4 Doprava |
Hodnocení oblasti |
4.1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Délka chodníků kolem silnice 3 tř. je 670 m z toho 50% jsou bezbariérové. Chybí přechody pro chodce na této silnici pro bezpečný přechod na místní komunikaci. Komunikace v obci se využívají jako cyklotrasy. Opravy autobusových zastávek probíhají průběžně dle možností rozpočtu obce.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Situace v obci je uspokojivá, především díky v nedávných letech realizovaným krokům a konkrétním dalším plánům v oblasti pěší a veřejné dopravy: v roce 2018 bylo zřízena dvě nová autobusová stání pro dojíždějící děti do základní a mateřské školy, v roce 2017 proběhla oprava autobusových zastávek a jejich napojení na chodníky a v neposlední řadě se plánuje výstavba dalších chodníků. Stále však chybí přibližně 4/5 z předpokládané délky chodníků podél silnice 3. třídy, přičemž bezbariérové chodníky tvoří 50 % délky stávajících chodníků. Co se týče cyklistické dopravy, na silnicích v obci nejsou samostatně vyčleněné trasy pro cyklisty, Bory jsou však napojeny na Mlynářskou stezku a cyklotrasu č. 5240.
|
4.1.1 Je podporována infrastruktura pro nemotorovou dopravu vč. mobiliáře pro veřejnou hromadnou dopravu? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Chodníky Přes
obec v části Horní Bory vede státní silnice III/36049 směrem na Rousměrov
v délce 1,86 km, v části Horní Bory silnice III/36052 směrem na
Cyrilov v délce 0,35km a v části Dolní Bory silnice III/35425 směrem
na Radostín nad Oslavou v délce 1,01 km. Na
trase v Horních Borech směr Rousměrov je zastávka VHD pro Cyrilov a
zastávka VHD v Horních Borech. Na této trase je 370 m chodníků
z roku 2017. V roce 2020 je zpracovaná studie na další etapu chodníků
v délce 390 m. Na trase do Cyrilova nejsou chodníky. Na trase
v Dolních Borech směr Radostín nad Oslavou je zastávka VHD a od této
zastávky je 270 m chodníků z roku 2017. V roce 2020 je
zpracovaná studie na další etapu chodníků v délce 350 m. Délka trasy
silnice III třídy v obci spojující okrajové části je 3,22 km, z toho stávající
chodníky v délce 640 m a bezbariérové chodníky tvoří 50% trasy. Dále
v obci je místní komunikace
v délce 4,1 km v části Horní a Dolní Bory pro bezbariérový
průchod obcí. Samostatně je osada Cyrilov, kde je 0,55 km místní komunikace se
snadným přístupem po osadě.
Cyklotrasy Přes
obec státní silnicí vede nadregionální cyklistická trasa Mlynářská stezka.
V části Horní Bory v délce 0,3 km a v části Dolní Bory 1,01 km.
Přes osadu Cyrilov vede cyklotrasa
č.5240 v délce 0,5 km.
Místní komunikace obce a její
napojení na polní cesty umožňuje využití cykloturistiky do okolní přírody. V obci je nauční stezka Poznáváme Bory jako součást turistické trasy.
Mobiliář V části
Horní a Dolní Bory byly v roce 2015 v rámci oprav komunikací opraveny autobusové zastávky. V roce 2017 se v 1. etapě provedlo napojení těchto
zastávek na chodníky v obci. V roce 2017 byla opravena střecha autobusové
zastávky v Cyrilově. V roce
2018 dvě nové autobusové stání pro dojíždějící děti z okolních obcí do místní základní a mateřské školy. V roce
2018 pořídila obec příslušenství na obecní traktor a sama provádí zimní údržbu místních
komunikací. V roce
2019 oprava opěrné zídky u autobusové zastávky v Horních Borech. Všechny
opravy a investice jsou z rozpočtu obce. V roce
2019 obec opravila polní cestu směrem k Těšíkovu rybníku jako turistické
zajímavosti obce a zajistila 3 dopravní zrcadla pro bezpečnou dopravu v nepřehledných úsecích komunikace.
|
-
50%
V současnosti máme 640 m chodníků z předpokládané celkové délky 3,22 km chodníků kolem silnice 3 třídy a bezbariérové chodníky tvoří 50% z délky 640 m, t.j. je 320 m.
-
1,81 km
Silnice 3 třídy, místní komunikace a polní cesty se využívají na cyklotrasy Mlynářská stezka a cyklotrasa č. 5240. Samostatné vyčlenění trasy pro cyklisty v rámci silnice nemáme.
-
ano
Oprava autobusových zastávek a napojení na chodníky pro bezpečné spojení v obci.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V obci chybí
chodníky, přechody a některé další prvky pro bezpečný pohyb chodců a cyklistů,
jako přechody pro chodce nebo mobiliář pro cyklisty (především kvalitní
parkovací stojany a další). Tematika mobiliáře pro cyklisty není v auditu
zmíněna, ale doporučuji ji také sledovat. Pozitivní je však výhled do budoucna,
kdy se počítá s další výstavbou chodníků v délce 390 m na trase Horní Bory -
Cyrilov a dalších 350 m na trase Dolní Bory - Radostín nad Oslavou včetně
přechodů. V
obci jsou realizovány kroky ke zvýšení atraktivity veřejné hromadné dopravy,
jedná se především o zřízení nového autobusového stání v blízkosti školy v roce
2018.
|
4.2 Snižování nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy /řízení poptávky po dopravě/ |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.2 Snižování nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy /řízení poptávky po dopravě/
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obec se snaží zkvalitňovat základní služby obyvatelům a tak předejít individuální dopravě do větších měst.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obec se snaží zajistit základní služby, které snižují nutnost dojíždění a závislost na IAD. Obec Bory myslí na bezpečný pohyb dětí po obci a docházku dětí do školy pěšky. Nová opatření a doporučení na snižování nutnosti používat IAD jistě vzejdou z plánovaného Plánu mobility. Z tohoto důvodu považuji situaci v oblasti snižování nutnosti používat IAD a podpoře alternativních druhů dopravy v obci za dobrou.
|
4.2.1 Snižuje se závislost občanů obce na individuální automobilové dopravě, a jaká jsou pro to obcí realizována opatření? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V obci je základní a mateřská škola, pošta, prodejna potravin. V obci se využívá taky mobilní
prodejna pečiva a masa jednou za týden. V objektu
obecního úřadu je ordinace dětského lékaře. Jednou z možností pro
dospělé je obvodní lékař v nedaleké obci Radostín nad Oslavou. Doprava
dětí do školy. Děti z obce převážně pěšky. Základní a mateřskou
školu navštěvují i děti z okolních obcí. Vzhledem k bezpečné docházce
dětí do školy od autobusové zastávky, která je na státní silnici bylo zřízené
nové autobusové stání v Dolních Borech nedaleko základní školy a taky na
místní komunikaci v Horních Borech nedaleko stávající autobusové zastávky.
Obec na žádost občanů - seniorů zařídila úpravu v jízdním řádu o zastavování autobusů u obou zastávek v obci https://www.bory.cz/obec-bory/sluzby/dopravni-obsluznost
V současnosti
máme bezbariérový přístup k základní a mateřské škole. Dále připravujeme
Plán mobility obce.
|
-
50=
Obec se snaží o zkvalitnění služeb pro občany v obci a tak minimalizovat individuální dopravu. Obec připravuje zpracování Plánu mobility.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Viz celkové hodnocení oblasti.
|
4.3 Nízkoemisní vozidla |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.3 Nízkoemisní vozidla
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obec nedisponuje tímto typem vozidel
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Doporučuji se této oblasti věnovat v plánovaném Plánu mobility, i s ohledem na rozvoj elektromobility (zvl. elektrokol) a v rámci vozového parku obce.
|
4.3.1 Jaký je podíl nízkoemisních vozidel v majetku obce nebo organizacích jí zřízených (technické služby atp.) a je v obci podporována elektromobilita (včetně elektrokol)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Obec nevlastní nízkoemisní vozidla včetně elektrokol a elektroskútrů.
|
-
0
Obec nevyužívá tento typ vozidel.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
4.4 Bezpečnost silničního provozu |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.4 Bezpečnost silničního provozu
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Situace v oblasti bezpečnosti silničního provozu v obci je uspokojivá. Obec Bory se snaží řešit problémová nehodová místa a v rámci studie na rozšiřování chodníků plánuje také přechody pro chodce. Obec zajistila 3 dopravní zrcadla pro bezpečnou dopravu v nepřehledných úsecích komunikace na polní cestě směrem k Těšíkovu rybníku v roce 2019.
|
4.4.1 Jaká jsou realizována zklidňující opatření na dopravní infrastruktuře? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V současnosti
je v obci 640 m chodníků podél silnice III třídy. V roce 2020 máme
zpracovanou studii na dalších 740 m chodníků. V studii jsou řešena taky
přechody pro chodce. Místní komunikace jsou bez chodníků. V roce
2018 nové autobusové stání pro dojíždějící děti základní a mateřské školy. Základní a mateřskou
školu navštěvují i děti z okolních obcí. Vzhledem k bezpečné docházce
dětí do školy od autobusové zastávky, která je na státní silnici bylo zřízené
nové autobusové stání v Dolních Borech nedaleko základní školy a taky na
místní komunikaci v Horních Borech nedaleko stávající autobusové zastávky. Obec iniciovala osazení bezpečnostního zábradlí na silnici 3 třídy v místě "Oklík", nehodové místo a v roce 2020 bylo provedeno Správou silnic Kraje Vysočina. Obec v rámci strategického plánování a určení 10P v oblasti dopravy řeší další problémy občanů, např. bezbariérový přístup do budovy OÚ - výtah, veřejné osvětlení cesty na hřbitov a ke hřišti, oprava cesty do Radenic a pod.
|
-
ano
Obec se snaží v rámci rozpočtu o výstavbu dalších tras chodníků dle rozpočtu obce a případně dotačního titulu. Nové autobusové stání pro bezpečnost dětí při příchodu do školy.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
4.4.2 Jak je zajišťována prevence bezpečnosti dopravy? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V roce
2019 dopravní výchova žáků základní školy 4. třídy v počtu 16 žáků. Teorie na základní škole a
praktická výuka proběhla na dopravním hřišti ve Velkém Meziříčí. Obec zatím nezajišťovala akci, která se věnuje bezpečnosti dopravy.
|
-
ne
Bezpečnost dopravy jenom v rámci dopravní výchovy na základní škole.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Dle mého názoru je situace v oblasti prevence bezpečnosti dopravy vzhledem k velikosti obce uspokojivá. Obec sice nerealizovala samostatnou akci k bezpečnosti dopravy, snaží se však zlepšovat konkrétní problematická místa, např. řešení nehodového místa na silnici 3. třídy v místě "Oklík". Žáci 4. třídy ZŠ absolvovali v loňském roce praktickou výuku dopravní výchovy na dopravním hřišti ve Velkém Meziříčí.
|