunikací okolní zelení Časté poškození štěrkových cest přívalovými dešti či dopravou Nerespektování dopravních předpisů v obci Tragický stav silnice III. třídy v k.ú. České Křižánky
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Podpora veřejné a alternativní dopravy ze
strany obce je v mezích jejích možností dobrá. Obec podporuje veřejnou dopravu
(hradí víkendové spoje), snaží se o zlepšení infrastruktury pro cyklisty a pěší
i o omezení konfliktů s motorovou dopravou. V těchto snahách je limitována
několika faktory, jedním je nedostatečná šířka silnice II/354, na níž dochází
ke konfliktním situacím (pěší x moto, cyklo x moto), dalším je omezení pro materiály povrchu chodníků z titulu ochrany vesnické památkové rezervace, a ještě dalším vlastnictví
pozemků podél silnice II/354, ztěžující rozšíření chodníků či výstavbu oddělené
cyklostezky.
|
4.1.1 Je podporována infrastruktura pro nemotorovou dopravu vč. mobiliáře pro veřejnou hromadnou dopravu? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano, snažíme se u každého veřejného prostranství instalovat stojany na kola. Naopak problémem je malé procento chodníků podél hlavní komunikace. Dalším bolavým místem je zimní údržba chodníků a komunikací. V neposlední řadě i jejich často špatný stav. Kromě několika vymezených cyklotras není v katastru obce žádná speciální cyklistická infrastruktura ve formě cyklostezek či cyklopruhů.
|
-
800/120
Disponujeme 800m chodníků a z toho 120 m umožňuje pohyb vozíčkáře.
-
0
Nedisponujeme žádnou speciální cyklistickou komunikací ani cyklopruhem. V katastru obce je vymezeno několik cyklotras na komunikacích s jiným účelem. Převážně se jedná o lesní komunikace a silnici II třídy Skuteč - Nové Město na Moravě.
-
8 stojanů pro kola na veřejných prostranstvích.
4 autobusové zastávky
8 stojanů pro kola na veřejných prostranstvích. 4 autobusové zastávky
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Hodnocení špatná je zvoleno především z hlediska malé délky všech chodníků, stavu komunikací a chybějících dobíjecích stanicích pro elektrokola.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
S kritickým hodnocením ohledně malé délky chodníků nelze než
souhlasit, nicméně obec je v této oblasti aktivní, ať už s jedná o doplnění
chodníku okolo Panského domu, instalaci cyklostojanů, nebo mobiliáře přístřešků
u autobusových zástávek na území obce.
|
4.2 Snižování nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy /řízení poptávky po dopravě/ |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.2 Snižování nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy /řízení poptávky po dopravě/
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Lze snad započítat pouze zajištění dopravy k lékaři a na různé kulturní akce pro seniory elektromobilem - to je však drobnost. Nemáme žádný vliv na IAD.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obslužnost VHD je dobrá co do četnosti, návaznost na začátky a konce
práce/školy je ale problematická, stejně jako celé fungování krajské
integrované dopravy (VDV). Obec poskytuje službu dopravy seniorů k lékaři. V
obci funguje i neformální spolujízda v dojížďce za prací.
|
4.2.1 Snižuje se závislost občanů obce na individuální automobilové dopravě, a jaká jsou pro to obcí realizována opatření? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Lze snad započítat pouze zajištění dopravy k lékaři a na různé kulturní akce pro seniory elektromobilem - to je však drobnost. Nemáme žádný vliv na IAD.
|
-
0
Lze snad započítat pouze zajištění dopravy k lékaři a na různé kulturní akce pro seniory elektromobilem - to je však drobnost. Nemáme žádný vliv na IAD.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Lze snad započítat pouze zajištění dopravy k lékaři a na různé kulturní akce pro seniory elektromobilem - to je však drobnost. Nemáme žádný vliv na IAD.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ke snížení závislosti na IAD přispívá obec zajišťováním dopravy k
lékaři pro seniory. Využití spojů VHD je spíše malé, patrně i v důsledku špatné
návaznosti na začátky a konce práce/školy.
|
4.3 Nízkoemisní vozidla |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.3 Nízkoemisní vozidla
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obec zakoupila pro potřeby sociální pracovnice elektromobil Nissan Leaf.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Vlastnictví elektromobilu je mezi malými obcemi unikátem, cenné jsou i
zkušenosti, které obec s jeho využíváním má.
|
4.3.1 Jaký je podíl nízkoemisních vozidel v majetku obce nebo organizacích jí zřízených (technické služby atp.) a je v obci podporována elektromobilita (včetně elektrokol)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
33% - disponujeme ještě dvěma traktory.
|
-
33%
kromě vozidla Nissan Leaf disponujeme ještě dvěma traktory.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V segmentu malých obcí jsme skutečně výjimkou.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Třetinový podíl je na české poměry opravdu
nadstandardní. V této souvislosti je nicméně poučné i to, že obci se nedaří
domluvit s některou s distribučních společností instalaci veřejné dobíjecí
stanice, ačkoli pro ni má obec povolenou přípojku.
|
4.4 Bezpečnost silničního provozu |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.4 Bezpečnost silničního provozu
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Disponujeme platným stavebním povolením ke stavbě zpomalovacího semaforu s přechodem pro chodce. Zatím jsme nezajistili pro tento projekt dostatek finančních prostředků. Proto z hlediska realizace zklidňujících opatření označujeme situaci za neuspokojivou. Z hlediska prevence bezpečnosti jsme na tom o poznání lépe. Snažíme se zaměřit především na distribuci reflexních prvků mezi děti a dospělé.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V katastru obce dochází ročně k nízkým jednotkám nehod řešených PČR (celkem 20 za posledních 10 let), nejčastěji srážkám s jedoucím vozidlem nebo s pevnou překážkou. Bezpečnost provozu ovlivňuje omezená šířka silnice II/354, na níž dochází ke konfliktním situacím (vč.
nehod se zraněním). Nejkritičtější místa (např. chybějící chodník u Panského
domu) se podařilo odstranit, nicméně chybějící chodníky jsou přetrvávajícím
nedostatkem. Probíhá osvěta ohledně bezpečnosti silničního provozu mezi dětmi.
|
4.4.1 Jaká jsou realizována zklidňující opatření na dopravní infrastruktuře? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Disponujeme platným stavebním povolením ke stavbě zpomalovacího semaforu s přechodem prochodce. Zatím jsme nezajistili pro tento projekt dostatek finančních prostředků.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V současnosti nemáme realizované žádné podobné dopravní opatření.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Zklidňovací opatření přímo realizována nejsou, obec se nicméně snaží
předcházet konfliktním situacím zřizováním parkovacích míst u místních bodů
zájmu (obchod a obecní kavárna).
|
4.4.2 Jak je zajišťována prevence bezpečnosti dopravy? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
U dospělých zvyšujeme bezpečnost dopravy pravidelným doplňováním samolepicích reflexních terčíků na dvou místech v obci. Dále při různých akcích distribuujeme reflexní pásky. Dětem pořizujeme reflexní bundičky. V minulosti jsme dvakrát zakoupili pro děti i helmy na kolo. Pro malý zájem jsme již akci neopakovali.
|
-
1
1 aktuální program - distribuce reflexních samolepicích terčíků na veřejně přístupná místa.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Občané mají možnost díky mnoha bezpečnostním akcím být viděni na silnici v případě jejich chůzi či jízdě na kole
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obec pořizuje pro školáky reflexní bundy a distribuuje reflexní
terčíky.
|